جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عقب نشینی کاخ سفید : تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تهران-ایرنا- پس از دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در چهار دانشگاه آمریکا، کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که تظاهرات‌ حامیان فلسطین که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

راهبرد ناتو برای مقابله با پیامدهای امنیتی تغییرات اقلیمی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دیدگاه‌های مختلف و متفاوت اعضای ناتو در زمینه رابطه بین تغییرات اقلیمی و امنیت، شرایط را برای این سازمان جهت حصول اجماع در این زمینه دشوار ساخته است. اگرچه خطرهای امنیتی مربوط به تغییرات اقلیمی از تهدیدهای متعارف تا امنیت دولتی و بین‌المللی متفاوت به نظر می‌رسد، اما پیامدهای آن‌ها مشابه هم است.

ریکارد سودر در مطلبی که موسسه پژوهش‌های بین‌المللی صلح استکهلم منتشر ساخت، نوشت: در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در سال گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو موضوع مواجهه با فضای امنیتی به شدت نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی را مطرح کرد. وی که از دیدگاه ناتو در کنفرانس یادشده سخنرانی می‌کرد بر این عقیده بود که اگرچه متحدان غربی و اعضای ناتو در بسیاری از مسائل و موضوعات ازجمله تغییرات اقلیمی اختلاف‌نظر دارند، ولی ضرورت دارد در کنار هم باشند.

صرف‌نظر از اینکه دبیرکل ناتو تغییرات اقلیمی را بخشی از فضای امنیتی نامعلوم قلمداد می‌کند یا خیر، ناتو توجه فزاینده خود را معطوف به این مسئله کرده است.

 

نوسازی اتحاد

در دسامبر 2019، رهبران 29 کشور عضو ناتو در لندن گرد هم آمدند تا هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان یادشده را جشن بگیرند. در دوره‌ای که بحث‌وجدل، جنجال‌های زیاد و اختلاف‌نظرهای جدی میان اعضا وجود دارد، نشست یادشده فرصتی برای اعضا فراهم ساخت تا فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو را مورد بررسی قرار دهند. با توجه به اینکه سران کشورهای عضو ناتو، دستاوردهای گذشته را جشن گرفته و بر تعیین افق‌های جدید متمرکز شدند، این سازمان تلاش کرد تا نشان دهد که اتحاد یادشده همچنان متناسب با جهان متغیر کنونی به‌پیش می‌رود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اوایل سال 2019، به هنگام اعلام خبر مربوط به برگزاری هفتادمین نشست سالگرد تأسیس این سازمان در انگلیس تأکید کرد که ناتو باید برای ایمن نگه‌داشتن نزدیک به یک میلیارد جمعیت خود توسعه یابد.

این پیام به‌عنوان موضوع اصلی هفتادمین نشست سالگرد تأسیس ناتو در انگلیس انتخاب شد: تعامل و نوسازی اتحاد.

در نشست یادشده بن والاس، وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد که ناتو همیشه مطابق با چالش‌های مبتلابه، خود را ارتقا بخشیده است.

انطباق‌پذیری مستمر ناتو، آن را به بزرگ‌ترین اتحاد دفاعی جهان تبدیل ساخته است. ناتو برای اینکه همگام با سنت‌هایش باشد باید همچنان مطابق با چالش‌های پیش‌رو ارتقا یابد و یکی از این چالش‌های عمده تغییرات اقلیمی است.

 

امنیت اقلیمی امروز در ناتو

تغییرات زیست‌محیطی از زمان تشکیل کمیته چالش‌های جامعه مدرن در سال 1969 در دستور کار این کمیته قرار داشته است. این کمیته ابتدا بر شرایط فیزیکی متغیری که نیروهای مسلح در آن عملیات انجام می‌دهند و کاهش پیامدهای زیان‌بار زیست‌محیطی متمرکز بوده است. اخیراً، ناتو تأثیرات جانبی تغییرات اقلیمی بر امنیت بین‌المللی را شناسایی کرده است.

در سال 2010، تغییرات اقلیمی با مفهوم راهبردی برای دفاع و امنیت اعضای ناتو در این سازمان نهادینه شد. این مفهوم در پی تشریح این امر است که چگونه تغییرات زیست‌محیطی و آب و هوایی آینده امنیت محیط‌زیست را شکل خواهد داد و چه تأثیر و پیامد قابل‌توجهی برای ناتو خواهد داشت.

در سال 2014، در اعلامیه تغییرات اقلیمی نشست ولز، کمبود آب و افزایش نیاز به انرژی به‌عنوان عوامل برهم زننده امنیت در آینده شناسایی شد. مدتی کوتاه بعدازآن، مجمع پارلمانی ناتو قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در این قطعنامه تغییرات اقلیمی به‌عنوان یک تشدیدکننده تهدید شناسایی شد و بر ضرورت تقویت مقاومت تأکید شد.

تمایل فزاینده‌ای در ناتو برای بحث و بررسی واکنش‌ها به خطرهای مربوط به تغییرات اقلیمی وجود دارد، اما معلوم نیست که ناتو چگونه و بر اساس چه ظرفیتی اقدام خواهد کرد. در طول 20 سال گذشته، سازمان‌های بین‌الدولی همچون اتحادیه اروپا و اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ. سه. آن، پیامدهای امنیتی تغییرات اقلیمی را شناسایی کرده و در حکمرانی امنیت اقلیمی درگیر شده‌اند. همین‌طور، سازمان‌های نظامی به‌صورت هدفمند به تأثیرات تغییرات اقلیمی پرداخته و راهبردهایی برای رسیدگی به پیامدهای امنیتی آن تدوین کرده‌اند.

ناتو علیرغم پذیرش تأثیرات جانبی و منفی تغییرات اقلیمی به‌طور آشکارا در این مباحث مشارکت نکرده است. در آمریکا، رابطه بین تغییرات اقلیمی و امنیت عمدتاً به‌عنوان خطرهای سرزمینی تصور می‌شود، درحالی‌که این مباحث و بررسی‌ها در آلمان بر افراد تمرکز دارد. از سوی دیگر در ترکیه تغییرات اقلیمی در چارچوب مباحث امنیتی پرداخته نمی‌شود. بدیهی است که فهم چگونگی ارتباط بین تغییرات اقلیمی و امنیت در ناتو متفاوت است.

همین‌طور، ابتکارها و راهبردها در زمینه خطرهای امنیتی مرتبط با اقلیم معمولاً در سطح ملی اجرا شده است. نروژ ظرفیت عملیاتی خود را در قطب شمال تقویت کرده است. اسپانیا واحد نظامی اضطراری برای ارائه خدمات امدادی به هنگام بروز بلایا تشکیل داده است و انگلیس اهداف کیفی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تعیین کرده است.

وقتی‌که موضوع تغییرات اقلیمی در سطح ناتو مطرح می‌شود، نخست‌وزیر نروژ بر اهمیت کاهش آثار تغییرات یادشده تأکید می‌کند و عضوی دیگر، نظر متفاوتی در این خصوص طرح می‌نماید. دبیرکل ناتو بر لزوم توجه بیشتر به این مسئله فراتر از بحث کلامی تأکید کرد؛ اما دیدگاه‌های متفاوت اعضای ناتو موجب گردیده تا این سازمان صدای واحد یا اقدام هماهنگی در زمینه موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی نداشته باشد.

 

دهه‌های پیش‌رو

تغییرات اقلیمی امنیت محیط‌زیست را شکل می‌دهد که مستلزم ایده‌ها و پاسخ‌های جدید است. دشوار است که بیان داشت ناتو باید چه سیاست مشخصی را دنبال کند، اما نکته مشخص این است که ناتو باید نقش خود را در مواجهه با تغییرات اقلیمی مشخص سازد.

ناتو برای تعیین نقش خود در مواجهه با تغییرات اقلیمی می‌تواند همکاری و تشریک مساعی با دیگر کنشگران و شرکا همچون اتحادیه اروپا و سازمان ملل را تسهیل نماید. بعلاوه، ناتو باید ابعاد اقلیمی را به کارکرد موجود خود تبدیل سازد.

ده سال پیش ناتو شناسایی کرد که فضای امنیتی نوین شامل مجموعه‌ای از چالش‌های گسترده و روبه تغییر است. ناتو در سال 2019، هفتادمین سالگرد تأسیس خود را به‌عنوان کنشگر ثبات در قلمرو یورو – آتلانتیک و با اعتبار پایدار به‌عنوان اتحاد بانفوذ در انگلیس جشن گرفت. البته چنانچه قرار باشد ناتو سهم و کمک خود را به جهان ایمن‌تر در دهه‌های پیش‌رو بپردازد، باید رهیافت‌های مشخصی جهت مقابله با چالش‌های فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی تدوین کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *