جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

تحریم‌های آمریکا و تقویت همکاری‌های ایران و عراق

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آمریکا در بحبوحه خشم عراق بر سر ترور سردار قاسم سلیمانی، به تازگی تهدید کرده‌است که در صورت اصرار بغداد بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تحریم‌هایی را علیه عراق اعمال خواهد کرد. بررسی تاثیرات این تحریم‌ها از اهمیت برخوردار است.

مایکل گرینوالد در مقاله‌ای که موسسه شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: در دهه 90 میلادی رژیم صدام هدف محاصره‌ای گسترده بود و دسترسی این کشور به نظام مالی دنیا محدود شد که خسارات انسانی بسیاری برجای گذاشت. آن تحریم‌ها به همراه چالش‌های جدید مربوط به حملات یازده سپتامبر انگیزه‌ای شد برای بازنگری اساسی چگونگی توسل وزارت خزانه‌داری به تحریم‌ها.

تحریم‌های احتمالی علیه عراق که در حال حاضر در دست بررسی است می‌تواند به اهداف آمریکا در آن کشور خدشه وارد و موضع ایران را تقویت کند و این دقیقا سناریویی است که آمریکا تلاش کرده از آن جلوگیری کند. اقدامات متقابل اقتصادی نظیر اعمال محدودیت بر حساب‌های عراق در بانک «فدرال رزرو» نه تنها نفوذ اقتصادی در داخل عراق را به ایران واگذار می‌کند بلکه تاثیر قابل توجهی بر جایگاه جهانی دلار آمریکا خواهد داشت.

واشنگتن در دهه‌های بعد از تحریم ناموفق عراق، راهبرد تحریم را از تحریم‌های گسترده به تحریم‌های هدفمند تغییر داد که هدف از آن وارد کردن حداکثر فشار و به حداقل رساندن خسارات جانبی بود.

ترور سردار قاسم سلیمانی باعث تردید درباره توانایی حفظ سربازان آمریکایی در عراق شد زیرا سیاستمداران عراقی به سرعت خروج آمریکا از کشورشان را خواستار شدند. دولت آمریکا برای دفع این اقدام که فقط جایگاه ایران در عراق را تقویت خواهد کرد، بغداد را به مجازات اقتصادی تهدید کرد.

تهدید عراق به محدودیت دسترسی این کشور به بانک فدرال رزرو نیویورک نه تنها به دلیل بی‌سابقه بودنش بلکه به دلیل ماهیت مجازات کننده‌ آن خطرناک است.

اگرچه دولت آمریکا گزینه‌های متعددی دارد، اقدامات متقابل اقتصادی علیه بغداد می تواند برای اقدامات آمریکا در این کشور به طور جدی غیرسازنده باشد. اگر چنین تحریم‌هایی اعمال شود، تنها پیروز میدان ایران خواهد بود.

نفوذ اقتصادی ایران در عراق از نفوذ امنیتی این کشور در عراق کمتر است و علت آن هم اقتصاد ضعیف عراق و هم تحریم‌های موجود علیه تبادلات بین المللی با ایران است. تهران همچنان تامین کننده مهم گاز طبیعی برای شبکه برق عراق است که مردمش در گرمای شدید تابستان به خاموشی‌های دوره‌ای روبرو می‌شوند. شبکه برق عراق هم از جنگ عراق و هم حملات داعش آسیب دیده است و صادرات ایران یک سوم ظرفیت برق این کشور را تامین می‌کند. این صادرات‌ها برای اقتصاد عراق حیاتی است و این امر مستثنی شدن آن را در تحریم‌های جاری آمریکا علیه ایران توجیه می‌کند. تمامی پرداخت‌های عراق با دینار عراقی است و دلار پرداخت نمی‌شود و باید خرج کالاهای بشردوستانه عراقی در مجموعه‌ای شبیه به سازوکار اینستکس اروپا شود.

تحریم آمریکا علیه عراق می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای نفوذ اقتصادی ایران در منطقه را تقویت کند. ایران از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده که از عراق به عنوان ابزار فرار از تحریم استفاده کند بنابراین به انزوا کشاندن اقتصاد عراق می‌تواند چنین اقداماتی را تقویت کند و در عین حال ایران را قادر می‌سازد از واسطه‌های خود در عراق برای ایجاد شبکه‌های حمایتی استفاده کند. حشد الشعبی عراق که مورد حمایت ایران است با بغداد در تامین امنیت رقابت کرده و در طول زمان می تواند با دولت در تامین دیگر کالاهای عمومی نظیر خدمات رفاهی یا زیرساخت رقابت کند. تحریم عراق اگر نفعی داشته باشد بسیار اندک خواهد بود. اگر آمریکا با این راهبرد پیش برود ممکن است به شدت برای اقداماتش متاسف شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *