جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

تغییر ساختار قانونی در روسیه با هدف رهبری آینده پوتین

۱۳۹۸/۱۱/۱۰ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اقدامات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای ایجاد تغییرات در قدرت کشور، تائید رهبری وی در دوره پس از سال 2024 است.

استفن سستانویچ در مطلبی که شورای روابط خارجی آن را منتشر ساخت، نوشت: پیشنهاد‌های غافلگیرکننده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای بازساماندهی ساختار قانونی کشور متبوعش، جدیدترین و مهم‌ترین پاسخ وی به این سؤال است که بر فضای مباحث سیاسی روسیه در سال گذشته سایه افکنده بود: چه اتفاقی می‌افتد، وقتی‌که ریاست جمهوری وی در سال 2024 به پایان می‌رسد؟

پوتین می‌گوید مایل به ریاست جمهوری ضعیف‌تر و مجلس قوی‌تر است که مسئولیت تعیین نخست‌وزیر را داشته باشد و شورای دولتی قدرتمند که ظاهراً خودش ریاست آن را عهده‌دار باشد.

به نظر می‌رسد آهنگ تغییرات سریع خواهد بود: پوتین در همان روزی که پیشنهاد‌هایش را ارائه کرد، نخست‌وزیر جدید را معرفی کرد.

حرکت ناگهانی پوتین برای ایجاد تغییرات در ساختار قانونی کشور حکایت از تسلط کامل وی بر نظام سیاسی روسیه دارد. ساختار نظام سیاسی روسیه و شخصیت‌هایی که مناصب عالیه را در اختیار دارند به تصمیمات وی وابسته است و نه چیز دیگر.

در شرایطی که نهادهای نظام سیاسی روسیه در حال شکل‌گیری مجدد هستند، مهم است که پویایی‌های سیاسی این کشور را رصد نماییم. در این میان چهار مؤلفه حیاتی خواهند بود:

دیوانسالاری دولت

ایجاد پاره‌ای تغییرات در بخش‌هایی از نظم قانونی روسیه فقط قدرت آن بخش‌هایی را افزایش خواهد داد که تغییراتی در آن‌ها صورت گرفته است. بزرگ‌ترین منتفع از دو دهه حکمرانی پوتینیسم، شخصیت‌های صاحب مناصب عالیه، وزرا و دیگر نهادهای دولت روسیه بوده‌اند، به‌ویژه آنچه مجموعه اطلاعات ارتش نامیده می‌شود.

متمم‌های قانون اساسی که پوتین پیشنهاد کرده است هیچ ارتباطی با تغییرات ندارد؛ اما در آینده قابل پیش‌بینی، این متمم‌ها استقلال دیوانسالاری را تقویت خواهد کرد.

 

کشمکش درونی قدرت

خارج از دیوانسالاری دولتی، برخی منصب‌ها قدرتمندتر خواهند شد و برخی دیگر قدرت خود را از دست خواهند داد. کشمکش قدرت آغاز خواهد شد تا جایگاه‌ها و مناصب مشخص شود و مناصب مهم احراز گردد. آیا تسلط بر مکانیسم‌های پارلمانی که تاکنون نمادین بوده به امری مهم تبدیل خواهد شد؟ آیا دولت و ریاست جمهوری که سال‌ها جایگاه واقعی تصمیم‌گیری بوده به منصبی کمتر قدرتمند تبدیل خواهد شد؟ اگر چنین است، چگونه شخصی قادر به کسب جایگاه در شورای دولتی خواهد بود؟

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر جدید روسیه سال‌ها اداره مالیاتی فدرال را مدیریت کرده است به اطلاعات دسترسی داشته یا می‌تواند دست به تسویه اطلاعات درباره هر شخصی در روسیه بزند. نقش جدید وی به‌عنوان نخست‌وزیر روسیه می‌تواند وی را به یک داور سیاسی بی‌طرف تبدیل سازد.

 

احیای حزب حاکم

چالش ولادیمیر پوتین برای ارائه پیشنهاد تغییر در ساختار قدرت و اعطای قدرت بیشتر به مجلس، ناکامی حزب روسیه متحد است که آن را بنیان‌گذاری کرده است. این حزب نتوانسته است به یک سازمانی با کارکرد خوب و سکویی منسجم و با پایگاه مردمی تبدیل شود. البته حزب روسیه متحد توانسته است اکثریت قوی را در دوما حفظ کند.

چنانچه انتخابات اهمیت بیشتری پیدا کند، حزب روسیه متحد باید موقعیتش را تقویت نماید. موفقیت سال گذشته احزاب مخالف در انتخابات محلی مسکو حاکی از فشارهای زیادی است که حزب حاکم با آن مواجه خواهد شد.

 

دلالان جدید قدرت

ازآنجایی‌که رفع برخی موانع در طراحی قانونی توسط پوتین زمان‌بر خواهد بود، هر کنشگر و بازیگر سیاسی فرصت‌هایی برای اقدام پیدا می‌کند.

بازی‌های جدیدی در نظم سیاسی روسیه می‌تواند فرصت‌هایی برای ابتکار بخش خصوصی خارج از پایتخت ایجاد کند و برخی‌ها این فرصت‌ها را برای بخش یادشده ضروری می‌پندارند. آیا فرماندار یک شهر می‌تواند مقررات خاص خود را برای سرمایه‌گذاری وضع کند؟ آیا شهردار یک شهر می‌تواند بر تجاری که به‌خوبی تحت حمایت دوستان در کرملین نباشند فشار وارد کند؟ سیاستمداران و کارآفرینان محلی ضرورتاً هنرنمایی پوتین در قضیه جانشینی را دلیلی برای محدود ساختن کسب‌وکار خود قلمداد نمی‌کنند.

جان کلام این است: طرح پوتین برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی حکایت از تسلط سیاسی او دارد؛ اما این امر تنش‌هایی در داخل نظام سیاسی روسیه ایجاد خواهد کرد که احتمالاً قدرت و منافع بازیگران را به چالش خواهد کشید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *