جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادامه فشارها بر روزنامه نگاران در روسیه؛ بازداشت دو روزنامه‌نگار به دلیل همکاری با رسانه های غربی

سرگئی کارلین و کنستانتین گابوف هر دو متهم به کمک به تهیه ویدیوهایی برای انتشار در کانال یوتیوب «ناوالنی‌لایو» هستند، که توسط تیمی از حامیان و نزدیکان الکسی ناوالنی اداره می‌شود.

ادامه فشارها بر روزنامه نگاران در روسیه؛ بازداشت دو روزنامه‌نگار به دلیل همکاری با رسانه های غربی

سرگئی کارلین و کنستانتین گابوف هر دو متهم به کمک به تهیه ویدیوهایی برای انتشار در کانال یوتیوب «ناوالنی‌لایو» هستند، که توسط تیمی از حامیان و نزدیکان الکسی ناوالنی اداره می‌شود.

Loading

پسابرگزیت و افول نقش انگلیس در جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان در مورد اعطای جایگاه ویژه به انگلیس به‌عنوان عضو ناتو نه عضو اتحادیه اروپا، در سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا محتاط خواهند بود.

استوارت ام. پاتریک در مطلبی که شورای روابط خارجی آن را منتشر ساخت، نوشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه 2020 صرفاً یک پایان نیست. همان‌طور که وینستون چرچیل گفت: پایانی بر آغاز کار است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس برگزیت را به‌عنوان لحظه‌ای نوید خواهد داد که کشورش استقلال خود را احیا می‌کند. البته حقیقت بسیار آشفته‌تر از این است. شرایط و هزینه‌های جدایی از اتحادیه اروپا هنوز برآورد نشده‌اند. البته باید منتظر ماند و دید که ماهیت روابط آتی انگلیس با قاره سبز و نقش جهانی این کشور در جدایی باشکوه چگونه خواهد بود.

انگلیس با توجه به دوگانگی‌اش نسبت به قاره اروپا، حس استثناگرایی و آمال جهانی‌اش همیشه یک شریک بی‌دست‌وپا در اتحادیه اروپا بود. همان‌طوری که وینستون چرچیل در سال 1930 گفت: انگلیس در جمع اروپا بود، اما با آن‌ها نبود. بعد از جنگ جهانی دوم انگلیس از یکپارچگی اروپایی‌ها حمایت کرد، اما از پیوستن به جامعه اقتصادی اروپا تا سال 1973 خودداری کرد. حتی بعدازآن، رهبران انگلیس نسبت به امتیازات ویژه ملی و دسترسی بیش‌ازحد بروکسل حساس بوده و حسادت می‌کردند و همه‌پرسی برگزیت در ژوئن 2016، اوج این امر بود، وقتی‌که اکثریت حداقلی از انگلیسی‌ها رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

بعد از سه سال و نیم عذاب‌آور، انگلیسِ دو دسته آماده است تا تصمیم سرنوشت‌ساز را به‌واسطه پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات عمومی ماه گذشته اجرایی کند. در چند هفته گذشته، لایحه موافقت‌نامه خروج که در کنار اعلامیه سیاسی مذاکره شد و رئوس مناسبات آتی انگلیس و اتحادیه اروپا را مشخص می‌کند، مسیرش را در مجلس طی کرده است.

حتی در نبود تائید مجلس انگلیس و مجلس اروپایی، انگلیس در پایان ماه جاری اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. با فرض اینکه موافقت‌نامه‌ها تائید می‌شوند، انگلیس وارد دوره پسابرگزیت خواهد شد و این دوره تا 31 دسامبر 2020 خواهد بود. در این دوره تجارت، بودجه و مناسباتش با اتحادیه اروپا بلاتغییر خواهد بود. انگلیس و اتحادیه اروپا در طول این 11 ماه، موافقت‌نامه تجاری جدیدی را مذاکره خواهند کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نسبت به حصول موافقت‌نامه تجاری با این سرعت بدبین است.

بوریس جانسون به دنبال تجارت عاری از سهمیه و تعرفه است، ضمن اینکه اصرار دارد انگلیس قادر است از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا فاصله بگیرد، امری که شرکایش مایل به پذیرش آن نیستند. بوریس جانسون در داخل تحت‌فشار زیادی از سوی بخش خدمات قرار دارد که 80 درصد صادرات انگلیس را تشکیل می‌دهد و دشوار خواهد بود که این بخش را در موافقت‌نامه تجاری جدید در طول 11 ماه مذاکره کرد و در آن گنجاند.

دولت جانسون تمدید دوره انتقالی را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد و آن را رد کرده است. بااین‌حال، چشم‌انداز جدایی از اتحادیه اروپا بدون یک توافق تجاری، مخرب و هزینه‌دار خواهد بود و انگلیس ناچار خواهد شد با اتحادیه یادشده با شرایط کمتر سخاوتمندانه سازمان تجارت جهانی مراوده تجاری انجام دهد.

برگزیت همچنین با تقویت استدلال‌های سیاسی برای استقلال اسکاتلند و پیچیده ساختن وضعیت ایرلند شمالی، وحدت انگلیس را خواهد آزمود. در سال 2014، همه‌پرسی که در اسکاتلند برگزار شد، 55 درصد از رأی‌دهندگان به استقلال کشورشان نه گفتند. البته شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی یادشده هرگز تصور نمی‌کردند که کشورشان به‌زودی با اکثریت آرا در انگلیس و ولز از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. لازم به ذکر است بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با برگزاری همه‌پرسی دوم برای استقلال اسکاتلند مخالف است.

برگزیت همچنین به مناسبات بین ایرلند شمالی و بقیه پادشاهی انگلیس آسیب خواهد زد. از زمان همه‌پرسی سال 2016، سیاستمداران انگلیسی تلاش کرده‌اند تا روند خروج از اتحادیه را بدون تضعیف پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست نهایی سازند، چراکه پیمان بلفاست سال 1998 به پایان دهه‌ها خشونت فرقه‌ای در ایرلند شمالی کمک کرد.

نکته دیگر به آینده نقش جهانی انگلیس برمی‌گردد. در سراسر داستان طولانی برگزیت، بوریس جانسون و طرفداران برگزیت ادعا کرده‌اند که چشم‌انداز انگلیس جهانی احیا می‌شود. آن‌ها کشوری برون‌نگر و فارغ از محدودیت‌های اتحادیه اروپا را ترسیم می‌کنند که بار دیگر قادر به نشان دادن استقلال خود در عرصه جهانی خواهد بود؛ اما این آمال باشکوه با واقعیاتی مواجه است. اول اینکه وضعیت قدرت بزرگ انگلیس روبه‌زوال رفته است، اگرچه این کشور در تلاش است تا با به‌کارگیری منابع از سیاست خارجی و دفاعی بلندپروازانه‌اش پشتیبانی کند. دوم اینکه برگزیت با جدا ساختن انگلیس از همسایگان بلافصلش، از جذابیت این کشور برای شرکا کاسته است. سوم اینکه، انگلیس با جدایی از اتحادیه اروپا، خود را در موقعیت دشواری برای مطرح ساختن به‌عنوان کانون هرگونه ائتلاف خواهد یافت. این وضعیت دشوار شامل موقعیت این کشور در جامعه کشورهای مشترک‌المنافع نیز می‌شود. چهارم اینکه بعید است انگلیس در مناسبات یک‌سویه خود با آمریکا روی آرامش را ببیند. نکته آخر اینکه انگلیس با برگزیت به کشور بیرونی و بازیگر درجه‌دو تبدیل خواهد شد، همان‌طوری که دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفت: انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به کشوری بیرونی و بازیگر درجه دو تبدیل خواهد شد.

با توجه به این واقعیات، بهترین شرط‌بندی برای انگلیس این است که خود را از حیث استراتژیک، با اتحادیه اروپا همسو نماید و همکاری سیاسی، دفاعی، امنیتی و انتظامی خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند.

همچنین معلوم نیست که چگونه انگلیس در ابتکارات به رهبری اتحادیه اروپا همچون صندوق دفاع اروپایی، آژانس دفاع اروپایی و همکاری ساختاری دائمی مشارکت خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *