جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است

تهران- ایرنا- روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان روز به روز گسترده تر می شود؛ تظاهراتی که یادآور مخالفت ها با جنگ آمریکا علیه ویتنام است.

نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

اسلام‌آباد – ایرنا – نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.

Loading

نگرانی ترامپ از تحقیر توسط ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ترامپ اعلام کرده است که چیزی جز نفت خاورمیانه برای وی مهم و با ارزش نیست؛ او مستأصل شده و سخت به دنبال مذاکره با ایران است.

توماس رایت در مطلبی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: یکی از معماها درباره ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ این است که چرا وی دست به چنین تروری زد و اینکه اقدام بعدی وی چیست؟ دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می‌کند. این سیاست با منع ورود ایرانی‌ها به آمریکا، تحریم‌ها، خروج از توافق هسته‌ای و افزایش فشار در سال‌های بعد آغاز شده است، اما در ماه‌های اخیر ترامپ مشی و مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد از جنگ پرهیز نماید، به‌ویژه در سالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است.

سوابق تاریخی گویای وضعیت فعلی است. ترامپ از دست متحدانش عصبانی است، چرا که از این کشور تبعیت نکردند. وی از دست رهبران کشورهای خارجی که با او دیدار نکرده‌اند، عصبانی است. تنها موردی که ترامپ از دست پوتین عصبانی شد، موقعی بود که رئیس جمهور روسیه به قدرت نظامی آمریکا احترام نگذاشت. به‌ویژه اینکه جنگنده‌های روسی از روی ناوهای آمریکایی عبور کردند یا نقشه‌ای را نشان دادند که مارئه لاگو (عمارت و بنایی تاریخی در پام بیچ، فلوریدا) در تیررس تسلیحات هسته‌ای روسیه قرار داشت.

به نظر می‌رسد ترامپ از ایران متنفر نیست و اشتیاقش برای گفتگو با ایران مؤید این امر است، اما شدیداً از تحقیر شدن هراس دارد. از دید ترامپ تجمع عراقی‌ها مقابل سفارت آمریکا در بغداد اقدامی برای به چالش کشیدن برداشت از وی به عنوان مرد قدرتمند بود.

ترامپ دست به اقداماتی علیه افرادی می‌زند که از وی انتقاد می‌کنند. واکنش و حمله وی به والدین همایون خان، سرباز آمریکایی (آمریکایی پاکستانی تبار) که در حمله خودروی انتحاری در بغداد کشته شد یا  نظر بی‌رحمانه‌اش درباره دِبی دینگل را در نظر بگیرید.

ترامپ واکنش مشابهی نسبت به اقداماتی انجام می‌دهد که تصویر خیالی از آمریکا به عنوان کشور قدرتمند و بی‌همتا را که وی سکان آن را به عهده دارد، به چالش بکشد. البته اگر ایران به حملاتش علیه آمریکا یا متحدانش ادامه می‌داد، ترامپ به همان شکل واکنش نشان نمی‌داد.

ترور سردار سلیمانی یک اشتباه راهبردی است. شاید این اقدام خوشحالی کوتاهی برای آمریکا باشد، اما به منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن آسیب خواهد رساند.

بسیاری از ابعاد منفی رویدادها برای ترامپ کم اهمیت و این نگرش خطرناک است. برای وی مهم نیست که از عراق خارج شود، چنانچه عراقی‌ها هزینه‌های مد نظر وی را پرداخت کنند.

ترامپ نمی‌تواند بازگشت داعش را ترسیم کند. وی درک نمی‌کند که اینک عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری در خطر است. به علاوه، برای وی مهم نیست که ترور یک مقام رسمی در حقوق بین‌الملل سابقه ایجاد خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *