جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تداوم نگرانی‌ها از احتمال صدور حکم نتانیاهو؛ آمریکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه کابینه رژیم صهیونیستی به شدت نگران احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و دیگر مقامات صهیونیست است پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

تداوم نگرانی‌ها از احتمال صدور حکم نتانیاهو؛ آمریکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه کابینه رژیم صهیونیستی به شدت نگران احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و دیگر مقامات صهیونیست است پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اجلاس ریاض از آن روست که در شمار هزار شرکت کننده، دوازده رئیس دولت، و نیز وزیران امور خارجه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی حضور دارند. مهم‌تر این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از خروج از چین، راهی ریاض شد تا با مقام‌های سعودی وارد گفت‌وگو شود. این گفت‌وگو پیش از سفر او به تل‌آویو است که قرار است آخرین رایزنی‌ها درباره آتش بس در غزه و احتمال حمله اسرائیل به «رفح» و نیز خطر وقوع جنگ گسترده در جنوب لبنان انجام گیرد.
Loading

چالش‌های ثبات بین‌المللی در سال‌های 2025-2020

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلاتکلیفی و التهاب فزاینده بازارهای مالی اقتصادی منطقه ای و جهانی، خطرات جدیدی به وجود خواهد آورد؛ و دولت ها، جوامع و افراد دیگر نخواهند توانست سرنوشت اقتصادی خود را کنترل کرده یا حتی تاثیری مهم در آنها داشته باشند.

آندره کورتونوف در یادداشتی که شورای امور بین المللی روسیه آن را منتشر کرد؛ به بررسی اصلی ترین چالش هایی پرداخت که می توانند ثبات بین المللی را در سال های  2025-2020 به مخاطره بیندازند.

بحران سیستم دولتی

در سال های آینده، احتمالا شاهد بحران مداوم در سیستم دولتی سنتی، بویژه در مناطقی نظیر خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب صحرای آفریقا، شرق آسیا و بخشی از اتحاد شوروی سابق، خواهیم بود. کشورهای ضعیف احتمالا با چالش از دست رفتن حاکمیت خود مواجه خواهند شد. این کشورها قادر به تامین نظم و قانون یا خدمات اولیه اجتماعی برای مردم سرزمین خود نبوده و به دولت های شکست خورده یا نیمه شکست خورده تبدیل خواهند شد. دولت های شکست خورده به نوبه خود احتمالا به کانون درگیری هایی تبدیل خواهند شد که سال ها یا دهه ها طول کشیده و هیچ راه حلی بر آنها وجود نخواهد داشت. حتی کشورهای قدرتمند (آمریکا، روسیه و اعضای اتحادیه اروپا) به عنوان بازیگران بین المللی ممکن است به خاطر بی ثباتی های داخلی، چنددستگی سیاسی و فشارهای فزاینده اقتصادی و اجتماعی، دچار محدودیت های جدی شوند. تمایل این کشورها برای سرمایه گذاری در منافع جهانی کمتر و کمتر شده و ممکن است در برابر پوپولیسم و رادیکالیسم آسیب پذیر شوند.

آشوب مالی و اقتصادی

بلاتکلیفی و التهاب فزاینده بازارهای مالی اقتصادی منطقه ای و جهانی، خطرات جدیدی به وجود خواهد آورد؛ و دولت ها، جوامع و افراد دیگر نخواهند توانست سرنوشت اقتصادی خود را کنترل کرده یا حتی تاثیری مهم در آنها داشته باشند. همچنین ما شاهد دودستگی اجتماعی و اقتصادی در میان کشورها و داخل آنها خواهیم بود. دودستگی به طرق مختلف باعث تشدید پوپولیسم، رادیکالیسم و افراط گرایی می شود. درسال های 2025-2020، احتمالا جهان دست کم با یک رکود اقتصادی دوره ای مواجه خواهد شد، اما یک بحران جهانی فراگیرتر و شدیدتر نظیر بحران سال های 2009-2008 دور از انتظار نیست. با این حال، این بار مدیریت آشوب مالی جهانی دشوارتر خواهد بود، زیرا امروز تمایل بازیگران مهم برای همکاری با یکدیگر در مقایسه با یک دهه پیش ظاهرا کمتر شده است.

ظهور فعالان غیر-دولتی

در سال های 2025-2020، ظهور فعالان غیر-دولتی ادامه خواهد داشت و قدرت جهانی (هم قدرت نرم و هم قدرت سخت) کمتر و کمتر خواهد شد. ظهور فعالان غیر-دولتی حاکمیت کشورها را به چالش خواهد کشید و شالوده های نظام بین المللی نوین را زیر سوال خواهد برد. بازیگران غیر- دولتی غیرمسئول (از تروریسم بین المللی و بنیادگرایی مذهبی گرفته تا تشکل های حریص چند میلتی و جرایم فراملی) به هیچ کس پاسخگو نخواهند بود و اغلب، اهداف و آمالی متناقض با صلح، ثبات و رفاه بین المللی خواهند داشت. اقدامات دولت ها برای کنترل این بازیگران احتمالا خطرناک بوده و نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست

ارزیابی پیامدهای ژئوپلتیکی تغییرات اقلیمی جهانی برای دوره 2025-2020 دشوار است. بسیاری از پیش بینی ها حاکی از آن است که پیامدهای واقعی بعدا پدیدار خواهد شد. با این حال، اولین نشانه های تغییرات اقلیمی و زیست- محیطی کنترل نشده و بالقوه، فراروی تنوع زیستی، ثبات زیست- محیطی و بسندگی منابع در آینده ای نزدیک قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، می توان نابرابری فزاینده در توزیع منابع در سراسر جهان و همچنین، فقدان منابع (غذا، انرژی، آب و غیره) در بسیاری از مناطق آسیب پذیر زمین را پیش بینی کرد. دامنه و میزان فاجعه های طبیعی نیز احتمالا افزایش خواهد یافت.

مهاجرت های بین المللی

اگرچه بحران مهاجرت به اروپا در سال های 2016-2015 تا به حال پایان یافته است، اما عوامل موجد این بحران هنوز حل و فصل نشده است. انفجاری جدید در مهاجرت منطقه ای، قاره ای و جهانی بطور فزاینده ای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و جهان برای مقابله با چنین چالشی آمادگی ندارد و این چالش ممکن است به پیامدهای اجتناب ناپذیر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بحران مهاجرت تبدیل شود، در حالی که بسیاری از کشورها برای حل و فصل این پیامدها از امکانات کافی برخوردار نیستند. «نسخه دوم» بحران مهاجرت بسیاری از مسائل و مشکلات فوق الذکر را تشدید خواهد کرد.

کاهش کارایی نهادها و قوانین بین المللی

کاهش بیش از پیش کارایی نهادهای بین المللی، ازجمله ناتوانی روزافزون سیستم های سازمان ملل برای یافتن راه حل های موثر برای مسائل فزاینده، احتمالا چالش دیگری برای ثبات بین المللی (و به همین ترتیب برای امنیت و اقتصاد منطقه ای و جهانی) خواهد بود. در بسیاری از موارد، ما شاهد تغییر نهادهای قانونی به ائتلاف های غیر مشروع و شبه- قانونی خواهیم بود. در سال های 2025-2020، بسیاری از هنجارهای سنتی و جاافتاده در قانون عمومی بین المللی احتمالا زیر سوال خواهد رفت و قدرت های بزرگ در قبال قوانین بین المللی به صورت گزینشی عمل کرده و آنها را بر اساس منافع خویش تفسیر خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *