جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

سیل در افغانستان هشت کشته برجای گذاشت

وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در سه روز اخیر، هشت تن بر اثر جاری شدن سیلاب در افغانستان جان‌باخته و سه تن دیگر مجروح شده‌اند.

سیل در افغانستان هشت کشته برجای گذاشت

وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در سه روز اخیر، هشت تن بر اثر جاری شدن سیلاب در افغانستان جان‌باخته و سه تن دیگر مجروح شده‌اند.

Loading

چشم‌انداز ایجاد تحول در مناسبات فرانسه – روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به نظر می رسد که زمان «گفتگوی تاریخی و راهبردی» با روسیه که مکرون خواهان آن است، هنوز فرا نرسیده باشد.

تاتیانا کاستووا – ژان در یادداشتی که پایگاه اینترنتی موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل (IFRI) آن را منتشر کرد؛ نوشت: امانوئل مکرون چهارمین رئیس جمهور فرانسه است که پوتین طی 20 سال حضور در قدرت مجبور به رقابت با آنها بوده است. روابط روسیه – فرانسه در زمان ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه از 1995 تا 2007، دوستانه بود. در سال 2003، مسکو مخالفت فرانسه و آلمان با حمله آمریکا به عراق را نوید نظم بین‌المللی جدید تصور می کرد. دیدار اخیر پوتین از پاریس در مراسم تدفین ژاک شیراک و لحن دوستانه رسانه رسمی روسیه در این رویداد، از نوستالژی مقاومت مشترک روسیه – اروپا با اقدام یکجانبه «رقیب – شریک» ترانس آتلانتیک یعنی آمریکا حکایت می کرد.

روابط کرملین با نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه از 2007 تا 2012، نیز لحظات پرافتخاری داشت بطوریکه، سارکوزی در جنگ ناگهانی بین روسیه و گرجستان در اوت 2008 میانجیگری کرد. با این حال، در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند ( 2012-2017) روابط متقابل بین روسیه و فرانسه به واسطه الحاق کریمه توسط روسیه، بدترین دوره بی سابقه در روابط دو کشور را تجربه کرد.

در حالیکه رسانه های روسیه طی کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تصویری منفی از امانوئل مکرون ترسیم می کردند، انتخاب وی امید به بهبودی روابط متقابل را زنده کرد. از زمان الحاق کریمه در سال 2014، سیاست فرانسه در قبال روسیه (هم در زمان اولاند و هم مکرون) به دو فرمول گفتگو و قاطعیت خلاصه شده است.  فرانسه به دفاع از امنیت خود، اتحاد اروپا و ترانس آتلانتیک و ارزش های دموکراتیک و لیبرال و همزمان به توسعه و حفظ گفتگوهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با روسیه متعهد بوده است.

 

عواملی که چرخش جدید مکرون به سمت روسیه را توجیه می کند

از ابتدای تابستان 2019، سیاست فرانسه در قبال روسیه به چند دلیل به سمت گفتگو به جای سخت گیری و قاطعیت سوق پیدا کرده است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، افول سیاسی آلمان و تغییر و تحول در مقامات اروپا، فرانسه را عملا به تنها کشور اروپایی تبدیل کرد که قادر است به تدوین ابتکار عمل در خصوص روسیه بپردازد. دلیل مهم دیگر، انتخاب ولادیمیر زلنسکی به ریاست جمهوری اوکراین بود که مکرون روابط خوبی با وی برقرار کرد. به طور حتم فرانسه انتخابات پارلمان اوکراین را (که باعث تکمیل قدرت زلنسکی شد) فرصتی برای پیشبرد حل و فصل مناقشه در شرق اوکراین قلمداد می کرد که علت اصلی بن بست روابط اروپا-روسیه محسوب می شود. در نهایت، دغدغه های سیاست داخلی فرانسه احتمالا با این چرخش مکرون ارتباط دارد. مکرون خود را برای رقابت انتخاباتی 2022 آماده کرده و تلاش می کند تا با استقبال از بهبود روابط با روسیه و مخالفت با مهاجرت، جناح راست و حتی جناح راست افراطی را جذب کند.

 

تاثیر بالقوه بر روابط متقابل

در طرف دیگر، پوتین از این چرخش فرانسه استقبال کرده و از لحاظ داخلی و بین‌المللی به اهمیت اروپا برای روسیه تاکید خواهد کرد. علیرغم تحریم های غرب و تحریم های متقابل روسیه، روابط متقابل فرانسه-روسیه از پایگاه اقتصادی محکمی برخوردار است. از سال 2015، فرانسه یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و بزرگترین پیمانکار خارجی در روسیه بوده است. از نظر پوتین، تمایل و اعتماد کار آفرینان فرانسوی به بازار روسیه باعث کاهش فشار تحریم ها می شود.

با این حال، روابط حاکم بر روسیه و فرانسه نه منحصرا دوجانبه و نه تجاری محض است. این روابط دارای موضوعات راهبردی چندجانبه ای است که بن بست ها و تنش های فراوانی دارد. حل و فصل بحران شرق اوکراین هنوز جریان دارد. روسیه از موقعیت ممتاز این منطقه در اوکراین دست برنخواهد داشت تا در گزینه های راهبردی آینده اوکراین نفوذ داشته باشد. همچنین، هنوز هیچ دلیلی برای آغاز مذاکره لغو تحریم های اروپایی مقرر در توافق مینیسک، وجود ندارد و فرانسه هم به تنهایی این تحریم ها را لغو نخواهد کرد تا انسجام اروپا را حفظ کند.

برخلاف گمانه زنی ها در مورد ساختار امنیتی جدید اروپا، هیچ بحث جدی با روسیه در مورد سیاست اتحادیه اروپا در پیرامون خود، یعنی گسترش ناتو یا به رسمیت شناختن اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک بازیگر بین‌المللی، صورت نگرفته است. همچنین، در سوریه نیز روسیه حاکم بازی بوده و از چند قطعنامه فرانسه در سازمان ملل جلوگیری کرده است.

برخلاف گرمای موجود در گفتمان فرانسه و روسیه، موضع هر دو طرف در بیشتر موضوعات بین المللی متفاوت بوده و دولت روسیه در سیر تحول خود از ارزش های اروپا فاصله گرفته و تولید بی اعتمادی می کند.

و در آخر اینکه، سیاست جدید مکرون باعث نگرانی کشورهای اروپایی نظیر لهستان و کشورهای بالتیک شده است. آنها از فرانسه به خاطر عدم هماهنگی اقدامات خود با دیگر پایتخت های اروپا انتقاد می کنند و این در حالی است که مکرون رسما به دنبال تقویت اتحادیه اروپاست. به نظر می رسد که زمان «گفتگوی تاریخی و راهبردی» با روسیه، که مکرون خواهان آن می باشد، هنوز فرا نرسیده است. فرانسه باید برای پرهیز از چند دستگی هرچه بیشتر [در اتحادیه اروپا] تلاش کرده و به عنوان قدرت حامی چندجانبه گرایی، قوانین بین‌المللی و ارزش های اروپا، به اجرای تمام و کمال این نقش خود بپردازد و طرح های بلندمدت ارائه کند. وقت آن است که فرانسه، همانند دوره جنگ سرد، در همه شرایط به ایفای نقش ممتاز میانجیگری خود بپردازد و درجه بین المللی خود را بالا ببرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *