جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در ادامه نقض حریم هوایی لبنان، به جنوب این کشور حمله کرده است.

پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

«استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و همچنین فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس به همراه تنی چند از دیگر فرماندهان میدانی صهیونیست ها، نشان می دهد که رجزخوانی های مقام های ارشد اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه، نه از موضع قدرت بلکه برای لاپوشانی ضعف های این رژیم است.»

پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

«استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و همچنین فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس به همراه تنی چند از دیگر فرماندهان میدانی صهیونیست ها، نشان می دهد که رجزخوانی های مقام های ارشد اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه، نه از موضع قدرت بلکه برای لاپوشانی ضعف های این رژیم است.»

Loading
فرصت‌ها، محدودیت‌ها و روندهای محتمل

مناسبات روسیه – اتحادیه اروپا در سال 2020

شورای راهبردی آنلاین - رصد: تحریم‌های فعلی اتحادیه اروپا علیه روسیه چیزی جز نمادهای اندک باقیمانده از وحدت اروپایی نیست. اولویت اتحادیه اروپای ضعیف، حفظ وضع موجود و به حداقل رساندن خطرهای بالقوه مربوط به تغییرات خواهد بود.

آندری کورتونف در مطلبی که شورای روابط بین‌الملل روسیه آن را منتشر ساخت، نوشت: هرگونه پیش‌بینی تحولات در مناسبات روسیه – اتحادیه اروپا در سال‌های پیش‌رو باید با نظر داشت این حقیقت باشد که مناسبات طرفین از سال 2014، باثبات بوده است و عدم پویایی فعلی احتمالاً تداوم خواهد داشت.

سال 2019، شاهد برگزاری انتخابات مجلس اروپا، خانه‌تکانی در کمیسیون اروپا و دیگر نهادهای اتحادیه اروپا و شکل‌گیری موازنه قوای سیاسی در سطح قاره بود. 2020، سال آرام و کم‌دغدغه برای اتحادیه اروپا خواهد بود، اما برخی کشورها همچون ایتالیا و لهستان ممکن است مسائل غافلگیرکننده در آستین خود داشته باشند.

نظام سیاسی روسیه دارای حاشیه امن خوبی برای عبور از سال 2020 است بدون اینکه در معرض هرگونه خطر بی‌ثبات‌سازی قابل‌توجهی قرار بگیرد. بعلاوه، انسجام مالی به رهبری این کشور اجازه خواهد داد ثبات اجتماعی – اقتصادی را صرف‌نظر از نوسانات در اقتصاد جهانی یا قیمت‌های جهانی انرژی یا هرگونه تغییر در رژیم‌های تحریمی علیه مسکو تضمین کند.

 

مؤلفه‌های نامعلوم

اصلی‌ترین مؤلفه نامعلوم برای اتحادیه اروپا به سطح وحدت سیاسی و توانایی یا عدم توانایی کمیسیون اروپا برای ایستادگی در برابر روندهای گریز از مرکز در اتحادیه اروپا و نیز فشار از ناحیه پوپولیست‌ها در هر یک از کشورهای عضو برمی‌گردد.

اتحادیه اروپای ضعیف و متشتت و با نگرانی‌های موجود در ارتباط با تضعیف بیشتر وحدت شکننده در سیاست خارجی کشورهای عضو آن جرأت راه‌اندازی بحث جدی برای بررسی راهبردش در قبال روسیه را فراتر از پنج اصل موگرینی ندارد که چهار سال پیش تنظیم شد.

مؤلفه‌های خارجی زیر مناسبات اتحادیه اروپا و روسیه را در سال 2020 متأثر خواهد ساخت:

الف) نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020. با پیروزی دمکرات‌ها همبستگی دو سوی آتلانتیک احیا خواهد شد و طرفین مواضع هماهنگی در قبال روسیه اتخاذ خواهند کرد؛ اما با پیروزی ترامپ تناقض و تضاد میان دو سوی آتلانتیک بیشتر خواهد شد و این امر به روسیه اجازه خواهد داد تا از مزیت تاکتیکی فعلی در روابط با غربِ متشتت بهره بگیرد.

ب) وضعیت مناسبات آمریکا – چین. تشدید تقابل تجاری، اقتصادی، سیاسی بین چین و آمریکا و حرکت نظام بین‌المللی به سمت دوقطبی متصلب، محدودیت دیگری در تعامل بین روسیه و اروپا، ازجمله اجرای پروژه‌های چندجانبه اوراسیایی ایجاد خواهد کرد.

ج) وضعیت خاورمیانه. پویایی منفی قابل‌توجه در خاورمیانه ازجمله بحران در عربستان سعودی، مصر یا موج جدیدی از آوارگان از این منطقه می‌تواند به تعمیق همکاری بین اتحادیه اروپا و روسیه منجر شود.

د) وضعیت اقتصاد جهانی. اقتصاد جهانی ممکن است وارد مرحله بحران دوره‌ای در سال 2020 یا قربانی بحران مالی جهانی سیستمیک مشابه بحران مالی 2009-2008 شود. بحران سیستمیک سال آینده احتمالاً قابل‌توجه‌تر از بحران قبلی خواهد بود. بحران مالی احتمالی بنیان‌های اقتصادی روسیه – اتحادیه اروپا را تضعیف خواهد ساخت.

 

ریسک‌های احتمالی

روندهای فعلی در مناسبات اتحادیه اروپا – روسیه دارای خطرهایی است که وقتی سناریوی مناسبات فی‌مابین پیش‌بینی می‌شود باید به آن‌ها اشاره کرد:

الف) وخامت کلی امنیت اروپا به‌واسطه منقضی شدن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد.

ب) رقابت مستمر برای کسب نفوذ در فضای پساشوروی، ازجمله در اروپای شرقی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی.

ج) تشدید رقابت منطقه‌ای بین روسیه و اتحادیه اروپا و خطرناک بودن این رقابت در بالکان غربی.

د) تشدید جنگ اطلاعات در اروپا. امکان در فهرست سیاه قرار دادن برخی رسانه روسی توسط اتحادیه اروپا و اقدام متقابل روسیه در این زمینه.

ه) تقابل شدید بین روسیه و برخی اعضای اتحادیه اروپا در سازمان‌های پان‌اروپایی. 2020، سال چالش‌انگیز برای این سازمان‌ها خواهد بود.

و) سیاسی ساختن بیشتر همکاری انرژی بین اتحادیه اروپا و روسیه، ازجمله بروز مسائل جدید در اجرای پروژه نورد استریم 2.

ز) تضاد منافع روسیه و اتحادیه اروپا در برخی مناطق جهان، ازجمله در آفریقا، آمریکای لاتین و رقابت بین طرفین بر سر مناسبات ترجیحی با ترکیه.

رویدادهایی مثل حادثه تنگه کرچ در نوامبر 2018 و سالیزبوری در مارس همان سال نمونه‌هایی از تأثیر منفی این قبیل رویدادها بر مناسبات طرفین است. ازاین‌رو، ویژگی مشخص مناسبات امروز روسیه – اتحادیه اروپا این است که پیشرفت قابل‌توجه باید در تعامل بین طرفین باشد، چراکه تنها یک حادثه منفی در مسائل یادشده برای ایجاد بحران در مناسبات فی‌مابین کافی است.

 

فرصت‌های بالقوه

برخی حوزه‌های امیدبخش در همکاری بین روسیه و اتحادیه اروپا به شرح زیر وجود دارد که نتایج عملی ممکن است در سال 2020 حاصل شود:

1- پیشرفت در حل‌وفصل درگیری در شرق اکراین. رسوایی اخیر در آمریکا در ارتباط با اکراین مانعی بر سر واشنگتن برای ایفای نقش در بحران اکراین است. بعلاوه، بحران اکراین برای آمریکا اهمیت کمتری دارد؛ اما شرق اکراین برای روسیه و اتحادیه اروپا دارای اهمیت است و حل این بحران تأثیر مثبت بر مناسبات فی‌مابین خواهد داشت.

2- رهبری جدید در کیف متمرکزتر از دولت قبلی برای حصول راه‌حل مسالمت‌آمیز برای قضیه دونباس است. روسیه نیز آماده نمایش انعطاف بیشتر از گذشته برای اجرای توافق مینسک است. چنانچه نشست آتی سران نرماندی برای اجرای فرمول اشتاینمایر موفقیت‌آمیز باشد در آن صورت فرصت‌هایی در چند ماه اول سال 2020 با حضور اتحادیه اروپا در روند سیاسی و برنامه بازسازی در دونباس وجود خواهد داشت.

2- گسترش تعامل در همسایگی مشترک. هیچ‌یک از طرفین علاقه‌مند به تشدید درگیری بیشتری در همسایگی مشترک نیستند. موازنه نفوذ بین روسیه و اتحادیه اروپا در منطقه یادشده الزاماً نباید بازی با حاصل جمع صفر باشد.

3- آغاز دیالوگ تمام‌عیار بین اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا. این دیالوگ در سال 2020، از سطح فنی فعلی به سطح سیاسی منتقل شود.

4- تدوین طرح انرژی و زیست‌محیطی جدید برای اروپا و امیدواری به حل مسائل مرتبط با انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اکراین.

5- تدوین نقشه راه جدید برای توسعه سازمان امنیت و همکاری اروپا.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *