جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading
اعتراف پژوهشگر شورای آتلانتیک:

شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پژوهشگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک تصریح کرد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایران حاضر به پذیرش اهداف اصلی راهبرد فشار حداکثری آمریکا شده باشد، زیرا تهران توانسته است در برابر هرگونه تهاجم احتمالی، بازدارندگی ایجاد کند.

کنت کاتزمن در یادداشتی که اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: اثربخشی سیاست آمریکا در قبال ایران را باید بر اساس اهداف اولیه این سیاست‌ها سنجید. یک سیاست ممکن است برخی شرایط را در کشور مورد هدف تغییر دهد، اما همه شرایط را تغییر نمی‌دهد. پرسش اصلی این است که آیا سیاست آمریکا در قبال ایران تاثیری در متغیرهای اصلی مورد نظر آمریکا داشته است یا خیر؟

در می 2018، دولت ترامپ از برجام خارج شد و خواسته‌های مشخصی در ازای برجام جدید و عادی‌سازی روابط با آمریکا، به ایران مطرح کرد.

آمریکا برای فشار بر ایران همه تحریم‌های ثانویه را که طبق برجام لغو شده بود، برگرداند تا ایران را در برابر خواسته‌های آمریکا تسلیم کند. همچنین، دولت آمریکا از آوریل 2019 از تحریم‌های پیش از برجام نیز فراتر رفته و دست به اقداماتی زده است تا صادرات نفت ایران را «به صفر» برساند.

تحریم‌های ثانویه آمریکا اکنون عملا همه بخش‌های غیرنظامی ایران را دربرگرفته است. اخیرا نیز وزارت خزانه داری آمریکا، بانک مرکزی ایران را تحت فرمان اجرایی 13224 قرار داد و این تحریم جدید، فراتر از تحریم‌های قبلی است که هر نوع تراکنش آمریکا با بانک مرکزی ایران را ممنوع و بانک‌های خارجی معامله کننده را مجازات می کند. این تحریم جدید دارای معافیت‌های حقوق بشری و انسان دوستانه هم نیست.

کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا به اقتصاد ایران آسیب زده است. در اکتبر 2019، صندوق بین المللی پول در برآوردی جدید اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در بازه زمانی مارس 2019 تا مارس 2020 تقریبا 9.5 درصد کاهش خواهد داشت.

کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران برای آمریکا نیز پیامدهای قابل توجهی داشته است. در ماه می، متحدان منطقه‌ای ایران با حمله به کشتی‌های حمل و نقل نفت در خلیج فارس و زیرساخت‌های نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس، فشار متقابل علیه آمریکا و متحدان آن را آغاز کردند که حمله به دو تاسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر 2019 مهم‌ترین آنها بود که در نتیجه آن، نیمی از تولید نفت عربستان را به مدت بیش از  سه هفته فلج کرد.

گزارش‌های مقامات دفاعی آمریکا حاکی از آن است که فشار حداکثری آمریکا از نظر راهبردی باعث تضعیف ایران و موجب کاهش نفوذ منطقه‌ای این کشور نشده است. پیش از کنفرانس امنیتی «گفتگوی منامه» در بحرین، ژنرال کنت مک کنزی، رئیس ستاد فرماندهی [ارتش] آمریکا، در 23 نوامبر آشکارا اظهار کرد که اگرچه کارزار آمریکا ایران را از حمله به اهداف آمریکایی باز خواهد داشت اما «کاملا محتمل است که ایران دوباره به اهداف کشورهای حوزه خلیج فارس حمله کند».

اظهارات مک کنزی موید نتایج گزارش آژانس اطلاعات دفاعی [آمریکا] در زمینه توان نظامی ایران است. این گزارش نشان می دهد که ایران قادر به تولید موشک‌های کروز و بالستیک، مین، پهپاد و دیگر تسلیحات و عرضه این سلاح‌ها و سایر تسلیحات به متحدان منطقه‌ای خویش است. به طور کلی، تهران، علیرغم کارزار فشار حداکثری، توانسته است مهاجم یا متحدان منطقه‌ای آن و یا منافع آن را به تحمیل آسیب اساسی تهدید و در برابر هرگونه تهاجم احتمالی، بازدارندگی ایجاد کند.

بنابراین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایران حاضر به پذیرش اهداف اصلی راهبرد فشار حداکثری آمریکا (جلوگیری از توانایی ایران برای پیشبرد قدرت منطقه‌ای و توقف حمایت این کشور از متحدان منطقه‌ای خود) باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *