جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن: توافق امنیتی آمریکا و عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود. بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش این یک جزء اساسی آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد.

امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

وزیر امور خارجه در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس نوشت «امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمام کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثنا و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست».

عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود

تهران- ایرنا- احسان عطایا عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به پیشنهاد مبادله اسرا که از سوی رژیم صهیونیستی ارائه شده است، گفت که این پیشنهاد با مفاد و ابهامات فعلی آن منجر به توافق نمی‌شود.

کنعانی: با اقدامات پلیسی صدای دانشجویان معترض خاموش نمی‌شود/ اروپایی‌ها درباره سپاه درست بیندیشند/ افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است

نشست سخنگوی وزارت خارجه امروز(دوشنبه) در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد.

Loading

چالش‌های مکرون برای رهبری سیاست خارجی اروپا

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالیکه مکرون برای به چالش کشیدن وضع موجود در اروپا شک و تردیدی ندارد، اما او در مورد چگونگی قدرتمندسازی اروپا دیدگاه روشنی ارائه نمی‌دهد.

فابریس پوتیر در یادداشتی که موسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) آن را منتشر کرد، نوشت: اظهارت صریح مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه ای طولانی با [مجله] اکونومیست مبنی بر این که ناتو «مرگ مغزی» شده است، پایتخت های ائتلاف ناتو را شوکه کرده است.

از زمان انتشار این مصاحبه، هر روز تعدادی از مقامات عضو ناتو این اظهارت مکرون را رد کرده و با آن مخالفت کرده اند. درست یک ماه پیش از دیدار سران ناتو در لندن، مکرون موفق به بازنویسی دستور جلسه این دیدار شده بود. اما سوال این است که هدف [مکرون] چیست؟

ناتوانی ناتو در واکنش به حمله نظامی ترکیه در شمال سوریه مهمترین انتقادی است که مکرون مطرح کرده است. از نظر وی، فقدان هماهنگی در مورد جنگی که همه اعضای ناتو را نگران کرده است، ثابت می‌کند که این ائتلاف به مهمترین هدف خود عمل نمی‌کند. رئیس جمهور فرانسه تا جایی پیش رفت که بند دفاع جمعی (ماده 5 پیمان واشنگتن) را زیر سوال برد. وی با صراحت این پرسش را مطرح کرد که اگر نیروهای بشار اسد به نیروهای ترکیه حمله می‌کردند، ( و آنکارا به ماده 5 استناد کرده و دست همه اعضای ناتو را [به منظور درخواست کمک] می‌فشرد) چه اتفاقی می‌افتاد؟

 

عدم اقدام آمریکا

اقدام یکجانبه ترکیه تنها عاملی نیست که مکرون را مایوس کرده است، بلکه عدم اقدام آمریکا در این رابطه نیز عامل مهم دیگری است. تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خروج نیروهای ویژه آمریکا از شمال شرق سوریه، عملا چراغ سبزی به اردوغان برای آغاز عملیات داده و حمایت ضروری آمریکا از نیروهای ویژه فرانسه و شرکای آنها در روی زمین (عمدتا پیشمرگ های [کرد]) را دریغ کرده و آنها را تنها گذاشت. مکرون به گلایه های مکرر ترامپ اشاره کرده است که چرا آمریکا باید امنیت اروپا را تضمین کند در حالی که اروپا «هزینه های خود را پرداخت نمی‌کند». مکرون در این مصاحبه توضیح می‌دهد که وقتی مهمترین ضامن ناتو در تعهدات خود تردید دارد، این امر باعث بروز پرسش های مشروع در مورد اعتبار ناتو می‌گردد.

ظاهرا دولت فرانسه یا مشاوران مکرون این مصاحبه را برنامه ریزی و هماهنگ نکرده بودند، بلکه این مصاحبه بیانگر موضع شخصی مکرون بوده و ریشه در مجموعه ای از حقایق غیرقابل انکار دارد که برخی از آنها به پیش از دوره ترامپ مربوط است. مقامات فرانسه عمدتا به تغییر جهت کامل رئیس جمهور باراک اوباما در اجرای خط قرمز خود در مورد کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه اشاره کرده و آن را عبرتی برای پاریس قلمداد می‌کنند. همین اواخر، تصمیم آمریکا به خروج از پیمان منع تسلیحات هسته ای میان- برد (آی ان اف) در پی نقض این پیمان توسط روسیه، برای پاریس طعم تلخی داشت. [کاخ] الیزه احساس کرد که برای حل و فصل موضوعی که امنیت اروپا را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد، قادر نیست و چاره ای جز همراهی با موضع آمریکا ندارد. سوریه و حقیقت وابستگی فرانسه به متحدی غیرقابل پیش بینی مانند ترامپ، آخرین قسمت سریال طولانی این نارضایتی ها محسوب می‌شود.

 

نقش رهبری در سیاست خارجی

با توجه به نزدیکی پایان دوره مرکل، مشغولیت انگلیس به برگزیت و دوره گذار رهبری نهادهای اروپا، مکرون به وضوح معتقد است که وی فرصتی راهبردی در اختیار دارد تا سیاست خارجی اروپا را رهبری کند؛ بطوریکه، توافق هسته ای ایران را نجات دهد، به «تنظیم مجدد» روابط با روسیه دعوت کند، با مذاکرات آزاد عضویت آلبانی و مقدونیه شمالی [در اتحادیه اروپا] مخالفت نماید و اکنون نیز «مرگ مغزی» ناتو را اعلام کند.

مکرون در استفاده از مواضع درهم گسیخته برای پیشبرد دستور کار خود و به چالش کشیدن کنوانسیون های نهادینه شده تردیدی به خود راه نمی‌دهد. به استثنای موضوع ایران، مکرون در مورد مسائل کلیدی به ندرت با متحدان نزدیک اروپایی خود مشورت می‌کند. در سراسر اروپا تلاش چندانی برای حمایت از اظهارات وی صورت نمی‌گیرد. از نظر مکرون، رهبری اروپا با رهبری یک کشور عمدتا یکسان است. با این حال، از دیدگاه داخلی، مواضع مکرون واکنش هایی به دنبال داشته است. این امر بویژه در مورد مخالفت وی با پیوستن آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا مصداق دارد. چند ماه قبل از انتخابات مناقشه آمیز محلی و دو سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سیاست خارجی مکرون به سمت محافظه کاری چرخیده است.

پرسش ها در مورد «مرگ مغزی» ناتو در سبک، ماهیت و زمان بندی بیش از پاسخ های ارائه شده است. در بحث های اخیر در پاریس، بسیاری از مفسران در عین حال که با نکات مطرح شده توسط مکرون مخالف نبودند، تاکید می‌کردند که دغدغه های وی در مورد ماده 5 بیشتر متناسب یک تحلیلگر و متفکر آزاد است نه کسی که رهبر [یک کشوری دارای] زرادخانه هسته ای است و در شورای امنیت سازمان ملل از کرسی دائمی برخوردار است.

مکرون علیرغم انتقاد از ناتو، راه چاره واضح چندانی ارائه نمی‌دهد. وی تصویر کاملی از چالش های حاکم بر اروپا و لزوم پایان دادن به این بازی ترسیم می‌کند. کمتر کسی با این خط فکری مخالف است، اما وی دیدگاه روشنی از چگونگی این امر ارائه نمی‌دهد که اروپا چطور می‌تواند قدرت خود را طی یک جدول زمانی واقع گرایانه تقویت کند. اشارات مکرون به پیشرفت های اخیر در مورد دفاع اروپا، ازجمله صندوق دفاعی اروپا، سازنده است، اما نشان نمی‌دهد که چطور و چه زمانی دولت های اروپایی می‌توانند آن را جایگزین ناتو کنند. بررسی اخیر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) در مورد میزان توانایی کشورهای اروپایی (غیر از انگلیس و آمریکا) نشان می‌دهد که دولت های اروپایی با تضمین دفاع از قاره خود فاصله زیادی دارند.

می توان تصور کرد که اگر مکرون تمایل خود به توسعه برنامه های هسته ای فرانسه را به کل اتحادیه اروپا

اعضای اتحادیه اروپا تسری می‌داد، واکنش ها به اظهارات مکرون چقدر متفاوت می‌بود (البته به همین اندازه بحث برانگیز نیز می‌بود). اما وی ظاهرا در این مورد، همانند روسای جمهور پیش از او، رویکرد محافظه کارانه ای در پیش گرفته و خللی در اجماع قدیمی کشور خود ایجاد نکرده است.

به همین ترتیب، در مورد نکات مورد اشاره مکرون نیز می‌توان گفت که ناتو در واقع برای ایجاد قابلیت همکاری بین اعضای آن مفید است. دیپلمات های فرانسه دوست دارند که از فکر کردن به ناتو به عنوان یک «جعبه ابزار» خودداری کنند. در این دیدگاه، نقش سیاسی ناتو در مسائل ژئوپلیتیکی غالبا نادیده گرفته می‌شود. در این عرصه ، معمولاً مجامع دیگر، نظیر گروه های کوچک، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا، [بر ناتو] تقدم دارند. بسیاری در گلایه های مکرون به تضاد عمیق در این مورد پی خواهند برد که فرانسه ناتو را به طور جدی انکار کرده است.

زمان بندی این اظهارت نیز موجب تضعیف پیام آن می‌شود. بسیاری از متحدان اروپایی (بویژه در اروپای مرکزی) این اظهارات رئیس جمهور فرانسه درست چند ماه پس از دعوت مکرون به تنظیم مجدد روابط بین اروپا و روسیه، و چند هفته پس از رای مخالف وی به [عضویت] آلبانی و مقدونیه شمالی [در اتحادیه اروپا] را تلاش وی برای دلجویی از روسیه قلمداد می‌کنند. در این معنا، نمایش مکرون ظرفیت (بین المللی یا غیره) او برای بسیج دیگر دولت های اروپایی پشت دیدگاه وی را به تحلیل برده و فضای حدس و گمان ، پارانویا و ترس را تشدید می‌کند.

سیاست خارجی درهم گسیخته مکرون، بویژه با توجه به تقلای اروپا برای درک و فهم کامل واقعیت های جدید جهان، از اساس نادرست نیست. اگر شوک باعث بهبودی بیمار شود، پذیرفتنی است. با این حال، در این مورد خاص، اروپا در حالی بیدار می‌شود که سردرد شدیدی داشته، بطور بی سابقه ای دچار اختلاف شده و اعتماد بین اعضای آن اندک است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *