جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بی بی در هزار تو

بی بی در هزار تو

با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، اکنون این رژیم در یک هزارتوی سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، اجتماعی و نظامی قرار دارد؛ وضعیتی پیچیده و متناقض که امکان تصمیم گیری و اتخاذ یک راهبرد درست را از نتانیاهو و دیگر مقامات ابینه‌اش گرفته است. از یک سو شاهد تداوم و تشدید اعتراضات مردمی به دلیل تعلل نتانیاهو در تبادل اسرا و به نتیجه رساندن مذاکرات با حماس هستیم که این موضوع، خود مهم‌ترین عامل در خودداری ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به رفح شده است. همزمان برخی از مقامات تندروی کابینه نتانیاهو هم هشدار داده‌ و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم حمله به رفع، از دولت کنار خواهند رفت. همزمان هم نتانیاهو با تبعات ناشی از جنات و کشتار در غزه در محافل حقوقی بین المللی مواجه شده است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از ناظران معتقد بی بی در آستانه محاکمه داخلی هم به واسطه پرونده‌های فساد هم قرار دارد که یک وضعیت بی‌سابقه را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. یعنی نخست وزیر این رژیم، هم در داخل سرزمین‌های اشغالی و هم در بیرون از آن با امکان تعقیب و محاکمع قضایی رو به رو است. 

تأکید دیده‌بان حقوق بشر بر لزوم بازداشت مقامات اسرائیلی

یک سازمان برجسته حقوق‌بشری با تأکید بر لزوم جلوگیری از هرگونه فشار سیاسی علیه دادگاه لاهه در زمینه صدور حکم بازداشت مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل به‌خاطر جنایات آنها علیه مردم فلسطین، خواستار صدور هرچه سریعتر این حکم و مجازات صهیونیست‌ها شد.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیل

حاضران در نشست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی در ریاض خواستار تحریم رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات جنگی آن و انجام اقدامات موثر برای توقف جنگ غزه شدند و وزیر خارجه عربستان نسبت به عواقب فجیع تداوم این جنگ هشدار داد.

اعتراضات دانشگاهی شکاف‌های حزب دموکرات را عمیق‌تر کرد

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی از اعتراض‌های دانشجویان آمریکایی نسبت به جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نوشت: هرج‌ و مرج به وجود آمده در پردیس‌های دانشگاهی سراسر آمریکا موجب ایجاد اختلافات داخلی در حزب دموکرات شده و برای این حزب در سال انتخابات مخاطرات سیاسی به همراه دارد.

سفیدشدگی مرجان‌ها گریبان خلیج فارس را گرفت

تهران_ایرنا_آژانس علمی NOAA روز چهارشنبه ۱۵ آوریل از وقوع چهارمین رویداد جهانی سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی خبر داد.
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران هم امروز درگیر شدن خلیج فارس با این پدیده را تأیید کرد.

Loading

دیپلماسی فرهنگی ؛ فریضه غایب ؟

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: در سال های اخیر دیپلماسی فرهنگی در نتیجه افزایش کش و قوس ها درباره نظریه مطرح از سوی "جوزف نای" با عنوان " قدرت نرم" و آغاز نگاه به فرهنگ به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده سیاست خارجی هر کشور، مورد توجه قرار گرفته است.

مرکز مطالعات الاهرام مصر در این باره نوشت: در گذشته همکاری فرهنگی میان کشورها تنها محدود به مفهوم تبادل بود و مبادلات فرهنگی معمولا در خارج از چهارچوب کار دولت ها و از طریق گردشگری، ازدواج، ادبیات، زبان و هنرها رشد و توسعه می یافت. اما این مبادلات تنها در صورتی وارد مقوله دیپلماسی و قدرت نرم می شود که در چهارچوب برنامه ها و راهبردهای معینی در خدمت منافع ملی به کار بسته شود. بر این اساس دیپلماسی فرهنگی به معنای به کارگیری عوامل مختلف فرهنگی برای تأثیر بر مردم، تصمیم سازان، رهبران و نخبگان یک کشور می باشد.

بر اساس تعریف کارشناسان این حوزه، دیپلماسی فرهنگی به معنای نوعی تلفیق و دادوستد تکاملی میان قدرت نرم به معنای قدرت بر تحقق اهداف از طریق جذابیت فرهنگی به جای فشار و اجباربا زور با دیپلماسی عمومی به کارگرفته شده از سوی دولت ها با هدف تأثیر در افکار عمومی کشورهای دیگر است.

بر این اساس دیپلماسی فرهنگی در تقویت تصمیمات سیاست خارجی یک کشور ایفای نقش می کند و کشورها در ۳ بعد اصلی از آن استفاده می کنند؛ بعد اول بعد سیاسی است که به هر آن چه مربوط به کیان سیاسی یک کشور است در چهارچوب روابط تنش آمیز و یا همکاری بین کشورهای جامعه جهانی می‌پردازد. بعد دوم بعد اقتصادی است که در این بعد با توسعه روابط میان کشورها اعتماد متقابل برای پاسخگویی به نیازهای معیشتی به شکلی از اشکال نظام بین الملل تبدیل شده است. بعد سوم بعد فرهنگی است که بیانگر احساس مردم و نخبگان حاکم در این باره است که فرهنگ و ابتکارات آنان از دستاوردهای تمدنی بشری و بخشی از عوامل قدرت یک کشور است که در تقویت سیاست خارجی آن کشور و جایگاه بین المللی آن ایفای نقش می کند.

دراین جا نکته قابل توجه آن است که کارآمدی نهادی دیپلماسی فرهنگی درابتدا از سوی کشورهای دارای سابق استعمارگری طولانی که از یک پشتوانه فرهنگی برخوردار بودند مورد توجه قرار گرفت؛ به شکلی که فرهنگ یکی از ابزارهای تسلط و یا تقویت تأثیر گذاری بر یک کشور در رقابت با کشورهای دیگر بود. این دیدگاه با دیدگاهی که دیپلماسی فرهنگی را به عنوان عاملی که از تاریخی کهن آغاز شده می داند، در تعارض نیست. به شکلی که برخی به کار کاوشگران و جهانگردان، تجار، معلمان، علم پژوهان، هنرمندان و … همچون کار سفیران و یا دیپلمات های فرهنگی که باعث ایجاد تأثیر و تأثر زنده میان فرهنگ ها شدند، می نگرند. بر اساس این شیوه دیپلماسی فرهنگی ابزاری از ابزارهای سیاست خارجی پیش از شناختن دیپلماسی در مفهوم جدید آن بوده است.

در روند تاریخی معمولا آغاز فعالیت موسسات دیپلماسی فرهنگی در شاکله دولت را در نیمه قرن نوزدهم و در فرانسه می دانند.

در حال حاضر بر اساس آمار سایت رسمی مرکز فرهنگی فرانسه در قاهره، فرانسه دارای ۱۰۱ مرکز فرهنگی است که همگی در راستای نشر و گسترش فرانکوفون که از حدود تعامل با زبان فرانسوی فراتر رفته، فعالیت می نمایند. در این زمینه هم چنان فرانسه از کشورهایی است که بیشترین هزینه را در زمینه همکاری فرهنگی خارجی انجام می دهد. از سوی دیگر آلمان در سال ۱۹۵۱ مرکز گوته را در مونیخ تأسیس نمود و در حال حاضر در بیش از ۸۰ کشور جهان فعالیت می کند.

در همین حال انگلیس که دارای سابقه طولانی استعمار گری است در سال ۱۹۳۴ شورای فرهنگی انگلیس را تأسیس نمود و این شورا در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور در راستای افزایش آگاهی در باره انگلیس به زبان انگلیسی فعالیت می نماید. این در حالی است که آمریکا برنامه فرهنگی رسمی خود را در سال ۱۹۳۸ تأسیس نمود.

کشور سوئیس نیز ۱۰ دفتر برای موسسه فرهنگی سوئیس در نقاط مختلف جهان در راستای تقویت تبادل فرهنگی و هنری سوئیس با کشورهای جهان در راستای افزایش آگاهی درباره فرهنگ سوئیس راه اندازی کرده است.

این نمونه ها به عمق آگاهی درباره نقش فرهنگ در تقویت نقش سیاسی اشاره دارد و  امروزه ایجاد دفتر روابط فرهنگی در وزارت خارجه کشورها مسأله ای عادی تبدیل شده است.

این در حالی است که مفهوم دیپلماسی فرهنگی جمعی و یا جهانی از آغاز دهه سوم قرن گذشته و با تأسیس مرکز همکاری فکری در پاریس مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۹۴۵ سازمان ملل متحد سازمان یونسکو را که هم چنان فعالیت های فرهنگی میان کشورهای جهان را هماهنگ می کند، تأسیس نمود.

درگیری های جنگ سرد در دوره پس از جنگ جهانی دوم، نمونه های قابل توجهی برای سنجش تأثیر زیاد عامل فرهنگی است؛ تاحدی که از این عامل به عنوان ابزاری از ابزارهای نفوذ و جاسوسی استفاده می شد. در این باره واشنگتن تلاش نمود از طریق جذب نخبگان و گروه های مردمی بیشتر در برابر تبلیغات کمونیستی بایستد و ارزش های لیبرالی خود را از طریق در دسترس قراردادن تولیدات هنری گسترده خود و نهادها و رسانه های مبلغ آزادی و دموکراسی و جذب نخبگان فرهنگی تأثیر گذار در افکار عمومی و با ایجاد مراکز و موسسات فرهنگی آمریکایی ترویج نماید. هم چنین واشنگتن تلاش می کرد با برنامه هایی همچون اعطای بورس تحصیلی و… از گسترس ایدئولوژی کمونیست جلوگیری نماید. از سوی دیگر اتحاد شوری سابق نیز از همین برنامه ها برای جلوگیری از تأثیر فرهنگ آمریکایی در جهان استفاده می کرد.

“جوزف نای” در کتاب معروف خود درباره قدرت نرم از نقش فرهنگ نخبگان در تولید قدرت نرم سخن رانده و به اهمیت مبادلات دانشگاهی و علمی پرداخته و این که چگونه علمای شوروی سابق که به آمریکا سفر کردند تحت تأثیر افکار آمریکایی قرار گرفتند و پس از آن از فعالان جنبش های حقوق بشری در اتحاد شوروی سابق شدند. پس از آن “جوزف نای” از نقش فرهنگ مردمی موجود در فیلم ها، ترانه ها، ورزش و … سخن گفته که ارزش های آمریکایی را هرچند به شکلی سطحی و مبتذل منتشر می کند. در این باره هرگز نمی توان تأثیر هالیوود را نادیده گرفت چرا که تصاویر، ارزش ها را به شکل قوی تر از کلمات انتقال می دهند و هالیوود بزرگترین مروج و منبع نمادهای بصری است.

کتاب های زیادی وجود دارد که به بررسی فعالیت آمریکایی ها و نقش آنان در جذب بسیاری از نخبگان فرهنگی جهان از سوی سازمان های اطلاعاتی آمریکا پرداختند و معروف ترین آنها کتاب ” چه کسی به ذمار پرداخت میکند”، است که در آن کتاب به وجود موسسات غیر واقعی و بودجه محرمانه هنگفت آمریکا در جنگ تبلیغاتی آمریکا که از سوی سازمان آزادی های فرهنگی مدیریت و برنامه ریزی می شد اشاره دارد و این سازمان به مثابه یک وازرتخانه غیر رسمی برای ترویج فرهنگ امریکایی بود.

پس از پایان جنگ سرد و از نیمه دهه نود قرن گذشته نشانه های انزوای جدید و دعوت به کاهش مداخلات خارجی بر رفتار خارجی آمریکایی ها و از جمله در زمینه فرهنگی سایه انداخت، به شکلی که پشتوانه های مالی مربوط به زمینه های دیپلماسی عمومی و مبادلات فرهنگی کاهش یافت و برخی از مراکز آمریکایی بسته شد اما شکایت طرفداران قدرت نرم که از عقب نشینی آمریکا از صحنه تحقق امتیاز معنوی و پیروزی در جنگ تصاویر انتقاد نمودند، ادامه یافت.

برخی از مراکز فرهنگی در حال حاضر درباره قدرت نرم چین سخن می گویند و آن  را ابزاری از ابزارهای تقویت سیاست خارجی و نفوذ اقتصادی روبه رشد این کشور تلقی می کنند. در نتیجه دیگر مفهوم قدرت نرم در قاموس سیاسی چینی ها ناشناخته نیست. در این باره در گزارش سیاسی شانزدهمین کنفرانس حزب کمونیست چین در سال ۲۰۰۲ آمده است: در جهان امروز، فرهنگ با اقتصاد و سیاست تداخل یافته است و فرهنگ جایگاه بالاتر و نقش مهمتری را در مسابقه نفوذ فراملی به خود اختصاص داده است.

در گزارش دولت چین و برنامه آن در سال ۲۰۱۵آمده است: باید تبادلات فرهنگی میان چین و کشورهای دیگر افزایش یابد و قدرت گسترش جهانی تقویت شود. این اظهارات بیانگر رویکرد چین برای در پیش گرفتن دیپلماسی فرهنگی برای افزایش تأثیر این کشور در جهان است. چین فعالیت خود را تنها محدود به تأسیس مراکز فرهنگی در کشورهای مختلف نکرده است بلکه تلاش کرده تعداد زیادی از سازمان های جامعه مدنی را با هدف تبادل فرهنگی میان چین و کشورهای مختلف تأسیس نماید. از این نهادهای جامعه مدنی می توان به انجمن دیپلماسی عمومی چین اشاره نمود که از دو سال پیش تأسیس شده است و میزبان تعدادی از روزنامه نگران و اصحاب رسانه افریقایی در برنامه آموزشی فراگیر برای اشنایی با فرهنگ و تمدن چین و فراگیری زبان چینی و آشنایی نزدیک با جامعه چین است.

در مجموع می توان گفت امروزه نیاز به دیپلماسی فرهنگی بیش از هر زمان دیگری است و چه بسا این دیپلماسی به فریضه غایب واقعی کشورها تبدیل شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *