جدیدترین مطالب

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

Loading

أحدث المقالات

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

Loading
پيشنهاد امريکن اينترپرايز به مقابله سايبري آمريکا با چين

قانون جدید چین درزمینهٔ امنیت سایبری

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: واضح است که رهبران چین عمیقاً بر این باور هستند که نشست ترامپ و شی جین پینگ در ماه آوریل «نقطه عطفی» در روابط آمریکا-چین بود و راه را به‌سوی حل تعدادی از مسائل مهم دوجانبه در جریان مذاکراتی 100 روزه گشود که رهبران دو کشور برای رسیدن به نتایجی ملموس درباره برگزاری آن توافق کردند.

کلود بارفیلد در تحلیلی که در اندیشکده امریکن اینترپرایز منتشر شد، نوشت: من و همکارانم در امریکن اینترپرایز در خصوص احتمال رسیدن به رضایت و پیشرفت‌هایی ملموس در آن دوره زمانی کوتاه ابراز تردید کردیم. باید اشاره ‌کنم که در روزهای اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم از یک برنامه 100 روزه و هم از یک برنامه بلندمدت‌تر یک‌ ساله برای مذاکرات حرف زده است.

جدول زمانی اصلی که دولت ترامپ پیش‌بینی کرد، هر چه که باشد – و با وجود ضرورت متقاعد کردن چین به مداخله در خصوص نظام دمدمی‌مزاج کره شمالی – رئیس‌جمهور و مشاوران اقتصادی و امنیتی او نباید برای رویارویی نهایی با چین بر سر شبکه‌ای از قوانین و مقررات که تعطیل کننده بازار محسوب می‌شوند و شرکت‌های آمریکایی و دیگر شرکت‌های خارجی را از بخش‌های فن‌آوری اطلاعات و بخش‌های مرتبط با اینترنت بیرون می‌راند، منتظر بمانند. دولت آمریکا به‌ویژه باید فوراً با رهبران چین در خصوص قانون امنیت سایبری که اخیراً در این کشور به اجرا درآمده است، مقابله کند. اکونومیست در این خصوص هشدار داده است که این قانون می‌تواند شامل «یک اسب تروآ باشد که برای ارتقای سیاست تهاجمی نوآوری بومی طراحی‌ شده است.»

قانون امنیت سایبری

آماده‌سازی و تدوین قانون جدید امنیت سایبری که در تاریخ اول ژوئن سال جاری به‌صورت قانونی در چین به مرحله اجرا درآمد، به دلیل اعتراضات شدید دولت‌های خارجی و شرکت‌های چندملیتی، سال‌ها طول کشید. درحالی‌که در طول این روند برخی بازنگری‌های حداقلی انجام گرفت و اداره امنیت سایبری چین تلاش کرد کسب‌وکارهای وحشت‌زده را آرام کند و در این رابطه یک اطلاعیه پرسش و پاسخ نیز منتشر کرد، اما عبارات مبهم و قاطع درباره «حاکمیت سایبری» که در این قانون لحاظ شده همچنان پابرجا است.

آنچه در پی می‌آید، پردردسرترین و احتمالاً غیرعملی‌ترین بخش‌های این قانون است:

  • عبارات فراگیر و فقدان تعریف جزئیات مشکلات زیادی را برای شرکت‌های خارجی که می‌کوشند به این قانون پایبند باشند، ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال هیچ تعریف دقیقی از این موضوع وجود ندارد که «زیرساخت اطلاعاتی مهم» شامل چه بخش‌هایی است؛ اگرچه دستورالعمل‌ها برای «داده‌های مهم» اطلاعاتی را شامل می‌شود که می‌تواند «در حکومت، دولت، نیروی نظامی، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، فن‌آوری … و دیگر موضوعات امنیت ملی نفوذ کند یا به آن‌ها صدمه بزند.» به‌علاوه این حکم نیز وجود دارد که داده‌های روی اینترنت باید «امن و قابل‌کنترل» باشد.
  • بند 17 از قانون جدید حکم می‌کند که اطلاعات شخصی شهروندان چینی باید در سرورهایی ذخیره شود که در سرزمین چین واقع هستند و فقط در صورتی می‌توان استثنائاتی قائل شد که یک شرکت بتواند اثبات کند این کار «واقعاً ضرورت دارد». این مقرره اگر به شکلی سفت‌وسخت تفسیر شود می‌تواند توان شرکت‌های چندملیتی (و حتی چینی) را برای فعالیت در چین و ارسال داده‌ها به خارج فلج کند. تنظیم‌کنندگان مقررات در چین ظاهراً از این مانع برای شرکت‌های خود آگاه هستند، اما همچنان از این‌که با بی‌پاسخ گذاشتن سؤالات مهم مقرراتی مانع از فعالیت شرکت‌های خارجی شوند، خرسند هستند.
  • این قانون مقرر می‌کند که شرکت‌ها به بازنگری‌هایی در زمینه امنیت سایبری بپردازند که با تمرکز بر مسائل امنیتی خاص و «دیگر ریسک‌هایی که می‌تواند به امنیت ملی خدشه وارد کند»، محصولات و خدمات شبکه‌ای را تحلیل می‌کند. بخش‌های متعددی از این قانون نیز حکم می‌کند که محصولات و خدمات فردی می‌تواند تحت بررسی‌های متعدد آژانس‌های مختلف قرار گیرد. دستورالعمل بازنگری امنیتی، خطرات این حکم را که محصولات شبکه‌ای باید «ایمن و قابل‌کنترل» باشد، جالب توجه کرده است. علاوه بر این، ماده 28 الزام کرده است که شرکت‌ها در «حفاظت از امنیت ملی و رسیدگی به جرائم» به آژانس‌های دولتی کمک کنند. آیا این به معنای آن است که امکان دارد در آینده از شرکت‌ها خواسته شود روندها و برنامه‌های فن‌آورانه یا کدهای منابع خود را ارائه دهند؟ هیچ پاسخی برای این سؤال وجود ندارد.
  • در تاریخ 5 ژوئن یک شرکت مهم آمریکایی در حوزه صنعت فن‌آوری پیشرفته (انجمن صنعتی کامپیوتر و ارتباطات) با ارسال نامه‌هایی به مقامات عالی‌رتبه آمریکایی به‌شدت به این قانون جدید چین اعتراض کرد و از دولت ترامپ خواست برای ممانعت از اجرای این «مقررات تبعیض‌آمیز خارجی» قاطعانه اقدام کند. در این نامه آمده بود: «قواعد مربوط به فن‌آوری در چین باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه فن‌آوری در وضع نامساعدی قرار گیرند و درعین‌حال به صنایع آمریکایی که برای افزایش بهره‌وری و رقابت در سراسر جهان به محصولات دیجیتالی پیشرو متکی هستند، ضربه می‌زند.»
  • دولت ترامپ باید قانون امنیت سایبری جدید چین را در اولویت «مذاکرات 100 روزه» که در نشست ترامپ-شی موردتوافق قرار گرفت، قرار دهد. دولت آمریکا باید به‌وضوح بگوید که اگر مقررات تحت قانون جدید به توان شرکت‌های آمریکایی برای رقابت در بازار چین صدمه وارد کند، آمریکا فقط اعتراض نخواهد کرد، بلکه برای برقراری اقدامات متقابل که بازار آمریکا را به روی شرکت‌های چینی فعال در حوزه فن‌آوری نظیر علی‌بابا، بایدو و تنسنت می‌بندد، اقدام خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *