جدیدترین مطالب
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیلها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغهها و نگرانیهای جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.
راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویههای عملی متناقض با آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلامهراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاستهای دفاع از حقوق اقلیتهای نژادی، بهویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانهای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.
عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین
شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبردهای متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظهکاری یا همراهی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاستها تاثیر میگذارد و نشاندهنده یک وضعیت پیچیده منطقهای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظامهای سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.
أحدث المقالات
محدودیتهای قدرت آمریکا
استفان والت استاد دانشگاه هاروارد و نظریهپرداز مطرح روابط بینالملل در یادداشتی که فارن پالیسی آن را منتشر کرد؛ نوشت: قدرت آمریکا دارای محدودیت مشخص و قابل توجهی است؛ به طوریکه این کشور در اهداف خود و پیگیری آنها مجبور به انتخاب و نیازمند یک استراتژی مشخص است.
از وقتی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شده اند، موضع تک قطبی دولت ترامپ تشدید شده، به یک- جانبه گرایی و رویکرد قلدر مابانه آن در سیاست خارجی دامن زده شده و تا حد زیادی نیز به دوره اول ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش در زمان معاونت دیک چنی شبیه شده است. ویژگی اصلی دوره بوش بر این فرض استوار بود که آمریکا آنقدر قدرتمند است که می تواند همه مسائل را به تنهایی حل و فصل کند و سایر کشورها باید تسلیم قدرت و قاطعیت آمریکا باشند.
اگرچه رویکرد بوش- چنی به ناکامی انجامید، اما همان رویکرد یک جانبه در دولت ترامپ زنده شده است؛ به طوری که تهدید تجارت آمریکا با چین و حتی با شرکای اقتصادی آمریکا، در تصمیمات ترامپ مشهود است. چشم پوشی از پیمان تجارت ترانس-پاسیفیک و ترک توافق اقلیمی پاریس از تصمیمات ناگهانی و ناسنجیده ترامپ بوده است. همچنین، رویکرد «همینه که هست» اساس دیپلماسی آمریکا با کره شمالی و ایران بوده است که در آن، واشنگتن درخواست های غیرواقعی را پیش کشیده و سپس دست به تحریم ها می زند با این امید که کشورهای مورد نظر همه ی خواسته های آمریکا را برآورده سازند، هرچند که این رویکرد در قبال این دو کشور در گذشته شکست خورده است. این امر در تصمیم اخیر آمریکا به اعمال تحریم های ثانویه بر کشورهای خریدار نفت ایران بیش از پیش نمایان است و این اقدام، خطر افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته و به روابط آمریکا با چین، هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها آسیب می زند.
این سیاست های آمریکا بر این فرض اساسی استوار است که فشار آمریکا در نهایت رقبا را به اطاعت از خواسته های آمریکا مجبور کرده و سایر کشورها راهی برای فرار یا جلوگیری از اقدامات واشنگتن پیدا نخواهند کرد. در این سیاست، فرض بر این است که آمریکا همچنان در راس جهان تک قطبی قرار دارد و تنها مساله مهم، استفاده از قدرت طبق اراده و خواست آمریکا است.
با این حال، دلایل زیادی حاکی از عدم موفقیت رویکرد زورگویانه آمریکا در سیاست خارجی است. نخست آنکه، حتی کشورهای ضعیف هم از تسلیم در برابر باجگیری نفرت دارند، چراکه تسلیم در برابر زورگویی به تکرار زورگویی منجر خواهد شد. همچنین، هیچ کشوری انگیزه ای برای سرسپردگی ندارد.
دوم آنکه، قلدری برای همه، ایجاد ائتلاف قدرتمند برای ارتقای اهرم دیپلماتیک آمریکا را دشوار می سازد. این امر در رویکرد تصادفی دولت آمریکا در قبال دیپلماسی اقتصادی با چین کاملا مشهود است. اگرچه تیم تجاری ترامپ ممکن است به برخی توافق های تجاری با پکن دست یابد، اما این دستاورد ها در قیاس با دستآوردهای اقدامات سازنده و هوشمندانه ناچیز است.
این امر در مورد ایران نیز صادق است. دولت ترامپ عمدا از برجام خارج شده و حتی در تلاشی مذبوحانه به دنبال مجازات دیگر امضا کنندگان این توافق است تا ایران را به تسلیم وا دارد. اما علیرغم خروج واشنگتن از برجام، تهران همچنان به ضوابط این توافق پایبند مانده است اگرچه صبر این کشور هم حدی دارد. اگر ایران در نهایت برنامه هسته ای خود را از سر گیرد، کشورهای جهان پشت سر آمریکا صف نخواهند کشید، زیرا همه می دانند که توافق برجام را آمریکا نقض کرده است و نه ایران. بدون تردید متحدان آمریکا در خاورمیانه خوشحال خواهند شد که واشنگتن از طرف آنها به جنگی دیگر در خاورمیانه بپردازد اما نباید روی کمک آنها و هر کس دیگر حساب باز کرد.
سوم آنکه، کشورها دوست ندارند که از هوس های دیگران پیروی کنند، بویژه اگر رفتار احمقانه و ناگهانی داشته و منافع آنها را زیرپا بگذارد. از این رو، تعجبی ندارد که سایر کشورها به توسعه راهکارهایی برای محدود کردن اهرم آمریکا اقدام کرده اند که مهمترین آنها، طرح تمهیدات مالی خارج از شبکه نهادها است که واشنگتن از آن برای فشار بر متحدان و رقبای خود بهره می برد.
در نهایت، قلدری و زورگویی، متحدان بالقوه را فراری داده و باعث می شود که رقبا قوای خود را در جهت منافع خود متحد سازند. تصادفی نیست که روسیه و چین بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده اند در حالیکه رویکرد هوشمندانه آمریکا می توانست مسکو را از پکن دور سازد. همچنین، قلدری و زورگویی آمریکا کشورهایی نظیر ایران را به طرف چین و روسیه سوق می دهد. بولتون و تیم وی احتمالا نام جدیدی اختراع کرده و «ائتلاف آشوب» را جایگزین «محور شرارت» خواهند کرد، غافل از آنکه سیاست های خود آنها باعث همگرایی کشورهای حاضر در این محور شده است.
بدین ترتیب، ما شاهد آزمون واقعی دو دیدگاه موازی در ژئوپولیتیک معاصر هستیم. یکی از این دیدگاه ها قدرت آمریکا را اساسا بی نقص تصور کرده و معتقد است که ترکیب تجهیزات مادی، جغرافیای مطلوب و توانمندی های مستحکم نهادی به آمریکا امکان می دهد تا یک سیاست خارجی بلندپروازانه و رویزیونیستی (تجدیدنظرطلبانه) توام با هزینه ای اندک و احتمال موفقیت بالا دنبال کند. دیدگاه دوم (مورد تایید نویسنده یادداشت) آمریکا را بسیار قدرتمند و در موضعی ممتاز تصور کرده اما همچنین معتقد است که قدرت آمریکا هم محدودیت هایی دارد و تنظیم اولویت ها، کاهش آسیب های تجاری، و همکاری با دیگران در بسیاری از مسائل ضروری است. همچنین، در این دیدگاه چنین تصور می شود که نمی توان سایر کشورها را به تسلیم محض وا داشت و توافق های پایدار و موثر بین المللی مستلزم درجه ای از مسامحه متقابل، حتی با رقباست.
آمریکا نسخه دیدگاه اول را از سال 2001 تا 2004 آزمایش کرده و نتایج آن تقریبا شکست کامل بوده است. من می دانم که تلاش برای تکرار نتایج قبلی در پیشرفت های علمی مهم است اما ایا آمریکا باید این آزمایش خاص را دوباره تکرار کند؟
0 Comments