جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

بیمارستان شفاء، حافظه جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمره مهم‌ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده‌اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده‌اند.

اسرای صهیونیست: حملات نظامی باعث کشته شدن ما خواهد شد/کابینه در مذاکرات نرمش نشان دهد

تهران- ایرنا- ۲ اسیر صهیونیست نزد گردان های شهید عزالدین القسام، امروز (شنبه) در یک فایل ویدیویی هشدار دادند که حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

Loading

ارزش‌ها و کاستی‌های اقدام تاریخی گوترش در قبال جنگ غزه و انتظار جهانیان از او

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد حقوق بین الملل با بیان اینکه اقدام کم نظیر دبیرکل سازمان ملل، در استفاده از ماده 99 منشور تحت فشارهای سیاسی و فشار افکارعمومی ‌ناشی از حجم جنایاتی که رژیم اسرائیل در غزه صورت می‌دهد، انجام شد و تاکید کرد: آنتونیو گوترش باید ضمن استفاده از ماده 12 منشور، پرونده را به شورای عمومی ببرد و همچنین از ابزارهایی مانند اعزام کلاه آبی‌ها، تیم حقیقت یاب، گزارشگر ویژه و یا ناظرانی به مناطق اشغالی استفاده کند.

دکتر غلامرضا خواجی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه دبیر کل سازمان ملل در اقدامی نادر، از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد برای تسریع در اقدام شورای امنیت در مورد جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه استفاده کرد و خواهان توجه دادن این شورا به فجایع در غزه شد، اظهار داشت: به دلیل ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس فوری و پایدار در غزه، دبیرکل سازمان ملل در نامه خود به رئیس شورای امنیت هشدار داد که نظم عمومی در غزه به دلیل شرایط ناامیدکننده آن به زودی و به طور کامل با فروپاشی روبرو می‌شود و ضروری است که شورای امنیت، اقدام فوری درخصوص ایجاد صلح در غزه صورت دهد.

وی با یادآوری اینکه پیش از این تنها شش بار از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل استفاده شده بود، استفاده از آن را دیپلماتیک و نمادین دانست و افزود: این اقدام دبیرکل که در هر حال، کم نظیر بوده است، تحت فشارهای سیاسی و فشار افکارعمومی ‌ناشی از حجم جنایاتی که رژیم اسرائیل در غزه صورت می‌دهد انجام شد؛ چرا که ما شاهد افزایش انتظارات جهانی نسبت به ضرورت ایفای نقش موثر دبیر کل سازمان ملل در این خصوص هستیم.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به متن ماده 99 منشور سازمان ملل، توضیح داد: در این ماده، عنوان می‌شود که «به دبیر کل سازمان ملل، حقی ویژه می‌دهیم که فراتر از هر اختیاری باشد که قبلا به رئیس یک سازمان بین المللی اهدا شده است تا بتواند هر موضوعی را مطرح و توجه شورای امنیت را به آن جلب کند.» اما متاسفاته از این مرحله به بعد، سازوکاری دیگری برای دبیرکل دیده نشده و قدرتی به آن داده نشده است. همانطور که شاهد وتوی آمریکا نسبت به این اقدام دبیر کل بودیم؛ بنابراین ماده 99، نمی‌تواند حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت را خنثی کند.

خواجی به نامه گوترش به رئیس فعلی شورای امنیت مبنی بر اینکه اوضاع غزه بسیار وحشتناک است و پیامدهای خطرناکی برای مردم آن منطقه دارد اشاره کرد و در عین حال با ابراز تاسف از بی نتیجه بودن این اقدامات، اضافه کرد: این اقدامات گوترش، خشم دبیر کل سازمان ملل را نسبت به حجم فجایع و جنایاتی که رژیم اسرائیل در غزه رقم می‌زند نشان داد و با افزایش هزینه‌های سیاسی برای رژیم صهیونیستی، این امکان را فراهم ساخت که دیگر کشورها بتوانند مواضع سیاسی خود را با اشاره به این اقدام دبیر کل بیان کنند.

وی در عین حال، با بیان انتقاداتی نسبت به ادبیات نگارش نامه گوترش به شورای امنیت، آن را جانبدارانه توصیف کرد و گفت: اگر متن نامه انگلیسی آقای گوترش درباره غزه ترجمه شود، دنیا به طور کل نسبت به نقش سازمان ملل ناامید خواهد شد. با این حال، وزیر خارجه رژیم اسرائیل گستاخانه دوران تصدی گوترش را خطری برای صلح جهانی دانست و در اعتراض به درخواست دبیر کل برای ایجاد آتش بس، دیدارش با او را لغو کرد. رژیم اسرائیل حتی دستور اخراج هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی را داد. حال آنکه باید توجه کرد چه تعداد از کارمندان سازمان ملل در غزه و در حملات رژیم اسرائیل کشته شدند! با اینکه دبیر کل دربرابر کشته شدن آنها، تنها ابراز تاسف کرد، اما اکنون لحن و اقدامات رژیم اسرائیل نسبت به ایفای نقش دبیرکل سازمان ملل، بسیار گستاخانه است.

این حقوقدان با تاکید بر ضرورت توجه دبیرکل سازمان ملل نسبت به ضرورت استفاده از ابزارهایی مانند اعزام تیم حقیقت یاب، گزارشگر ویژه و یا ناظرانی به مناطق اشغالی، اظهارداشت: دبیرکل سازمان ملل می‌تواند کلاه آبی‌ها را به منطقه اعزام کند. کلاه آبی‌هایی که به آنها این حق داده شده تا به منطقه اعزام شوند، اجرای قوانین را پیگیری کنند و با طرف متخلف درگیر شوند. هر چند که قطعا آمریکا با اعزام آنها به این منطقه موافقت نخواهد کرد.

خواجی یادآورشد: انتصاب تمام دبیرکل‌های سازمانهای بین‌المللی دولتی، برعهده دبیرکل سازمان ملل است. ما سازمانهایی داریم که اکنون می‌توانند اعلام موضع کنند، آنها باید با دستور دبیرکل فعال شوند. هر چند که قدرتها اجازه نمی‌دهند که دبیرکل سازمان ملل از اختیاراتش استفاده کند.

وی ضمن اشاره به لحن و ادبیات نامه دبیرکل وقت سازمان ملل در زمان استفاده از ماده 99 منشور در قبال مساله اشغال لانه جاسوسی و مقایسه آن با نامه گوترش که در آن نسبت به رژیم اسرائیل، جانبدارانه سخن گفته شده، گفت: استفاده از این ماده در مساله اشغال لانه جاسوسی برای دبیر کل، کم هزینه تر از فعال کردن این ماده دربرابر جنایات رژیم اسرائیل در غزه بود. دبیر کل سازمان ملل، اساسا بدون موافقت پنج عضو شورای امنیت انتخاب نمی‌شود، در حالیکه اگر سازمان ملل دبیر کل مستقلی داشت، تاکنون می‌توانست اقدامات متعددی درباره جنایاتی که اکنون در غزه رخ می‌دهد انجام دهد. قطعا رژیم اسرائیل و آمریکا، نسبت به همین اقدامی که گوترش انجام داد، فشارهای زیادی به او آورده‌اند.

این استاد حقوق بین‌الملل، به جنایاتی که رژیم صهیونیستی درخصوص کشتار غیرنظامیان، خصوصا زنان و کودکان و حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین ممانعت از امدادرسانی و ارسال غذا و دارو انجام می‌دهد اشاره و تاکید کرد: با این همه فجایعی که اکنون در مقابل چشم سازمان ملل و دبیر کل آن رخ می‌دهد، حداقل کاری که یک دبیرکل می‌تواند انجام دهد، این است که اگرهیچ کاری نمی‌تواند پیش ببرد، استعفا دهد. بگوید نمی‌توانم کار کنم و به طور رسمی ‌اعلام کند ابزار لازم را برای ایجاد صلح بین‌المللی ندارد.

خواجی با تاکید بر اینکه گوترش باید با استفاده از ماده 12 منشور، پرونده را به مجمع عمومی سازمان ببرد، افزود: متاسفانه اکنون اگر صلحی هم وجود دارد، نتیجه رفتار متقابل کشورها و عمل متقابل است و نمی‌توان در صحنه های خاص بین المللی، هیچ امیدی نسبت به سازمان ملل و شورای امنیت، داشت.

0 Comments