جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

در میزگرد اندیشکده آمریکایی "شورای روابط خارجی" مطرح شد:
اشغالگری اسرائیل در غزه جواب نمی دهد

۱۴۰۲/۰۹/۲۰ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اندیشکده آمریکایی "شورای روابط خارجی" در میزگرد اخیر خود که با شرکت استیون کوک، کارشناس مطالعات خاورمیانه و آفریقا در شورای روابط خارجی، امانی جمال، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پرینستون، دنیس راس، عضو ممتاز موسسه واشنگتن برای سیاست در خاور نزدیک و هماهنگ کننده ویژه پیشین آمریکا در امور خاورمیانه و مایکل فرومن، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی برگزار شد به بررسی جنگ غزه و آینده آن و همچنین راه‌های پیش‌روی اسرائیل و فلسطین و آمریکا به‌عنوان حامی و پشتیبان اصلی اسرائیل در این جنگ پرداخت.

آنچه در ادامه آمده است، خلاصه‌ای از مهمترین موضوعات مطرح شده در این میزگرد است:

استیون کوک: تجربه گذشته نشان می‌دهد که حماس برای آزادی نظامیان اسرائیلی، خواهان آزادی تعداد بسیار زیادی از زندانیانی است که اسرائیل در اختیار دارد. بنابراین بهای آن برای اسرائیلی‌ها بسیار سنگین خواهد بود.
درباره آینده غزه هم به‌نظر می‌رسد که وزیر امور خارجه آمریکا همچنان باور دارد که می‌تواند سیاستی را دنبال کند که به بازتوانی حکومت خودگران فلسطین و سرانجام گسترش حاکمیت آن به نوار غزه بیانجامد. هرچند که من نسبت به تحقق آن  تردید دارم. چراکه حکومت خودگردان، ناکارآمد و فاقد مشروعیت است. بنابراین، نتیجه این تلاش‌ها، احتمالا اشغال بخش‌هایی از نوار غزه توسط اسرائیل برای یک دوره زمانی نامشخص است تا یک رژیم امنیتی در نوار غزه مستقر شود.

دنیس راس: نمی‌توان حماس را به‌طور کامل حذف کرد. چراکه حماس در خارج از غزه نیز وجود دارد. اما انهدام توانمندی نظامی حماس، نابودی پایگاه صنعت نظامی آن و انسجام سازمانی‌اش، کاری است که از دست اسرائیلی‌ها بر می‌آید، البته نه با هزینه پایین. همچنین واقعیت این است که اسرائیلی‌ها دیگر شرایطی را نخواهند پذیرفت که در آن حماس به تهدید آنها قادر باشد. البته این به معنی خلع سلاح ناگهانی تک تک افراد حماس نیست، بلکه به این معناست که اسرائیل حماس را به‌عنوان یک نیروی نظامی، منهدم کند و این کاری است که احتمالا می‌تواند انجام دهد. البته این هدف بدون رفتن به جنوب غزه، حاصل نخواهد شد. البته اسرائیل نمی‌خواهد غزه را اشغال کند. آنها سال 2005 غزه را ترک کردند نه برای اینکه دوباره بازگردند. به نظرم توانمندکردن حکومت خودگردان، غیرممکن نیست، هرچند که اکنون دشوارتر شده است و به‌سرعت هم شدنی نیست. پس به‌نوعی دولت داخلی در غزه نیاز هست که باید تحت یک چتر بین‌المللی باشد.

امانی جمال: 52 درصد فلسطینی‌های غزه بر این باورند که حکومت خودگردان، باری بر دوش مردم فلسطین است و بهتر است که منحل شود. این تاکیدی است بر بحران جدی عدم مشروعیت حکومت خودگردان هم در کرانه باختری و هم در غزه. فراموش نکنیم که حکومت خودگردان، محصول توافق‌های اسلو بود. بنابراین هم فساد صددرصدی حکومت خودگردان و هم ناتوانی اش در تحقق وعده های اسلو برای تشکیل یک دولت فلسطینی، از این حکومت مشروعیت‌زدایی کرده است. با این حال، هنوز هم یک سوم فلسطینی‌ها از سازمان فتح حمایت می کنند. بنابراین هنوز زمینه ای برای کار وجود دارد که بشود با فتح یا عناصری از آن که مهارت های تکنوکرات دارند، کار کرد.

در کرانه غربی و غزه، فلسطینی‌ها بیشتر به آرمان خود یعنی کشور مستقل فلسطینی پایبند هستند. فلسطینی‌ها نمی‌خواهند زیر اشغال اسرائیل زندگی کنند و نمی‌خواهند که این جنگ در غزه به یک اشغال تازه اسرائیلی ختم شود. می‌خواهند که اشغال اسرائیلی با یک دولت فلسطینی در غزه و کرانه باختری خاتمه یابد.

دنیس راس: فکر می‌کنم که اشغال اسرائیلی در انتها، به سود اسرائیل نیست. زمانی که این جنگ تمام شود، نوعی بازاندیشی سیاسی در اسرائیل شکل خواهد گرفت. وقتی بیش از سه چهارم جمعیت اسرائیل، دولت کنونی‌شان و نخست وزیر آن را مسئول این وضعیت می‌دانند، یک بازاندیشی سیاسی را شاهد خواهیم بود. همچنین تحول دیگری هم رخ خواهد داد. ما برای نخستین بار عملا بحث و گفتمانی در اسرائیل را شاهد خواهیم بود درباره اینکه که رابطه با فلسطینی‌ها چگونه باید باشد؟ من می‌توانم دو رویکرد را تصور کنم: یک رویکرد این است که: “ببینید ما دیدیم که با حماس که یک نیمچه دولت بود، چه وضعی پیش آمد و دیدید که چه تهدیدی را متوجه ما می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم با آن کنار بیاییم.” همچنین یک مکتب دیگر را هم می‌بینم که حرف اساسی‌اش این است که: “می‌دانید؟ فرض کنید که ما همین الآن، حماس را شکست دادیم. اگر به اشغال فلسطینی‌ها ادامه دهیم و فکر کنیم که آنها به همین سادگی خاموش می‌شوند، دچار خواب و خیال شده‌ایم. ما اوضاع را رادیکالیزه (افراطی تر) می‌کنیم و دنباله‌های حماس خواهند آمد. درنهایت، اسرائیلی‌ها به نتیجه‌ای که از بحث و گفتمان ملی خودشان حاصل شود، بیشتر پایبند خواهند ماند.

من فکر می‌کنم آن اردوگاهی غالب می شود که می‌گوید ما نمی‌توانیم فلسطینی ها را زیر اشغال نگه داریم و گمان کنیم که آنها به آسانی زیر بار خواهند رفت. زمانی که یابوتینسکی، درباره دیوار آهنین مطلب می‌نوشت، استدلال می‌کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم عرب‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند، کمتر از ما به سرزمین خودشان دلبستگی داشته باشند. این بسیار بد است که برخی افراد راستگرای اسرائیلی، ظاهرا این نکته را نمی‌فهمند. دست آخر، این آمریکاست که باید این ماجرا را حل و فصل کند نه تنها به این دلیل که تنها دولتی است که اسرائیل به آن اعتماد دارد بلکه تنها دولتی است که بر اسرائیلی ها نفوذ و تاثیر دارد.

استیون کوک: من فکر می کنم که باید نوعی بازاندیشی در اردوگاه فلسطینی ها هم شکل بگیرد. در عین حال، باید ببینیم که عملا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که به فلسطینی‌ها کمک کند. یکی از راه ها این است که به فلسطینی‌ها گوش دهیم و از آنها راه حل بخواهیم به جای آنکه دنبال دیکته کردن به آنها باشیم.

راس: اسرائیلی‌ها باید درک کنند، باید به این بحث و گفتمان وارد شوند، اما خود آنها به این واقعیت خواهند رسید که اگر گمان می‌کنید می‌توانید برای همیشه فلسطینی‌ها را کنترل کنید و قرار است که اوضاع بر همین منوال بماند و آنها خاموش خواهند ماند، این یک خواب و خیال است. من فکر می کنم اسرائیلی‌ها به این واقعیت خواهند رسید.

استیون کوک: من فکر می‌کنم که در کرانه باختری، یک ذخیره حمایتی از حماس وجود دارد و دلیل اصلی آن هم به نظر من سخن گفتن از مقاومت است در برابر رویکرد حکومت خودگردان که ساکت نشست تا شهرک‌های یهودی نشین به صورت انفجاری گسترش یابد. اما یک واقعیت هم درباره وجهه بین المللی اسرائیل وجود دارد: اسرائیلی‌ها زمان زیادی ندارند و بی‌گمان نمی‌توانند در فاز بعدی، هر تعداد از مردم فلسطین را که می‌خواهند بکشند و انتظار داشته باشند که هیچ اتفاق مهمی هم روی نخواهد داد.

0 Comments