جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

تاثیر کابینه نتانیاهو بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی درباره دخالت‌های آمریکا در تشکیل کابینه جدید بنیامین نتانیاهو و تلاش برای وارد نشدن افراد تندرو از حزب راست افراطی به کابینه گفت: «اگر به فرایند اتفاقاتی که برای تشکیل کابینه افتاده نگاهی بیندازیم، مشخص می‌شود آمریکایی‌ها نتوانستند تاثیر زیادی بر این روند داشته باشند.»

منصور براتی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «درواقع نتانیاهو چاره‌ای جز ائتلاف با احزاب راست افراطی ندارد چون گزینه دیگری برای تشکیل کابینه ندارد و باقی احزاب نیز با نتانیاهو همکاری نخواهند کرد.»

براتی ادامه داد: «در عمل نیز نتانیاهو با احزاب راست افراطی همچون حزب قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر مذاکراتی انجام داده و توافقاتی هم صورت گرفته است. همچنین قرار است بن‌گویر وزارت امنیت داخلی را برعهده بگیرد و “وزارت توسعه نقب و جلیله” در منطقه شمال اراضی اشغالی نیز در وزارت امنیت داخلی ادغام شود و تحت کنترل بن گویر قرار گیرد. بخشی از مسائل امنیتی این مناطق نیز به بن‌گویر سپرده خواهد شد.»

به گفته این پژوهشگر مذاکرات با حزب صهیونیسم مذهبی به‌رهبری «بتصلائل اصموطریچ» نیز از نظر نتانیاهو تقریبا در روند خوبی پیش می‌رود و قرار است اصموطریچ وزیر دارایی و مسئول مشخص کردن وضعیت امنیتی کرانه باختری شود.

وی توضیح داد که اصموطریچ قرار بود ابتدا وزیر جنگ شود، اما نه نتانیاهو و نه آمریکایی‌ها موافق این امر نبودند؛ زیرا این وزارتخانه در رژیم صهیونیستی بسیار مهم و دومین وزارتخانه مهم به شمار می‌رود؛ لذا چون اصموطریچ سابقه نظامی نداشت و حتی سربازی هم نرفته وی را برای این سمت نپذیرفتند.

به گفته براتی این نگرانی رفع و قرار شد که شخص دیگری وزیر جنگ شود، اما مشکلی که وجود دارد این است که در راستای مسائل امنیتی، نتانیاهو به راست‌های افراطی خیلی باج می‌دهد و می‌خواهد اختیار مسائل امنیتی مناطق مختلف رژیم صهیونیستی را بین آن‌ها تقسیم کند. به عنوان مثال، نتانیاهو منطقه نقب و جلیله را در اختیار بن‌گویر قرار داده و می‌خواهد کرانه باختری را نیز در اختیار اصموطریچ قرار دهد.

این کارشناس ادامه داد: «البته ارتش رژیم صهیونیستی نیز با این مسئله مخالفت و اعلام کرده که حضور این افراد، ارتش را دچار مشکل و تناقض خواهد کرد.»

پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی در خصوص مخالفت آمریکا با احزاب راست افراطی در این رژیم گفت: «مخالفت آمریکایی‌ها با روی کار آمدن بن‌گویر بیشتر است. چون بن‌گویر در سال‌های گذشته عضو یک گروه راست افراطی به نام لحاوا بود که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما این گروه در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفت؛ لذا اکنون به دلیل عضویت بن‌گویر در این گروه، وی در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و اگر بخواهد در قالب وزیر به آمریکا سفر کند مانع بر سر راهش وجود دارد.»

براتی در پاسخ به اینکه با روی کار آمدن احزاب راست افراطی، تنش بین تل‌آویو و واشنگتن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: «حداقل تا زمانی که دمکرات‌ها در کاخ سفید حضور دارند این مسائل منجر به ایجاد مشکلاتی در روابط فیمابین خواهد شد و رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌توانند خیلی همکاری داشته باشند.»

وی ادامه داد: «از هم اکنون آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند اگر افراطی‌ها در کابینه قرار بگیرند با آن‌ها همکاری‌ نمی‌کنند و همکاری‌ها آسیب خواهد دید.»

وی افزود به بیان دیگر در این شرایط مانند قبل روابط تل‌آویو و واشنگتن پیش نخواهد رفت و دچار تنش‌هایی می‌شود.

به گفته این پژوهشگر رژیم صهیونیستی، این مسائل باعث نشده که نتانیاهو نظرش را در خصوص چینش کابینه و وزرا تغییر دهد؛ همچنانکه مذاکرات ادامه دارد و می‌خواهد این افراد را وارد کابینه کند، زیرا همچنانکه گفته شد باقی احزاب اعلام کرده‌اند با نتانیاهو همکاری نمی‌کنند و فقط همین احزاب راست افراطی و دو حزب مذهبی قبول کرده‌اند با وی کار کنند. بنابراین نتانیاهو انتخاب دیگری برای تشکیل کابینه ندارد.

براتی گفت: «در این شرایط ممکن است نتانیاهو به ناچار با ورود این افراد به کابینه موافقت کند، اما سپس آن‌ها را کنترل خواهد کرد؛ ولی مسئله‌ اینجاست که نتانیاهو شاید بتواند احزاب مذهبی را کنترل کند؛ اما راست‌های افراطی خیلی روی مواضع‌شان پافشاری می‌کنند و اصلا اهل امتیاز دادن نیستند.»

وی تاکید کرد: «از هم اکنون این چشم‌انداز شکل گرفته که در صورت تشکیل کابینه،‌ این وزرایی که از احزاب راست‌افراطی وارد شده‌اند، امور را به سمتی که خودشان تشخیص می‌دهند پیش خواهند برد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *