جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ضرورت شکل‌گیری دولتی تکثرگرا در جامعه متکثر افغانستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل افغانستان بابیان اینکه با نگاه بسته و ساختار توتالیتر نمی‌شود بر یک جامعه چند فرهنگی مانند افغانستان حکومت کرد، گفت: باید دولت متکثری در افغانستان شکل گیرد، همسایگان این کشور در این راستا کمک‌هایی داشته باشند و با دیپلماسی مانع از اقدامات افراط‌گرایانه طالبان شوند.

دکتر رضا عابدی گناباد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تکثر قومیتی در افغانستان، روند دولت‌سازی در این کشور را بسیار پیچیده توصیف و خاطرنشان کرد: متأسفانه در این کشور از گذشته، ساختار قدرت عمدتاً یکپارچه بوده و انحصارگرایی و تمرکز قدرت در دست پشتون‌ها وجود داشته که نارضایتی‌هایی را در میان سایر اقوام به‌ویژه تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها سبب شده است.

وی بابیان اینکه بخشی از ساختارهای قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت انحصارگرایی به پشتون‌ها کمک کرده‌اند، به نقش و عملکرد پاکستان، عربستان، قطر و ترکیه در این خصوص اشاره کرد و گفت: درست است که پشتون‌ها به لحاظ جمعیت، بر اساس برخی آمارها بین 30 یا 50 درصد جامعه 40 میلیونی این کشور را دربر می‌گیرند، اما ساختار جامعه افغانستان، ساختار متکثری است.

 

ضرورت توجه به گروه‌های متعدد اقلیت

عابدی گناباد تأکید کرد: اما اینکه سایر اقوام و قومیت‌ها در ساختار افغانستان حذف و به سمت پشتون‌گرایی حرکت شود، همواره در افغانستان مسئله ایجاد کرده است، درحالی‌که در جامعه‌‌ای مانند افغانستان نمی‌توان اقلیت را گروهی کوچک تلقی کرد؛ بلکه بخش عظیمی از مردم در قالب اقوام کوچک تقسیم‌بندی می‌شوند که بسیاری اوقات از صحنه تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به قومیت‌گرایی در کسب مناصب دولتی و ورود به قدرت در افغانستان ادامه داد: علاوه بر پاکستان و کشورهایی مانند عربستان، آمریکا و اروپا هم به این انحصار قدرت در ساختار سیاسی افغانستان دامن زدند. بااینکه آن‌ها شعارهایی درباره دموکراسی می‌دهند؛ اما در عمل نوعی انحصارگرایی ناکارآمد را در این کشور تبلیغ می‌کنند؛ به این دلیل که سیاست این کشورها در افغانستان، شکل‌گیری دولتی ضعیف است تا منافع اقتصادی و امنیتی آن‌ها بیشتر تأمین شود.

 

تامین منافع بازیگران خارجی با تشکیل دولتی ضعیف

عابدی گناباد ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک افغانستان، افزود: آمریکا و غرب با دامن زدن به انحصارگرایی‌های قومیتی در این کشور، به دنبال ایجاد باتلاقی در افغانستان هستند تا به منافع راهبردی خود برسند. آن‌ها می‌خواهند با انحصار قدرت و مخالفت با شکل‌گیری ساختار متکثر در این کشور، افغانستان همچنان به‌عنوان منطقه‌ای بحرانی وجود داشته باشد تا به‌واسطه آن سیاست‌های خود را در خصوص فشار بر چین، روسیه، ایران و منطقه پیش ببرند و علاوه بر آن طرح‌های چین در طرح «کمربند – جاده» را با چالش‌های امنیتی به شکست بکشانند.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد روسیه به‌عنوان بال نظامی نظم شرقی آینده و چین به‌عنوان بال اقتصادی این نظم را درگیر مسائل و مشکلات ناشی از ویروس ناامنی کند، اضافه کرد: ساختار  تمامیت‌خواه پشتون با دولت ناکارآمد و ضعیف، ناشی از تحمیل انحصارگرایی به افغانستان است.

 

دشواری‌های ایجاد دولت متکثر

عابدی گناباد به چالش‌های پیش روی شکل‌گیری دموکراسی در افغانستان و بازتاب این چالش‌ها و نگاه‌های قومیت‌مدارانه در مسائلی مانند انتخابات پرداخت و گفت: در چنین شرایطی ایجاد دولتی متکثر و تحقق آن در افغانستان بسیار دشوار است. به‌هرحال مردم‌سالاری و دموکراسی نیازمند تمرین است و برخی کشورهای منطقه ازجمله افغانستان، از این فضاها دور هستند و نیاز به آزمون‌وخطا دارند. افغانستان تجربه چندانی در حوزه ملت‌سازی ندارد و دولت – ملت در آن شکل نگرفته است.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با تأکید بر ضرورت حرکت افغانستان به سمت ایجاد دولت متکثر و فراگیر، ادامه داد: تا زمانی که ما شاهد انحصارگرایی در افغانستان هستیم، همچنان بر بحران‌ها در این کشور افزوده خواهد شد و ضمن ایجاد امواج نارضایتی عمومی، دامنه پیامدهای ناشی از جنگ‌های داخلی، نابسامانی، ناامنی و مشکلات اقتصادی وسعت خواهد یافت. باید فضایی ایجاد شود که در آن به هیچ‌یک از اقوام اجازه مسلط شدن بر کل نظام سیاسی داده نشود.

وی به برخی تحلیل‌ها در خصوص توجه دادن طالبان به شعارهای معطوف به امنیت و رفاه باهدف انحصار کامل قدرت اشاره کرد و درعین‌حال افزود: یکی از جدی‌ترین دلایل عدم موفقیت دولت افغانستان در مواجهه با بحران‌های داخلی و حتی خارجی، قوم‌گرایی و اولویت قومیت بر ملیت در پذیرش مسئولیت‌ها و سمت‌های دولتی بوده و ما در دولت‌های بعد از طالبان، همچنان شاهد عدم شکل‌گیری ساختار قدرت مناسب بودیم و در همان ساختار معیوب هم جنگ قدرت وجود داشته است!

عابدی گناباد توضیح داد: درواقع قدرت به دلیل همان نگاه‌های قوم گرایانه و پشتون گرایانه دو تکه شده بود و سایر اقوام به بازی گرفته نشدند! لذا ما شاهد تغییر سرود افغانستان و حذف زبان فارسی و سایر اقداماتی ازاین‌دست بودیم که عملاً قدرت دولت مرکزی را تحت تأثیر قرار داد.

 

ضرورت رایزنی و کمک همسایگان به افغانستان

وی گفت: قطعاً باید دولت متکثری در افغانستان شکل گیرد و باید همسایگان این کشور در این راستا کمک‌هایی داشته باشند و با دیپلماسی بتوانند مانع از اقدامات افراط‌گرایانه طالبان شوند. برخی کشورهای همسایه افغانستان؛ ازجمله ایران، روسیه، پاکستان و چین می‌توانند به شکل‌گیری ساختاری متکثر در افغانستان کمک کنند. آن‌ها باید با مذاکره با طالبان و با رایزنی مشترک، یادآور شوند شرایط مانند 20 سال پیش و یا 50 سال پیش نیست و آن‌ها را مجاب کنند که نمی‌توانند ساختاری انحصاری و یکدست در افغانستان حاکم کنند!

این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید آن‌ها را وادار کنند ساختار متمرکز را کنار بگذارند و حقوق سایر اقوام و اقلیت‌ها را به رسمیت بشناسند. باید از همه گروه‌ها، نخبگان و زنان استفاده کنند، زیرا با نگاه بسته و ساختار توتالیتر نمی‌شود بر یک جامعه چند فرهنگی مانند افغانستان حکومت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *