جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

Loading

پیام راهبردی رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه انجام رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین در کنار هم، با به روزترین تجهیزات، عمق روابط این سه کشور را نشان می‌دهد، گفت: این رزمایش به کشورهای منطقه و همچنین دشمنان قسم خورده انقلاب، متذکر شد، کشورهای مستقل می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، الگوی جدیدی ارائه دهند که در آن عملکردشان مبتنی بر تامین امنیت و ایمنی دریانوری است و منتج به صلح جهانی نیز می‌شود.

امیر دریادار شهرام ایرانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به برگزاری سومین رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در کمتر از سه سال گذشته در آب‌های شمال اقیانوس هند، خاطرنشان کرد: رزمایش مرکب در دنیا تعریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ویژگی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین این بود که سه کشور با سه سبک مختلف در حوزه دریا از نوع عملکردی و تجهیزاتی در کنار هم قرار گرفتند که هیچ شباهتی به یکدیگر نداشتند و هر سه ساخته‌های دست خود را به صحنه آوردند.

 

پیام رزمایش مرکب دریایی

وی با بیان اینکه، افتخار بزرگی برای کشور است که توانسته ایم ظرفیت‌های خود را علی رغم مثلث شوم «تهدید»، «توطئه» و «تحریم» عملیاتی کنیم، روی پای خود بایستیم و در صحنه بین‌المللی در محیط دریا حرفی برای گفتن داشته باشیم، افزود: ناوشکنهای «جماران» و «دنا» تجهیزاتی بودند که در این رزمایش شرکت دادیم که هر دو بالگرد دارند و با دست توانمند جوانان این مرز و بوم در شرکتهای دانش بنیان و داخلی ساخته شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، ادامه داد: این رزمایش پیامی منطقه ای خصوصا برای کشورهای دوست و محور مقاومت داشت و یادآوری کرد که آنچه که انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره)، برای ما به ارمغان آورده این بوده که ما می‌توانیم در منطقه با تکیه بر توانمندیهای داخلی خود امنیت منطقه را برقرار و به واسطه آن، صلح و آرامش را برای مردم تامین کنیم.

دریادار ایرانی ضمن اشاره به بعضی مواضع و اقدامات تهدیدآمیز برخی کشورهای منطقه ای، اضافه کرد: این رزمایش به کشورهای منطقه و همچنین دشمنان قسم خورده انقلاب، متذکر شد که نظم مبتنی بر نظام تک قطبی در عرصه جهانی برچیده شده و کشورهایی که به طور مستقل در نظام بین‌الملل عمل می‌کنند و دغدغه شان تامین امنیت است، می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، الگوی جدیدی را ارائه کنند که در آن عملکردشان مبتنی بر تامین امنیت و ایمنی دریانوری است که منتج به صلحی جهانی نیز می‌شود.

وی عمل در چارچوب قوانین بین‌المللی و رسیدن به زبانی مشترک را از دیگر ویژگی‌های همکاری ایران، روسیه و چین در برگزاری رزمایش دریایی مرکب عنوان کرد و گفت: نکته بارز این رزمایش، این بود که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه ای از بلوغ رسیده که مدیریت رزمایش مرکب را برعهده گرفت و در صحنه اقیانوسی به نحو احسن آن را به انجام رساند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: از نظر تعداد نیروهای حاضر در این رزمایش نیز، ما و دو کشور دیگر، دو برابر رزمایش قبلی نیرو داشتیم. چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شدند که باعث افزایش پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز شد.

امیر ایرانی با تاکید بر اینکه تداوم این همکاری‌ها، اهداف و برنامه‌های کشورهایی که از ایجاد ناامنی در منطقه ما سود می‌برند را بر هم خواهد زد، تصریح کرد: اقیانوس هند، به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان، اولین اقیانوس ناامن جهان است و بالاترین میزان آمار ناامنی در این اقیانوس اتفاق می‌افتد، چرا که حجم تجارت در این اقیانوس بالا است.

وی به تشریح اهمیت امنیت در اقیانوس هند و ضرورت حضور فعال ایران در آن پرداخت و گفت: این اقیانوس تمام قاره‌ها را به هم متصل می‌کند و بیش از 90 درصد تجارت جهانی در حوزه دریا در این محدوده و خصوصا شمال آن انجام می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با یادآوری اینکه ارتباط نظامی در بالاترین سطح روابط میان کشورها و دولت‌ها است، اضافه کرد: انجام تمرینات نظامی ایران، روسیه و چین در کنار هم، با به روزترین تجهیزات، عمق روابط این سه کشور را نشان می‌دهد؛ چرا که سه کشور آموزشها، تجهیزات و سبک عملیاتی خود را به گونه ای کنار هم قرارداده اند که به سبکی مشترک رسیده اند و آن را تمرین می‌کنند.

 

اهمیت توان منطقه ای برای تامین امنیت

دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه سه کشور به همه اهدافی که برای این رزمایش درنظر گرفته شده بود دست یافته اند، گفت: دشمن همواره به دنبال این بوده که منطقه ما را به شکل‌های مختلف ناامن جلوه دهد و از این بابت منافع خود را تامین کند. در این مسیر از ابزار قدرتمند رسانه هم به خوبی استفاده می‌کند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای هم به دلیل ضعفی که در سامانه‌های حکومتی خود دارند، فریب آن‌ها را خورده و دنباله روی می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر این کشورها، به جای توجه به بازیگران فرامنطقه ای و کشورهای دوردست، به پتانسیل و ظرفیت کشورهای منطقه توجه کنند و با در نظر گرفتن اشتراکات متعدد و گسترده کشورهای منطقه، عمل کنند، نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نخواهد بود و آخرین بهانه‌های حضور دشمن در منطقه هم حذف خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و اکنون دریانوردان ما در عمق 2 هزار کیلومتری در حال تلاش برای تامین امنیت شاهرگ اقتصادی کشور هستند و ناوگروه 79 ما نیز در دریای سرخ مشغول اسکورت شناورهای غیرنظامی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *