جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

جمعی از اساتید روزنامه نگار آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد روزنامه‌نگاری از دانشگاه‌های برتر آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

Loading

خودمختاری راهبردی یا هم‌پیمانی راهبردی؟

شورای راهبردی آنلاین- رصد: دشوار است که بتوان تصور کرد اتحادیه اروپا یا آمریکا در صورتی که منافع خود را به صورت جداگانه پیگیری کنند، چگونه می‌توانند در خصوص موضوعات بزرگ جهانی عملکرد بهتری داشته باشند.

ماریا دمرتیزیس در تحلیلی که اندیشکده بلژیکی بروگل منتشر کرد، نوشت: رهبران اتحادیه اروپا در روز آغاز به کار رئیس جمهور جدید آمریکا معطل نکردند و با استقبال از بازگشت هژمون جهانی، آمادگی خود را برای همکاری و کمک به حل مشکلات مشترک ابراز داشتند.

اما واقعیت این است که در چهار سال اخیر جهان دست روی دست نگذاشته و منتظر آمریکا نمانده است. اتحادیه اروپا به‌طور خاص گام‌های مهمی را برای درک اهمیت خودمختاری راهبردی برداشته است. اتحادیه اروپا تحت فشار دولت قبلی آمریکا دو‌جانبه‌گرایی را پیگیری کرد تا از منافع خودش حفاظت کند.

پیگیری خودمختاری راهبردی از سوی اتحادیه اروپا به صورت دوفاکتو تلاشی برای جدایی از آمریکا محسوب می‌شود. سوال اساسی اینجاست که اکنون که رئیس‌جمهور جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده است، آیا اتحادیه اروپا نیاز دارد همچنان چنین مسیری را پیگیری کند یا خیر.

پاسخ به این سوال باید وابسته به این باشد که دولت جدید آمریکا تا چه اندازه بر سر موضوعات بنیادین، با اتحادیه اروپا هم‌راستا خواهد شد. چشم‌انداز روشنی برای دو طرف جهت هم‌راستا شدن در خصوص تغییرات اقلیمی و چگونگی مبارزه با شیوع کرونا وجود دارد، اما چشم‌انداز اختلافات نیز قابل توجه است.

آشکارترین این اختلافات بر سر چگونگی برخورد با شرکت‌های عظیم فن‌آوری است که گفته می‌شود قدرت بیش از اندازه‌ای برای اثرگذاری بر اقتصاد پیدا کرده‌اند. به‌طور خاص با توجه به ماهیت جهانی این شرکت‌ها، مشخص نیست که آن‌ها چگونه مالیات پرداخت می‌کنند.

اتحادیه اروپا ظاهراً درباره این موضوع مصمم‌تر از آمریکاست. کمیسیون اروپایی در ماه دسامبر پیش‌نویس «قانون بازارهای دیجیتال» را منتشر کرد که بر اساس آن پیش بینی شده است ایجاد قدرت در شرکت‌های بزرگ دیجیتالی زیر نظر گرفته و نهایتاً از ایجاد چنین قدرتی جلوگیری شود. آنچه در این قانون جالب است ماهیت فراسرزمینی بودن آن است، به‌طوری‌که این قانون بر همه شرکت‌هایی که در اروپا فعالیت کنند، فارغ از اینکه در اتحادیه اروپا حضور فیزیکی داشته باشند یا نداشته باشند، قابل اعمال خواهد بود. این یک ویژگی ضروری محسوب می‌شود، زیرا در غیر این صورت این قانون نمی‌تواند شرکت‌های بزرگ را که مقر آن‌ها خارج از اتحادیه اروپا باشد، تحت شمول خود قرار دهد. در همین حال این قانون چنین تلقی را ایجاد می‌کند که اتحادیه اروپا در صدد حمله به شرکت‌های آمریکایی است و این واقعیتی است که دولت جدید آمریکا به راحتی از کنار آن عبور نمی‌کند.

علاوه بر این موضوع، چین هم مطرح است. تغییر دولت در آمریکا سیاست‌های این کشور در قبال چین را تغییر نخواهد داد. این در حالی است که اتحادیه اروپا تمایلی به حضور در جبهه ضد چین ندارد و ترجیح می‌دهد رابطه مالی گسترده‌ای با این کشور داشته باشد. افکار عمومی در اتحادیه اروپا در حالی که نگاه چندان مساعدی به چین ندارد، اما این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به رسمیت می‌شناسد.

بنابراین زمانی که مسئله تمرکز بر قدرت بازار شرکت‌های بزرگ فناوری باشد، اتحادیه اروپا مشخص کرده است که قصد دارد چگونه پیش برود، اما آمریکا در این زمینه کمتر شفاف بوده است. در موضوع چین، برعکس، آمریکا بسیار مصمم‌تر از اتحادیه اروپا است.

اما در حالی که منافع اقتصادی ممکن است همیشه همراستا نباشد، چیزی بیش از صرف اقتصاد در معرض تهدید است. به دشواری می‌توان تصور کرد که چه اروپا و آمریکا، در صورتی که فقط منافع خود را به صورت جداگانه پیگیری کنند، بتوانند در خصوص موضوعات بزرگ عملکرد بهتری داشته باشند. دولت جدید آمریکا فرصتی برای احیای آنچه دولت قبلی با بی‌مبالاتی به خطر انداخته، فراهم می‌کند، اما در همین حال فرصتی هم برای پیشبرد موضوعاتی فراهم آمده که شکاف‌ها را در جهانی دچار شکاف‌های فزاینده کاهش خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *