جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

توجیه سرکوب دانشجویان از سوی کاخ سفید: حضور پلیس بر اساس تصمیم دانشگاه‌ها است

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید در پی انتقادها به حضور پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، مدعی شد: تصمیم برای حضور پلیس به عهده خود دانشگاه‌ها است.

برگزاری نشست آتی وزرای دفاع ناتو در حمایت از اوکراین در بروکسل

تهران- ایرنا- دفتر مطبوعاتی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) با تمرکز بر موضوع حمایت از اوکراین در بروکسل برگزار خواهد شد.

Loading

ضعف راهبردی قدرت دریایی آمریکا در برابر چین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: نامعلومی راهبردی عامل غیرقابل‌پیش‌بینی در طرح و برنامه‌های یک کشور به شمار می‌رود. یک کشور ضعیف طی چند دهه می‌تواند به یک کشور قدرتمند تبدیل شود. همچنین یک کشور قدرتمند طی چند سال می‌تواند سقوط کند.

ست کراپسی و هری هالم در مطلبی که موسسه هودسون آن را منتشر ساخت، نوشتند: جولای امسال هشتادمین سالگرد نبرد بریتانیا است که یکی از نبردهای مهم در جریان جنگ جهانی دوم و بزرگ‌ترین حملات هوایی در تاریخ بشر بود. در این نبرد که چهار ماه از جولای تا اکتبر 1940 به طول انجامید نیروی هوایی آلمان نازی با بمباران راهبردی هدف‌های نظامی و صنعتی بریتانیا قصد داشت با کسب برتری هوایی زمینه را برای حمله و اشغال این کشور فراهم کند. سینما و داستان اقدامات تاکتیکی این نبرد را جاودانه ساخته‌اند. همان‌طوری که انتظار می‌رود تعداد اندکی از جنبه‌های درگیری مدرن قدرت ابتکاری نبرد هوایی را به خود جلب می‌کند که در آن ناوگان هوایی دشمن و جنگنده‌های آن در یک رقص مرگبار هوایی شرکت می‌کنند.

اما ماشین‌های پرنده‌ای که مانع از برتری هوایی موردنیاز هیتلر برای حمله شد و آینده اروپا را از ستم نازی رهایی بخشید ابزارهای نظامی مطلوب نیروی هوایی سلطنتی نبود. در حقیقت در تمامی دوران بین دو جنگ، طراحان نیروی هوایی انگلیس و آمریکا مجذوب بمب‌افکن‌های دوربرد شده و باور داشتند که بمباران هوایی علیه تأسیسات صنعت نظامی و در برخی موارد جمعیت غیرنظامی نیاز به دیگر بخش‌های نیروهای مسلح را از بین می‌برد.

تولید جنگنده‌های انگلیسی به‌طورجدی تا سال 1938 آغاز نشد. فرماندهی جنگنده نیروی هوایی انگلیس که هماهنگی دفاع هوایی این کشور را در سراسر نبرد بریتانیا عهده‌دار بود در سال 1936 تأسیس شد. گروه 60 نیروی هوایی انگلیس در فوریه 1940 تأسیس گردید.

این امر نامعلومی بنیادی را نشان می‌دهد که هر طراح نظامی باید به هنگام طراحی نیروها با آن مواجه شود. تا زمان انجام نبرد، واقعیات تاکتیکی و عملیاتی بشدت مبهم است. مع‌هذا، پیشرفت‌های فناورانه می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های نظامی مهم را بلااثر و منسوخ سازد؛ همان‌گونه که در ارتباط با کل نیروی بمب‌افکن نیروی هوایی انگلیس در سال 1938 یا اسکادران‌های صلیبی آلمان در سال 1906 اتفاق افتاد. حتی شایسته‌ترین طراحان با بهترین اطلاعات باید نامعلومی راهبردی را مدنظر داشته باشند.

اما شناسایی نامعلومی راهبردی پیامدهایی برای نیروهای متعارف، به‌ویژه در دریا دارد. قدرت دریایی توانمند ساز راهبردی نهایی است. تنها نیروی زمینی می‌تواند سرزمین را حفظ کند و اراده و خواست خود را به دشمن تحمیل کند. نبرد زمینی مدرن از نبرد هوایی غیرقابل‌تفکیک و جدایی‌ناپذیر است.

البته قدرت دریایی برخلاف قدرت زمینی و هوایی و نیز برخلاف قدرت فضایی و قدرت سایبری انعطاف‌پذیری و عمق دارد. به‌ویژه تأثیرات قدرت دریایی برای قدرت‌های بزرگ فراتر از جنگ مستقیم است. اگرچه کشتی‌های جنگی برای نابود ساختن دیگر کشتی‌های جنگی ساخته‌شده‌اند؛ اما نیروی دریایی دست‌یابی به کنترل بر دریا از طریق ناوگان دریایی یا حملات آبی-خاکی، دیگر عملیات نظامی را تسهیل می‌کند.

قدرت دریایی به صاحبان آن اجازه می‌دهد از طریق محاصره در زمان صلح یا جنگ، بر اقتصاد دشمن فشار وارد ساخته، نیروها رابین میدان‌های مختلف جابجا کرده، با متحدان ارتباط برقرار نموده و در بسترهای مدرن حملاتی علیه اهداف آشکار در داخل سرزمین انجام دهد. آمریکا در سراسر قرن بیستم پی به این حقیقت مهم یعنی اهمیت قدرت دریایی برد، اما بودجه این کشور رشد نداشته است. این در حالی است که بودجه نظامی چین همواره افزایش دارد. بعلاوه، درک آمریکا از اهداف نیروهایی دریایی روبه کاهش است.

قلمرو دریایی با منطق و جغرافیای خود در مقایسه باقدرت زمینی بی‌نظیر است. در حقیقت زمین و دریا دو قلمرو اساسی جغرافیای انسانی به شمار می‌روند. به همین دلیل یونانی‌ها بین قدرت دریایی و زمینی تمایز قائل بودند. فهم قدرت دریایی مستلزم تخصص گرایی نظامی و راهبردی است. این امر بازدارندگی متعارف را در هر مبارزه قدرت بین قدرت‌های بزرگ تقویت می‌کند. نیروهای دریایی قدرت‌های عمده باید عملیات روبه‌جلو انجام دهند.

اهمیت برتری قلمرو دریایی در رقابت نوظهور بین قدرت‌های بزرگ با چین شرایط را برای ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به‌طور روزافزون مشکل می‌سازد. ستاد مشترک نیروهای مسلح قدرت هر یک از نیروها را محدود ساخته و موقعیت رئیس ستاد را به موقعیت برتر میان برابرها تبدیل می‌کند. نتیجه این امر توزیع برابر نیروها، مأموریت‌ها و بودجه میان بخش‌های مختلف نیروهای مسلح است. کنگره آمریکا به دنبال حل این مشکل و سازمان‌دهی ارتش بوده است. کنگره این سیستم را چند دهه پیش برای متمرکز ساختن وزارت دفاع تعبیه کرده است. این وضعیت مدت‌هاست که ادامه دارد.

امروزه، خدمات دریایی در بیان مفاهیم استراتژیک خود محدود شده است. ارتش (نیروی زمینی) بزرگ‌ترین و از حیث اداری قوی‌ترین است و می‌تواند قدرت بوروکراتیک انباشت کند. ارتش برخلاف نیروی دریایی ملزم نیست در زمان صلح دست به عملیات در اقصی نقاط دنیا بزند. ارتش به‌واسطه نداشتن چنین الزامی، می‌تواند برتری قاطعی از حیث موقعیت نیروها و قدرتی که به دنبال آن است به دست آورد.

دولت فعلی آمریکا تعصب مشهودی را نسبت به ارتش نشان داده است. وزرای امور خارجه و دفاع تحصیل‌کرده وست پوینت هستند. دو تن از مشاوران امنیت ملی رئیس‌جمهور افسران ارتش بوده‌اند. مشاور امنیت فعلی ترامپ به‌عنوان قاضی در ارتش خدمت کرده است.

وضعیت نیروهای مسلح آمریکا نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان و طراحان نیروها از کنترل نیروی دریایی خارج شده است. نیروی دریایی بجای اینکه از دانش خود برای ارزیابی‌های مربوط به ساختار نیرو، ازجمله ارزیابی در خصوص ناو هواپیمابر استفاده کند به مطالعات دفتر وزارت دفاع متکی است.

اگرچه دفتر وزارت دفاع از برآوردهای نیروی دریایی به‌عنوان مبنا استفاده می‌کند، اما در حقیقت ارزیابی ساختار نیرو در نبود داده‌های نیروهای دریایی صورت می‌گیرد و این امر رقابت بین ایده‌های نظامی در آمریکا را نشان می‌دهد و این خود یک مشکل جدی است.

در دوره همه‌گیری ویروس کرونا سیاستمداران، نیروهای مسلح را به کاهش هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن منافع آمریکا تشویق می‌کنند. در ستاد مشترک نیروهای مسلح، نیروی دریایی کمترین قدرت نهادی را در اختیار دارد و بعید است در چنین دوره‌ای بودجه‌ای که برابر با شایستگی آن باشد دریافت نماید. این‌یک اشتباه خواهد بود. استراتژی‌های بازدارندگی آمریکا در مهم‌ترین نقطه راهبردی جهان یعنی غرب پاسیفیک متمرکز بوده و مبتنی بر نیروی دریایی خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *