جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست های تحریمی واشنگتن ، حدود ۳۰۰ نهاد در روسیه، چین و دیگر کشورها را به بهانه  حمایت از مسکو در جنگ با اوکراین تحریم کرد.

فرانسه برای کاهش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه داد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای آرام کردن اوضاع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه را داده است.

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading

هزینه‌های نظامی جهانی: آمریکا با فاصله زیاد در صدر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اطلاعات موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مربوط به کشورهای دارای بیشترین بودجه نظامی در جهان نشان می‌دهد که آمریکا، چین، عربستان سعودی، روسیه و هند موقعیت خود را به‌عنوان کشورهای دارای بیشترین بودجه نظامی در جهان در زمینه خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی حفظ کرده‌اند.

لوسی بیرود سودرو در مطلبی که موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آن را منتشر ساخت، نوشت: در سال 2019، آمریکا همچنان به‌عنوان اولین کشور در فهرست جهانی هزینه‌های دفاعی بافاصله زیاد با بقیه کشورها قرار داشت و فاصله خود را با دومین کشور در فهرست یادشده یعنی چین بیشتر کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در خرید تسلیحات و تحقیق و توسعه در بخش نظامی به‌تنهایی بیشتر از کل بودجه دفاعی چین بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی و در بخش تحقیق و توسعه چهار برابر بیشتر از مجموع کشورهای اروپایی است.

در حقیقت در فهرست 15 کشور اول دنیا در زمینه میزان هزینه‌کرد در امور نظامی فقط یک جابجایی صورت گرفت و استرالیا و ایتالیا جای خود را عوض کردند و ایتالیا جای استرالیا را در رده دوازدهم گرفت و استرالیا در رده سیزدهم فهرست یادشده قرار گرفت. نمودار 1 فهرست 15 کشور اول دنیا با بیشترین هزینه‌های نظامی را نشان می‌‌دهد.

عدم‌تغییر در فهرست 15 کشور اول دنیا در زمینه هزینه‌های نظامی بیانگر وجود یک‌روند اساسی و جالب است و آن اینکه آمریکا در این روند، رقم بالای هزینه‌های نظامی خود را حفظ کرده است.

اگرچه در سال 2019، هزینه‌های نظامی جهانی به‌طور واقعی نسبت به آمار و ارقام سال 2018، چهار درصد افزایش داشت، اما هزینه‌های نظامی آمریکا در سال 2019 نسبت به سال 2018، 6/6 درصد افزایش داشت. هزینه‌های دفاعی چین در سال 2019 نسبت به مدت مشابه در سال 2018، 6/6 درصد افزایش داشت، اما مسیر هزینه‌های نظامی این دو کشور متفاوت و از هم جدا است. بودجه نظامی آمریکا در سال 2019، بزرگ‌ترین بودجه نظامی این کشور در ده سال گذشته بوده و از زمان روی کار آمدن ترامپ هرسال افزایش داشته است.

درحالی‌که هزینه نظامی چین همچنان روبه افزایش است، آهنگ رشد اقتصادی این کشور همگام با کُندی نسبی اقتصادی روبه کاهش است. مسیرهای متفاوت در افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا و چین بدین معنا است که فاصله بین هزینه‌های نظامی دو کشور که از سال 2010 کمتر شده بود بار دیگر از 2018 بیشتر شده است.

 

نمودار شماره 1: هزینه‌های نظامی 15 کشور اول دنیا

روندها در هزینه‌های نظامی

هم چین و هم آمریکا مبالغ قابل‌توجهی به تحقیق و توسعه در بخش نظامی و خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی اختصاص می‌دهند، اما شاید جای تعجب نداشته باشد با توجه به نابرابری در مبالغی که این دو کشور به امور نظامی اختصاص می‌دهند، آمریکا تقریباً سه برابر چین در امور تحقیق و توسعه و خرید تسلیحات هزینه می‌کند. این امر بدین معنا است که در سال 2019، سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا به‌تنهایی از کل بودجه دفاعی چین بیشتر بوده است. ضمناً سفارش دفاعی روسیه برای سال 2020، بالغ‌بر 7/21 میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم روسیه را در فهرست هزینه‌های نظامی 15 کشور اول دنیا در جایگاه سوم قرار خواهد داد، اما همچنان ده برابر کمتر از بودجه نظامی آمریکا است.

اطلاعات و داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مربوط به سرمایه‌گذاری نظامی 15 کشور اول دنیا همچنین نشان می‌دهد که آمریکا سهم بسیار قابل‌توجه‌تری از بودجه نظامی را به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی و تحقیق و توسعه در بخش نظامی نسبت به متحدان خود در ناتو اختصاص می‌دهد. کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری نظامی خود را افزایش داده‌اند و مبالغ اختصاص یافته در این زمینه از 8/19 درصد در سال 2018 به 1/23 درصد در سال 2019 افزایش یافت.

علیرغم افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی، سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا چهار برابر بیشتر از مجموع کشورهای اروپایی است. سهم کشورهای کوچک اروپایی همانند دیگر مناطق در بخش سرمایه‌گذاری نظامی از کل بودجه بعضاً زیاد به نظر می‌رسد، این امر می‌تواند ناشی از یک خرید عمده در یک بازه زمانی محدود باشد.

چین در فهرست هزینه‌های نظامی 15 کشور اول جهان در رده دوم و بافاصله پشت سر آمریکا قرار دارد، لکن در آسیا رتبه اول را دارد.

بودجه نظامی کشورهای مختلف آسیایی افزایش یافته است و این کشورها در سیکل رقابت تسلیحاتی قرار گرفته‌اند. بودجه نظامی برخی کشورها افزایش یافته است، جایی که برداشت این کشورها از تهدید چین افزایش یافته است. مثلاً برداشت تهدید از ناحیه چین در کره جنوبی از 31 درصد در سال 2018 به 32 درصد در سال 2019، در ژاپن از 17 درصد در سال 2018 به 22 درصد در سال 2019 و در استرالیا از 20 درصد در سال 2018 به 24 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

به‌طورکلی، علیرغم افزایش هزینه نظامی در نواحی و مناطق مختلف جهان، آمریکا همچنان بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان اعم از کشورهای رقیب و متحدان خود اقدام به خرید و تهیه تسلیحات و تجهیزات نظامی می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *