جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را خطرناک خواند

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش اسرائیل قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

Loading

هزینه‌های نظامی جهانی: آمریکا با فاصله زیاد در صدر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اطلاعات موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مربوط به کشورهای دارای بیشترین بودجه نظامی در جهان نشان می‌دهد که آمریکا، چین، عربستان سعودی، روسیه و هند موقعیت خود را به‌عنوان کشورهای دارای بیشترین بودجه نظامی در جهان در زمینه خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی حفظ کرده‌اند.

لوسی بیرود سودرو در مطلبی که موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آن را منتشر ساخت، نوشت: در سال 2019، آمریکا همچنان به‌عنوان اولین کشور در فهرست جهانی هزینه‌های دفاعی بافاصله زیاد با بقیه کشورها قرار داشت و فاصله خود را با دومین کشور در فهرست یادشده یعنی چین بیشتر کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در خرید تسلیحات و تحقیق و توسعه در بخش نظامی به‌تنهایی بیشتر از کل بودجه دفاعی چین بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی و در بخش تحقیق و توسعه چهار برابر بیشتر از مجموع کشورهای اروپایی است.

در حقیقت در فهرست 15 کشور اول دنیا در زمینه میزان هزینه‌کرد در امور نظامی فقط یک جابجایی صورت گرفت و استرالیا و ایتالیا جای خود را عوض کردند و ایتالیا جای استرالیا را در رده دوازدهم گرفت و استرالیا در رده سیزدهم فهرست یادشده قرار گرفت. نمودار 1 فهرست 15 کشور اول دنیا با بیشترین هزینه‌های نظامی را نشان می‌‌دهد.

عدم‌تغییر در فهرست 15 کشور اول دنیا در زمینه هزینه‌های نظامی بیانگر وجود یک‌روند اساسی و جالب است و آن اینکه آمریکا در این روند، رقم بالای هزینه‌های نظامی خود را حفظ کرده است.

اگرچه در سال 2019، هزینه‌های نظامی جهانی به‌طور واقعی نسبت به آمار و ارقام سال 2018، چهار درصد افزایش داشت، اما هزینه‌های نظامی آمریکا در سال 2019 نسبت به سال 2018، 6/6 درصد افزایش داشت. هزینه‌های دفاعی چین در سال 2019 نسبت به مدت مشابه در سال 2018، 6/6 درصد افزایش داشت، اما مسیر هزینه‌های نظامی این دو کشور متفاوت و از هم جدا است. بودجه نظامی آمریکا در سال 2019، بزرگ‌ترین بودجه نظامی این کشور در ده سال گذشته بوده و از زمان روی کار آمدن ترامپ هرسال افزایش داشته است.

درحالی‌که هزینه نظامی چین همچنان روبه افزایش است، آهنگ رشد اقتصادی این کشور همگام با کُندی نسبی اقتصادی روبه کاهش است. مسیرهای متفاوت در افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا و چین بدین معنا است که فاصله بین هزینه‌های نظامی دو کشور که از سال 2010 کمتر شده بود بار دیگر از 2018 بیشتر شده است.

 

نمودار شماره 1: هزینه‌های نظامی 15 کشور اول دنیا

روندها در هزینه‌های نظامی

هم چین و هم آمریکا مبالغ قابل‌توجهی به تحقیق و توسعه در بخش نظامی و خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی اختصاص می‌دهند، اما شاید جای تعجب نداشته باشد با توجه به نابرابری در مبالغی که این دو کشور به امور نظامی اختصاص می‌دهند، آمریکا تقریباً سه برابر چین در امور تحقیق و توسعه و خرید تسلیحات هزینه می‌کند. این امر بدین معنا است که در سال 2019، سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا به‌تنهایی از کل بودجه دفاعی چین بیشتر بوده است. ضمناً سفارش دفاعی روسیه برای سال 2020، بالغ‌بر 7/21 میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم روسیه را در فهرست هزینه‌های نظامی 15 کشور اول دنیا در جایگاه سوم قرار خواهد داد، اما همچنان ده برابر کمتر از بودجه نظامی آمریکا است.

اطلاعات و داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مربوط به سرمایه‌گذاری نظامی 15 کشور اول دنیا همچنین نشان می‌دهد که آمریکا سهم بسیار قابل‌توجه‌تری از بودجه نظامی را به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی و تحقیق و توسعه در بخش نظامی نسبت به متحدان خود در ناتو اختصاص می‌دهد. کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری نظامی خود را افزایش داده‌اند و مبالغ اختصاص یافته در این زمینه از 8/19 درصد در سال 2018 به 1/23 درصد در سال 2019 افزایش یافت.

علیرغم افزایش هزینه‌های نظامی کشورهای اروپایی، سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا چهار برابر بیشتر از مجموع کشورهای اروپایی است. سهم کشورهای کوچک اروپایی همانند دیگر مناطق در بخش سرمایه‌گذاری نظامی از کل بودجه بعضاً زیاد به نظر می‌رسد، این امر می‌تواند ناشی از یک خرید عمده در یک بازه زمانی محدود باشد.

چین در فهرست هزینه‌های نظامی 15 کشور اول جهان در رده دوم و بافاصله پشت سر آمریکا قرار دارد، لکن در آسیا رتبه اول را دارد.

بودجه نظامی کشورهای مختلف آسیایی افزایش یافته است و این کشورها در سیکل رقابت تسلیحاتی قرار گرفته‌اند. بودجه نظامی برخی کشورها افزایش یافته است، جایی که برداشت این کشورها از تهدید چین افزایش یافته است. مثلاً برداشت تهدید از ناحیه چین در کره جنوبی از 31 درصد در سال 2018 به 32 درصد در سال 2019، در ژاپن از 17 درصد در سال 2018 به 22 درصد در سال 2019 و در استرالیا از 20 درصد در سال 2018 به 24 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

به‌طورکلی، علیرغم افزایش هزینه نظامی در نواحی و مناطق مختلف جهان، آمریکا همچنان بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان اعم از کشورهای رقیب و متحدان خود اقدام به خرید و تهیه تسلیحات و تجهیزات نظامی می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *