جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک هراس در بین آمریکا و متحدانش در اروپا در زمینه گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپای شرقی از جمله لهستان و شبه‌جزیره اسکاندیناوی از جمله سوئد وجود دارد و از دیدگاه غربی‌ها این مسئله دور از ذهن نیست که درصورتی‌که روسیه بتواند در جنگ اوکراین دست بالا را بگیرد، سایر اعضای ناتو و یا متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی نیز مورد حمله قرار بگیرند و دامنه جنگ گسترش یابد.

کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی

در آستانه آغاز مذاکرات درباره بودجه آینده، وزارت دفاع آلمان نگران است که وزارت دارایی با پیشنهاد این وزارتخانه برای ارائه بودجه بیشتر به ارتش موافقت نکند واین مسئله ارتش آلمان را با چالش‌های زیادی در آینده مواجه کند.

اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، امروز (شنبه) با بیان اینکه فاجعه انسانی در نوار غزه بدون راه حل های مشخص در حال بدتر شدن است، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود ندارد.

Loading

واکاوی علل افزایش فروش تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین: آمارها نشان می‌دهد حجم صادرات تسلحیات و تجهیزات نظامی از سوی رژیم صهیونیستی طی ۹ سال گذشته دو برابر شده است. درآمد حاصل از صادرات اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی به گفته وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید که از ۱۱.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۱، که رکورد قبلی بود، بالا زده است. در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ این رقم بین ۵.۶ میلیارد و ۷.۵ میلیارد دلار در نوسان بود. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

رژیم صهیونیستی مدعی است بی‌ثباتی جهانی تقاضا برای سامانه‌های دفاع هوایی، پهپادها و موشک‌های این رژیم را افزایش داده و تل آویو به طور مستمر برای حفظ و تقویت توانایی‌های خود تلاش می‌کند. نزدیک به یک چهارم از تسلیحات صادراتی این رژیم در سال ۲۰۲۲ به کشورهای عربی ارسال شده که تل‌‌آویو تلاش دارد روابط با این کشورها را عادی کند. بیش از ۲۴ درصدِ درآمد کل ناشی از صدور تسلیحات در سال گذشته که رقمی معادل ۲.۹۶ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده حاصل قرارداد‌های به امضا رسیده با کشورهای طرف توافق‌نامه ابراهیم بوده است. بسیاری معتقدند علت افزایش شدید تقاضا برای تسلیحات ساخت اسرائیل به نبرد اوکراین و روسیه و به «تغییرات ژئواستراتژیک» در اروپا مرتبط است.

پس از پیوستن چند کشور عربی به فهرست عادی‌سازان روابط با تل‌آویو، شمار کشورهایی که پهپاد از رژیم صهیونیستی خریداری کرده‌اند، افزایش یافته است. شرکت‌های تخصصی در زمینه صنایع نظامی، فناوری و سایبری در این رژیم، کارگاهی در کشورهای واردکننده سلاح برای آموزش نیروی انسانی این کشورها درباره نحوه بکارگیری این تسلیحات برگزار می‌کنند. در سال جاری تعداد کشورهای خریدار هواپیماهای بدون سرنشین، هلیکوپتر و سیستم‌های اطلاعاتی و سایبری با بعضا افزایش 25 درصدی مواجه بوده است. افزایش صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی را با افزایش تعداد معاملات با کشورهای عربی که توافق عادی‌سازی روابط را با تل‌آویو امضا کرده اند و نیز افزایش تقاضای کشورهای اروپایی برای فناوری‌های نظامی پس از جنگ روسیه و اوکراین مرتبط می‌دانند.

آسیا و اقیانویسه بزرگ‌ترین خریدار کالاهای نظامی رژیم صهیونیستی بود و 30 درصد کل صادارت را به خود اختصاص داد. پس از آن اروپا قرار دارد که 29 درصد آن را خریداری کرده است.امارات، بحرین، و مراکش که در سال ۲۰۲۰ تحت پیمان ابراهیم با رژیم صهیونیستی روابط دوجانبه برقرار کردند، 24 درصد فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی در ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند، که در مقایسه با ۲۰۲۱ این رقم 7درصد افزایش داشته است. آمریکای شمالی 11 درصد و آفریقا و آمریکای لاتین هر یک 3 درصد فروش را به خود اختصاص دادند. پهپادها با 25 درصد فروش، بخش اعظم صادرات این رژیم را تشکیل می‌دهد، و در مقایسه با ۲۰۲۱ افزایش 9 درصدی داشته، و در پی آن به ترتیب، موشک، راکت، و سامانه‌های پدافند هوایی است که 19 درصد از صادرات را تشکیل می‌دهند.

در جدیدترین تلاش رژیم صهیونیستی برای فروش تجهیزات به سایر کشورها «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم و بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش 3.5 میلیارد یورو را جهت فروش سامانه پدافند موشکی «آرو۳» به برلین امضا کردند. این قرارداد به منزله بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی «تاریخ» رژیم صهیونیستی است.  برلین این توافق را نشان‌دهنده تداوم روابط ویژه میان دو طرف و حفاظت بیشتر از خود و همسایگانش در برابر هرگونه حمله موشکی احتمالی می‌داند. آلمان پس از جنگ اوکراین، تلاش‌هایی را برای تقویت دفاع هوایی ناتو در اروپا انجام داده و از متحدان خود خواسته است تا با هم سیستم‌های بازدارنده خریداری کنند. برلین انتظار دارد سیستم Arrow-3  در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۵ تحویل داده شود.

این سامانه پدافندی با موشک‌های هدایت‌شونده خود می‌تواند موشک‌های دوربرد را در ارتفاع‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر و در بیرون از جو زمین به شکل مستقیم هدف قرار دهد. این سامانه پوشش محافظتی برای کشورهای اتحادیه اروپا ارائه خواهد داد. این سامانه اولین بار در سال ۲۰۱۷ در پایگاه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مستقر شد و برای محافظت از این رژیم در برابر حملات هوایی مورد استفاده قرار گرفت. وزیر دفاع  آلمان اعتقاد دارد «امضای این توافق روزی تاریخی برای طرفین است، این سامانه سبب می‌شود تا دفاع هوایی آلمان در آینده شرایط مناسبی داشته باشد، اگر نگوییم این سامانه بهترین است، اما می‌توانیم بگوییم یکی از بهترین‌هاست به همین دلیل احساس خرسندی می‌کنیم.»

هزینه این معامله از یک صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی تامین می‌شود که «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان برای تقویت دفاع آلمان پس از جنگ اوکراین ایجاد کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده که امضای این قرارداد یک رویداد مهم است.

در سال‌های اخیر همکاری رژیم صهیونیستی با یونان نیز توسعه چشمگیری داشته است. روابط طرفین از سال 2019 و پس از  به قدرت رسیدن حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین این کشور در تمامی سطوح گسترش پیدا کرده است. از سوی آتن، موضوع خریداری حداقل 300 بمب هدایت شونده «اسپایس» و موشک هوا به زمین «رامپاژ» ساخت این رژیم تایید شد. این بمب و موشک قابلیت حمله جنگنده‌های یونانی به اهداف زمینی را به شکل قابل توجهی افزایش خواهند داد.

تهیه تسلیحات یادشده از خواسته‌های سال‌های اخیر یونان بوده است چرا که این کشور یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ناوگان های اف-16 را در اختیار دارد بدون اینکه بتواند استفاده حداکثری از این جنگنده داشته باشد. به نظر می‌رسد که مذاکرات طولانی بین یونان و رژیم صهیونیستی برای تهیه اسپایس و رامپاژ به نتیجه رسیده و بعد از چراغ سبز شورای دولتی امنیت ملی این کشور، قرار است که در آینده نزدیک قرارداد بین طرفین به امضا برسد. طرفین در مورد خریداری سامانه موشکی SPIKE NLOS توسط یونان نیز به توافق رسیده بودند.

شورای روسای ستاد کل یونان نیز اخیرا خریداری پهپادهای صهیونیستی HERON Mk2 را تایید کرده است. چنانچه این معامله نهایی شود، یونان به دومین نوع پهپاد رژیم صهیونیستی دسترسی پیدا می‌کند. در حال حاضر دو فروند پهپاد HERON Mk1 به شکل لیزینگ از سوی یونان تهیه شده است. این کشور در حال مذاکره با طرف صهیونیستی جهت خریداری پهپادهای HERON Mk1 پس از پایان مدت لیزینگ است. هدف اصلی پهپادهای مورد نظر، گشت و مشارکت در عملیات تجسس و نجات، جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی و تعیین اهداف است.

0 Comments