جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند

کشور‌هایی که برای آمریکا خط و نشان می‌کشند

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: اینکه، همه اعضای دائم بجز، ایالات متحده، رأی به عضویت کامل فلسطین در ملل متحد می‌دهند، موضوع کم اهمیتی نیست، جالب آنکه رأی مثبت چین و روسیه قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، اما همراهی فرانسه جلب توجه می‌کند.

نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا

تظاهرات محکومیت رژیم صهیونیستی و توقف نسل کشی در غزه به بیش از ۵۸ دانشگاه، موسسه و دانشکده آمریکا راه یافته است، اما تظاهرات در برخی از دانشگاه‌ها قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در واکنش به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا و قطعنامه پارلمان اروپا گفت: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا به دلیل نقض برجام و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال دارد و طلبکار است.

بررسی ریشه‌های جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل به روایت آسوشیتدپرس

تهران- ایرنا- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با ارائه تحلیلی،‌ تلاش‌های دانشجویی برای توقف سرمایه‌گذاری دانشگاه‌ها به نفع رژیم اسرائیل را به چند دهه قبل برای سرنگونی نظام آپارتایدی حاکم بر آفریقای جنوبی پیوند زده و همکاری دانشگاه‌ها با جنبش تحریم این رژیم را آغاز راهی برای اجرایی شدن هدف یادشده ارزیابی کرد.

Loading

استخراج انرژی در مدیترانه و پیچیدگی حقوقی آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در موضوع منابع انرژی فسیلی در مدیترانه، مصر، رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس، بلوکی در برابر بلوک ترکیه، لیبی و قسمت شمالی قبرس تشکیل داده‌اند. این وضعیت منطقه را به سمت اختلافات بیشتر امنیتی و نظامی سوق داده است. در این بین اگر سوریه، لبنان و غزه نیز وارد روند اکتشاف و استخراج میادین گازی شوند، معادلات بسیار پیچیده‌تر خواهد شد. صباح زنگنه - کارشناس مسائل انرژی

دریای مدیترانه بین سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته و از این نظر به لحاظ ژئوپلیتیک بسیار مهم است؛ در عین حال کشورهای اطراف مدیترانه در حوزه انرژی همزمان از اشتراک و تقابل منافع برخوردارند. در این بین مصرف انرژی در کشورهای اروپایی بیش از دیگر کشورها است و تلاش‌ها بیشتر معطوف به آن است که گاز این منطقه به اروپا صادر شود. همچنین کشورهای بزرگی که بر مدیترانه اشراف دارند عبارتند از ترکیه، مصر، سوریه، یونان، قبرس، لبنان و فلسطین که به دو بخش نوار غزه و رژیم اسرائیل تقسیم شده است.

طرف‌هایی که از دو سه دهه قبل به اکتشاف و سنجش امکان استخراج از مدیترانه اقدام کردند، شامل قبرس، رژیم اسرائیل و مصر می‌شوند. این در حالی است که رژیم اسرائیل نسبت به دیگر کشورها در امر استخراج پیشتاز بود. منتها طبق رویه ذاتی اسرائیل، این رژیم از ابتدا تلاش کرد که بر مالکیت و امکانات کشورهای همسایه فلسطین نیز مسلط شود. اولا مانع از استخراج گاز توسط غزه از این دریا شد مگر طبق شرایط استعماری خود و ثانیا اعلام کرد که بخش عمده‌ای از میدان‌های گازی لبنان متعلق به این رژیم است؛ لذا یک دعوای حقوقی طولانی بین دو طرف شکل گرفت که هنوز نتیجه روشنی نسبت به آغاز استخراج در لبنان حاصل نشده است. یعنی با تاخیر، اکتشاف صورت گرفته و اکنون زمان استخراج است، اما دعوای حقوقی بر سر برخی از میدان‌های 9 و 10 گازی لبنان پابرجا و مانع امر استخراج شده است.

در خصوص مصر نیز شرکت گاز «انی» ایتالیا و برخی شرکت‌های دیگر استخراج گاز را آغاز کردند و جالب اینجا است که عظیم‌ترین منابع گازی در آب‌های مربوط به مصر قرار گرفته و مانند کوه بزرگی است که گاز زیر آن محبوس شده و جزو ثروت‌های مصر به شمار می‌رود.

اما درباره استخراج گاز توسط مصر به چند نکته باید توجه داشت نخست اینکه استخراج را دیر و با مقادیر ناکافی آغاز کردند و دیگر اینکه جمعیت بالای مصر نیز منجر به آن شده که مصرف انرژی در این کشور بالا باشد. این انرژی هم برای مصارف صنعتی، هم خانگی و هم پتروشیمی و غیره استفاده می‌شود. همچنین دعوا و اختلافی نیز بین مصر و اسرائیل وجود داشت که تاحدودی رفع شده است.

در عین حال در راس مثلث‌ها، مربع‌ها و اشکال هندسی منابع گازی این کشورها تلاقی‌هایی ایجاد می‌شود. گاز قبرس به ادعاهای دولت ترکیه از یک جهت به مرزهای آبی این کشور برمی‌خورد و ترکیه مدعی است که بخش ترک‌نشین قبرس باید با هماهنگی آنکارا گاز را استخراج کند. در حالی که بخش یونانی‌نشین قبرس بخش عمده این کشور را شامل می‌شود و دارای بخش عظیم‌تری از گاز است. این موضوع باعث شده که ترکیه وارد دعواهای حقوقی، سیاسی و حتی امنیتی با کشورهای همسایه‌اش همچون سوریه، یونان، قبرس و مصر شود.

در این رابطه شاهد بودیم که ترکیه با بخش غربی لیبی که دولت فائز السراج یعنی دولت رسمی از نظر سازمان ملل بر آن حاکم است توافقاتی انجام داد و اقدام به اعزام نیروی نظامی به این منطقه کرد. این اقدام ترکیه هم با هدف استحکام جایگاه دولت فائز السراج و هم برای رسیدن به توافق گازی و یا همان دستیابی به منابع گازی لیبی بود. بر اساس قرارداد امضا شده بنا بر آن شد که ترکیه و بخش غربی لیبی در استخراج منابع گازی همکاری کنند. به این ترتیب ترکیه مرزی برای خود در سواحل مدیترانه باز کرد که خارج از مرز مصر خواهد بود. اگر یک خط فرضی از ایتالیا تا سواحل آفریقا بکشیم آن بخشی از سواحل آفریقا که به لیبی برمی‌خورد، در قسمت شرقی با مصر متحد است و غرب این سواحل با ترکیه. بنابراین مرز همکاری گازی ترکیه با لیبی خارج از حدود مرز مصر خواهد بود.

همزمان قبرس با مصر توافقاتی برای اکتشاف و استخراج گاز و توسعه میادین به عمل آورده‌اند.

در مجموع بخشی از این اختلافات به نفع رژیم اسرائیل است و یونانی که طبق سنت تاریخی با این رژیم مخالف است در بحث گاز ناگزیر شده در توافقات چندجانبه با اسرائیل نیز هماهنگی‌هایی داشته باشد. بنابراین مصر، رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس، بلوکی در برابر بلوک ترکیه، لیبی و قسمت شمالی قبرس تشکیل داده‌اند. این وضعیت منطقه را به سمت اختلافات بیشتر امنیتی و نظامی سوق داده است.

در این بین اگر سوریه، لبنان و غزه نیز وارد روند اکتشاف و استخراج میادین گازی شوند معادلات بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *