جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

بیمارستان شفاء، حافظه جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمره مهم‌ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده‌اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده‌اند.

اسرای صهیونیست: حملات نظامی باعث کشته شدن ما خواهد شد/کابینه در مذاکرات نرمش نشان دهد

تهران- ایرنا- ۲ اسیر صهیونیست نزد گردان های شهید عزالدین القسام، امروز (شنبه) در یک فایل ویدیویی هشدار دادند که حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

Loading

چشم‌انداز توافق تجاری انگلیس – اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: احتمالاً نگرانی از بروز شوکی دیگر در اقتصاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که در دقیقه ۹۰ جانسون مجبور شود مهلت مذاکرات با اتحادیه اروپا را تمدید کند تا بلکه با رسیدن به یک توافقنامه جامع میان انگلیس و اتحادیه اروپا، خروج نرم این کشور از اتحادیه اروپا تحقق پیدا کند. مرتضی مکی- کارشناس مسائل اروپا

دور دوم مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر رسیدن به یک چارچوب برای توافق تجاری پس از خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا روز جمعه (۵ اردیبهشت) بدون نتیجه پایان یافت. آن چنانکه میشل بارنیه، نماینده شورای اروپا در امور برگزیت گفته است چالش‌ها، مشکلات و اختلافات جدی میان لندن و بروکسل بر سر یک توافقنامه جامع تجاری وجود دارد.

در این بین اختلاف اصلی بر سر حاکمیت انگلیس بر قوانین و نوع ارتباطی است که می‌خواهد با کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد. اروپایی‌ها معتقد هستند که انگلیس اگر می‌خواهد یک توافقنامه تجاری جامع و یا یک روابط تجاری آزاد و گسترده‌ با اتحادیه اروپا داشته باشد باید قوانین و معیارهایش بر اساس معیارها و شاخص‌های این اتحادیه باشد. از دیگر سو بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس معتقد است که این لندن است که در مورد چگونگی تدوین قوانین و نوع روابطش با اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرد. این سرسختی و انعطاف‌ناپذیری انگلیس نشان‌دهنده آن است که بوریس جانسون احتمال رسیدن به یک توافقنامه تجاری تا مارس ۲۰۲۱ میان لندن و بروکسل را خیلی کمرنگ می‌داند و این مسئله منجر به چالش دیگری خواهد شد مبنی بر اینکه اگر مذاکرات تا مارس ۲۰۲۱ به نتیجه نرسد آینده آن چه خواهد شد؟

اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده است که این بازه زمانی، فرصت کافی برای مذاکرات و رسیدن به یک توافقنامه تجاری را به طرفین نمی‌دهد و خواستار تمدید مدت مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا شده است. این در حالی است که بوریس جانسون همچنان سرسختانه معتقد است که حاضر به تمدید مذاکرات با اتحادیه اروپا نیست. اگر شاهد چنین روندی باشیم، سناریوی خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا محقق خواهد شد و این نوع خروج یک شوک سخت اقتصادی برای لندن به دنبال خواهد داشت. با توجه به اینکه تبعات بحران کرونا،‌ انگلیس را نیز همچون دیگر کشورهای اروپا گرفتار کرده و ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری را به دنبال داشته،‌ خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند شوک دیگری به اقتصاد انگلیس وارد کند. حال اینکه آیا انگلیس ظرفیت مقابله با این شوک را دارد یا خیر خود تبدیل به بحث مهمی در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور شده است.

با توجه به این شرایط احتمالاً نگرانی از بروز شوکی دیگر در اقتصاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که در دقیقه ۹۰ جانسون مجبور شود مهلت مذاکرات با اتحادیه اروپا را تمدید کند تا بلکه با رسیدن به یک توافقنامه جامع میان انگلیس و اتحادیه اروپا، خروج نرم این کشور از اتحادیه اروپا تحقق پیدا کند.

در نهایت باید توجه داشت که در حال حاضر اختلاف اصلی میان بروکسل و لندن بر سر میزان نقش مؤثر انگلیس در تدوین قوانین و نوع روابط با اتحادیه اروپا است.

دراین‌بین از یک‌سو انگلیس بارها اعلام کرده که می‌خواهد بر اساس منافع ملی و بهره‌های اقتصادی خود قوانین را تدوین کند و از سوی دیگر اتحادیه اروپا می‌گوید اگر انگلیس خواهان بهره‌مندی از بازار بزرگ اروپا برای صادرات و واردات است باید قوانینش به‌گونه‌ای باشد که با معیارهای اتحادیه اروپا مطابقت و هماهنگی داشته باشد. نکته اصلی که منجر به اختلاف میان لندن و بروکسل شده است میزان حاکمیت انگلیس در تدوین قوانین است؛ یعنی انگلیسی‌ها یک نگرش فوق ملی‌گرایانه به تدوین قوانین جدید پس از خروج از اتحادیه اروپا دارند و معتقد هستند که این خروج به این دلیل انجام می‌شود که انگلیس بر مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود اشراف داشته باشد و خودش بتواند قانون‌گذاری کند. این در حالی است که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد خروج انگلیس از این اتحادیه به‌آسانی باشد تا لندن هم بتواند از بازار بزرگ اروپا بهره‌مند باشد و هم نخواهد از قوانین و معیارهای اتحادیه اروپا تبعیت کند. این نکته اصلی اختلاف میان انگلیس و اتحادیه اروپا است.

انگلیس روز ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن) به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد. این کشور تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به انتقالی تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس‌ازآن تمام مناسبات چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد. دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان این دوره درباره نحوه ادامه همکاری با یکدیگر به توافق برسند.

اتحادیه اروپا با توجه به اختلافات میان دو طرف و اوضاع بحرانی کرونا در سراسر جهان، پیشنهاد کرده که چنانچه تا سه ماه دیگر چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق نباشد، دوره انتقالی تمدید شود. بااین‌حال دولت جانسون که هنوز متنی جامع و قانونی را برای طرفین در مورد نحوه انجام مذاکرات تدوین نکرده، مخالف چنین درخواستی است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *