جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

Loading

چشم‌انداز توافق تجاری انگلیس – اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: احتمالاً نگرانی از بروز شوکی دیگر در اقتصاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که در دقیقه ۹۰ جانسون مجبور شود مهلت مذاکرات با اتحادیه اروپا را تمدید کند تا بلکه با رسیدن به یک توافقنامه جامع میان انگلیس و اتحادیه اروپا، خروج نرم این کشور از اتحادیه اروپا تحقق پیدا کند. مرتضی مکی- کارشناس مسائل اروپا

دور دوم مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر رسیدن به یک چارچوب برای توافق تجاری پس از خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا روز جمعه (۵ اردیبهشت) بدون نتیجه پایان یافت. آن چنانکه میشل بارنیه، نماینده شورای اروپا در امور برگزیت گفته است چالش‌ها، مشکلات و اختلافات جدی میان لندن و بروکسل بر سر یک توافقنامه جامع تجاری وجود دارد.

در این بین اختلاف اصلی بر سر حاکمیت انگلیس بر قوانین و نوع ارتباطی است که می‌خواهد با کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد. اروپایی‌ها معتقد هستند که انگلیس اگر می‌خواهد یک توافقنامه تجاری جامع و یا یک روابط تجاری آزاد و گسترده‌ با اتحادیه اروپا داشته باشد باید قوانین و معیارهایش بر اساس معیارها و شاخص‌های این اتحادیه باشد. از دیگر سو بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس معتقد است که این لندن است که در مورد چگونگی تدوین قوانین و نوع روابطش با اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرد. این سرسختی و انعطاف‌ناپذیری انگلیس نشان‌دهنده آن است که بوریس جانسون احتمال رسیدن به یک توافقنامه تجاری تا مارس ۲۰۲۱ میان لندن و بروکسل را خیلی کمرنگ می‌داند و این مسئله منجر به چالش دیگری خواهد شد مبنی بر اینکه اگر مذاکرات تا مارس ۲۰۲۱ به نتیجه نرسد آینده آن چه خواهد شد؟

اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده است که این بازه زمانی، فرصت کافی برای مذاکرات و رسیدن به یک توافقنامه تجاری را به طرفین نمی‌دهد و خواستار تمدید مدت مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا شده است. این در حالی است که بوریس جانسون همچنان سرسختانه معتقد است که حاضر به تمدید مذاکرات با اتحادیه اروپا نیست. اگر شاهد چنین روندی باشیم، سناریوی خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا محقق خواهد شد و این نوع خروج یک شوک سخت اقتصادی برای لندن به دنبال خواهد داشت. با توجه به اینکه تبعات بحران کرونا،‌ انگلیس را نیز همچون دیگر کشورهای اروپا گرفتار کرده و ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری را به دنبال داشته،‌ خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند شوک دیگری به اقتصاد انگلیس وارد کند. حال اینکه آیا انگلیس ظرفیت مقابله با این شوک را دارد یا خیر خود تبدیل به بحث مهمی در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور شده است.

با توجه به این شرایط احتمالاً نگرانی از بروز شوکی دیگر در اقتصاد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که در دقیقه ۹۰ جانسون مجبور شود مهلت مذاکرات با اتحادیه اروپا را تمدید کند تا بلکه با رسیدن به یک توافقنامه جامع میان انگلیس و اتحادیه اروپا، خروج نرم این کشور از اتحادیه اروپا تحقق پیدا کند.

در نهایت باید توجه داشت که در حال حاضر اختلاف اصلی میان بروکسل و لندن بر سر میزان نقش مؤثر انگلیس در تدوین قوانین و نوع روابط با اتحادیه اروپا است.

دراین‌بین از یک‌سو انگلیس بارها اعلام کرده که می‌خواهد بر اساس منافع ملی و بهره‌های اقتصادی خود قوانین را تدوین کند و از سوی دیگر اتحادیه اروپا می‌گوید اگر انگلیس خواهان بهره‌مندی از بازار بزرگ اروپا برای صادرات و واردات است باید قوانینش به‌گونه‌ای باشد که با معیارهای اتحادیه اروپا مطابقت و هماهنگی داشته باشد. نکته اصلی که منجر به اختلاف میان لندن و بروکسل شده است میزان حاکمیت انگلیس در تدوین قوانین است؛ یعنی انگلیسی‌ها یک نگرش فوق ملی‌گرایانه به تدوین قوانین جدید پس از خروج از اتحادیه اروپا دارند و معتقد هستند که این خروج به این دلیل انجام می‌شود که انگلیس بر مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود اشراف داشته باشد و خودش بتواند قانون‌گذاری کند. این در حالی است که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد خروج انگلیس از این اتحادیه به‌آسانی باشد تا لندن هم بتواند از بازار بزرگ اروپا بهره‌مند باشد و هم نخواهد از قوانین و معیارهای اتحادیه اروپا تبعیت کند. این نکته اصلی اختلاف میان انگلیس و اتحادیه اروپا است.

انگلیس روز ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن) به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد. این کشور تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به انتقالی تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس‌ازآن تمام مناسبات چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد. دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان این دوره درباره نحوه ادامه همکاری با یکدیگر به توافق برسند.

اتحادیه اروپا با توجه به اختلافات میان دو طرف و اوضاع بحرانی کرونا در سراسر جهان، پیشنهاد کرده که چنانچه تا سه ماه دیگر چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق نباشد، دوره انتقالی تمدید شود. بااین‌حال دولت جانسون که هنوز متنی جامع و قانونی را برای طرفین در مورد نحوه انجام مذاکرات تدوین نکرده، مخالف چنین درخواستی است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *