جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

Loading

راهبرد اتحادیه اروپا در برابر نفوذ اقتصادی – سیاسی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییرات ژئوپلیتیکی موجب تغییر در نظم اقتصادی جهانی شده است. این روند چالش‌های ساختاری همچون رقابت بین الگوهای اقتصادی مختلف و رقابت برای رهبری فناورانه را به همراه دارد.

گوستاف گیرارت در مطلبی که موسسه مطالعات سیاسی بلژیک موسوم به اگمونت منتشر کرد، نوشت: با توجه به اینکه در حال حاضر اتحادیه اروپا درصد کمتری از تجارت، سرمایه‌گذاری، پشتوانه ارزی، هزینه دفاعی و کمک توسعه‌ای جهانی را در اختیار دارد، این تغییر موجب افزایش نگرانی‌ها در باره زوال و انحطاط نسبی اتحایه اروپا و امنیت اقتصادی آن در آینده شده است.

این نگرانی‌ها مناسبات اتحادیه اروپا و چین را متاثر ساخته است. با توجه به رشد اقتصادی کم اتحادیه اروپا، نیروهای سیاسی خواستار برابری در مناسبات اقتصادی  چین – اتحادیه اروپا هستند.

در صورت دسترسی بهتر به بازار، صادرکنندگان اروپایی در موقعیت بهتری برای فروش کالاها و خدمات خود در بازار مصرف روبه رشد چین خواهند داشت و تحقق این امر موجب اصلاح کسری موازنه تجاری با چین خواهد شد.

تغییرات در توزیع قدرت اقتصادی جهانی، موضع اتحادیه اروپا را در قبال چین تغییر داده است. اگرچه موازنه تجاری اروپا همچنان مثبت است، لکن حفظ سطوح بالای رفاه اجتماعی دشوار شده است. اروپا به این حقیقت رسیده است که بنیان‌های نظام اقتصادی اجتماعی آن در خطر است.

 

ابتکار یک کمربند یک راه

علاقه اولیه اروپا به ابتکار یک کمربند یک راه فروکش کرده است. این ابتکار نه تنها انسجام داخلی اتحادیه اروپا را تضعیف می‌سازد، بلکه رقابت شدیدی میان شرکا‌ی اروپایی از حیث تجاری، سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازار در اروپا و آسیا ایجاد کرده است. سیاستگذاران اروپا به طور فزاینده پی برده‌اند که پیامد ابتکار یک کمربند یک راه فراتر از قاره اروپا بوده و توازن قدرت و ثبات در آسیا را متاثر ساخته است.

با توجه به اینکه بازارهای آسیایی مقاصد صادراتی مهم برای اروپا به شمار می‌روند و بخش عمده‌ای از تجارت دریایی آن از مسیر هند -اقیانوسیه ترانزیت می‌شود، برای امنیت اقتصادی اروپا حفظ نظم قانون‌محور و باز گذاشتن جریان تجارت در اقیانوس هند و آرام حیاتی است.

از این دیدگاه، نفوذ فزاینده چین فقط بر موقعیت کشورهای پیشرفته غربی در توزیع جهانی ظرفیت‌ها تاثیر ندارد، بلکه چالشی برای ارزش‌ها و اصول سازمانی‌اش ایجاد می‌کند.

نفوذ اقتصادی فزاینده چین نفوذ سیاسی این کشور را فراتر از مرزهایش توسعه داده و پکن را به یک بازیگر تاثیرگذار تبدیل کرده است. این کشور گفتمان‌های بدیل مدرنیته تدوین کرده و روایت خود را از حکمرانی جهانی گسترش می‌دهد. روایت چین توانایی رژیم فعلی حکمرانی جهانی را زیرسوال می‌برد.

به علاوه، تغییر در مجموعه قدرت جهانی اشتیاق و علاقه به اتحادیه اروپا به عنوان الگوی یکپارچگی و موقعیت آن را به عنوان قدرت تحول‌گرا در سیاست بین‌الملل تحت تاثیر قرار داده است.

 

چالش‌ها

در کنار فرصت‌ها، آگاهی فزاینده‌ای در میان سیاستگذاران اروپایی نسبت به چالش‌های ناشی از ابتکار یک کمربند یک راه وجود دارد. در بهار 2019، سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چین نسبت به ابتکار یادشده از حیث اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و مالی گزارش انتقادی ارائه کردند.

حضور فزاینده و روبه گسترش چین در اتحادیه اروپا و همسایگی آن نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. به عنوان مثال مونته نگرو در سال 2014، موافقتنامه‌ای با اگزیم بانک چین برای پوشش مالی 85 درصد از ساخت بزرگراه‌های این کشور منعقد کرد که این پروژه 25 درصد تولید ناخالص داخلی مونته نگرو است. بسیاری بر این باورند که مونته نگرو قادر به بازپرداخت بدهی به چین نخواهد بود و ناخواسته باید زیرساخت‌های حیاتی را در اختیار چین قرار بدهد.

مورد مشابه سریلانکا است که قادر نبوده است وام‌های دریافتی از چین را برای ساخت بندر هامبانتوتا بازپرداخت کند. در نتیجه این بندر و مقدار زیادی از زمین‌های اطراف آن که از حیث راهبردی در منطقه مهمی از اقیانوس هند و خلیج بنگال واقع شده است تا سال 2116 در کنترل چین خواهد بود.

همینطور خرید کامل یا بخشی از بنادر در بلژیک، هلند، اسپانیا، ایتالیا و به‌ویژه در یونان احساس عجیبی برانگیخته است. چین زیرساخت‌های راهبردی را در اروپا خریداری کرده است، در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اروپا در چین به شدت محدود است.

کلیه این مسائل نگرانی‌های اروپایی‌ها درباره توسعه نفوذ چین در آسیا، اروپا و آسیای مرکزی را بیشتر کرده است.

 

راهبرد اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا راهبرد جدید خود را برای اتصال اروپا با آسیا تدوین کرده است. این استراتژی بر پیوند و ارتباط قانون‌محور، جامع و پایدار تاکید دارد. سرمایه‌گذاری‌ها باید حقوق کارگران را محترم شمرد، از وابستگی‌های مالی و سیاسی پرهیز شود و شرایط برابر برای همه در همه جا برقرار گردد. این استراتژی بدیلی برای ابتکار یک کمربند یک راه برای دولت‌های آسیایی و اروپایی می‌باشد. یک مولفه مهم، امکان‌پذیری این استراتژی است که به شدت منوط به اختصاص منابع مالی کافی از سوی اتحادیه اروپا و بسیج سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های خصوصی و چندجانبه است.

 

نتیجه‌گیری

همکاری بین اتحادیه اروپا و چین بر سر یک کمربند یک راه، با چالش‌های جدی مواجه است. در حالی که طرفین منافع مشترک زیادی دارند، رقبای یکدیگر در نظم بین‌المللی نیز به شمار می‌روند. روابط بین چین و اتحادیه اروپا ترکیبی از مولفه‌های همکاری و رقابت است. چین یک کشور قدرت‌محور است، اما اتحادیه اروپا یک قدرت تحول‌گرا می‌باشد.

منطق کشور قدرت‌محور بر این باور استوار است که به‌واسطه ماهیت آنارشی نظام بین‌الملل تفوق بر سیاست قدرت و منافع متضاد غیرممکن است.

در مقابل، منطق قدرت تحول‌گرا بازتاب دیدگاه لیبرالی است. این دیدگاه بر این باور است که در شرایط وابستگی متقابل پیچیده، مقررات و هنجارها می‌توانند تضاد منافع را به شدت کاهش دهد، نگرانی‌ها درباره دستاورد نسبی را از طریق ایجاد اعتماد متقابل تقلیل دهد و همکاری فیمابین را پایدار سازد.

برقراری پیوند بین اتحادیه اروپا و چین آسان نخواهد بود. افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت اقتصادی و دستاورد نسبی همراه با اختلاف‌های بنیادی در هویت‌ها و نظام‌های اجتماعی چالشی در مسیر شکل‌دهی به نظم هماهنگ و جمعی خواهد بود.

پیوند بین چین و اتحادیه اروپا یک اقدام موازنه‌ای دشوار بین روندهای همگرا و واگرا خواهد بود. نقطه تعادل در این موازنه جایی در طیفی است که از همکاری خالص تا رقابت شدید خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *