loader image

جدیدترین مطالب

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

چشم‌انداز مشارکت سیاسی اسلامگرایان تا سال 2020

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: اخیرا مجموعه ای از سوالات با ده نفر از کارشناسان شرکت کننده در نشست طرح نقد اسلام سیاسی، مطرح شد. این شرکت کنندگان، علمای جنبش های اسلامی بودند، که هر کدام درباره اخوان المسلمین و گروه های الهام گرفته از آن در 12 کشور مختلف، کار میدانی گسترده ای انجام داده بودند.

شادی حمید در یادداشتی که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: سوالاتی که با این کارشناسان مطرح شد عبارت بودند از: 1. تا چه میزان احتمال دارد که اخوان المسلمین موضع رسمی غیر خشونت آمیز خود را کنار بگذارد؟ 2. چقدر احتمال دارد که یک گروه اسلامگرا در یک کشور عربی تا سال 2020 ، قدرت را در دست بگیرد؟ 3. احتمال ایجاد شکاف چشمگیر در اخوان المسلمین مصر تا سال 2020 چقدر است؟ 4. تا سال 2020، در خاورمیانه، گروه های اسلامگرای شرکت کننده در انتخابات در مقایسه با امروز بیشتر خواهند بود یا کمتر؟

از شرکت کنندگان خواسته شد که در مقیاس 5- نمره به سوالات پاسخ دهند. به عنوان مثال، نمره 1 به معنای این است که گروه های بسیار بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد و نمره 5 به معنای آن خواهد بود که گروه های بسیار کمی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

در یک مقیاس کلی، متوسط نمرات کارشناسان 2.7 بود، بدین معنا که آنها احتمال می دادند که تعداد گروه های اسلامگرای شرکت کننده در انتخابات سیاسی تا سال 2020 کم و بیش یکسان باشد.

 

نتایج تحلیلی

برخی از محورهای اصلی نظرات پاسخ دهندگان عبارتند از:

در کشورهایی که هنوز انتخابات برگزار می شود، احتمالا احزاب اسلامگرا بیشتر خواهند شد، هرچند که تعداد این کشورها کاهش می یابند. همانطور که یک کارشناس اظهار کرده است، هنوز هم «آرای اسلامگرایان در بسیاری از حوزه های انتخابیه زیاد است و در رقابت برای کسب این آرا، احزاب جدیدی فارغ از اخوان المسلمین تاسیس خواهند شد … کمک به انشعاب آرای اسلامگرایان و تجزیه آنها به احزاب کوچکتر، در راستای منافع رژیم ها خواهد بود». بر همین منوال، طبق نظر یکی دیگر از این کارشناسان، «انتخابات در سال 2020 در مقایسه با امروز کمتر خواهد بود، اما در کشورهای برگزار کننده انتخابات، گروه های اسلامگرای بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد».

با این حال، برخی از این پیش بینی ها بستگی به سیاست بسیار بی ثبات کشورهایی دارد که گرفتار جنگ داخلی هستند. به عنوان مثال، یکی از کارشناسان اظهار داشت که «پیامد چندین جنگ منطقه ای به همراه واکنش فزاینده به ضعف حکومت های جاری، اسلامگرایان بیشتری را به شرکت در فرایند انتخابات سوق خواهد داد».

صرف‌نظر از افزایش یا کاهش گروه های اسلامگرا در نتیجه سرکوب دولتی و جنگ داخلی جاری، اقلیت روزافزونی از اسلامگرایان، بویژه اعضای جوان تر، از ایده انتخابات مایوس و ناامید شده اند. به غیر از تونس (و تا حدی عراق و لبنان)، موفقیت در انتخابات و حتی داشتن نمایندگان چشمگیر در مجلس، به معنای (و بطور کلی مایه) تغییرات گسترده اجتماعی نبوده است. حتی در کشورهای کمتر سرکوبگر اما دیکتاتوری نظیر مراکش و اردن، دیکتاتورها همچنان بر فعالیت سیاسی سلطه داشته و در تصمیمات عمده از حق وتو برخوردار هستند.

مراکش یکی از چند کشور اسلامی انگشت شماری است که نخست وزیر اسلامگرای آن به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، اما حتی در این کشور نیز در ابتدا قدرت عبدالله بنکران از حزب عدالت و توسعه مراکش و اکنون سعدالدین عثمانی عملا بطور چشمگیری محدود شده اند. این موضوع باعث کاهش اعتماد عمومی به فرایند انتخابات به عنوان ابزاری موثر در تغییر سیاسی و اجتماعی شده است.

آیا «استثنا» بودن تونس حاوی نکته خاصی است؟ نظر یکی از پاسخ دهندگان این بود که الگوی موفق احزاب اسلامگرا، یعنی النهضه، اگرچه ممکن است برای مشارکت بیشتر در انتخابات خیز بردارد، اما این کار را با احتیاط و به صورت نرم انجام می دهد:

موفقیت النهضه در جلب اعتماد نخبگان بدگمان رژیم و توانایی آن در حفظ جایگاه خود در حکومت از طریق سازش بسیار عملگرایانه (در صوت تداوم) می تواند باعث کاهش ترس مردم از احزاب اسلامگرا در دیگر کشورهای جهان عرب شود. این حزب می تواند راهنما و الگوی فراملی سایر احزاب اسلامی عرب بوده و نشان می دهد که می توان به حکومت احزاب اسلامی اعتماد کرد.

با این وجود، این رویکرد خود-کنترلی پرسش های جدیدی را مطرح می کند. اگر این موضوع، شرط بقای یک حزب اسلامگرا پس از بهار عربی باشد، پس چشم انداز احزاب اسلامگرا از «اسلامگرایی» چیست؟ این موضوع همچنین موجب این تصور خواهد شد که موفقیت انتخاباتی اسلامگراها، حتی در بستر نسبتا دموکراتیک، «پیروزی» بدون نتیجه است.

بی ثباتی و بلاتکلیفی می تواند به اسلامگرایی دامن بزند. یکی از کارشناسان در پاسخ به این پرسش به ناظران [سیاسی] توصیه کرد تا به دقت رصد کنند که چطور اسلامگرایان هنگام (یا در صورت) گشایش فضای سیاسی در منطقه، بویژه در خلیج فارس، تعدیل می شوند، همچنان که «تحولات اقتصادی آینده در کشورهای حوزه خلیج فارس بی ثبات کننده بوده و ممکن است منجر به افتتاح نهادهای نمایندگی در [برخی از] این کشورها شود».

یکی از پاسخ دهندگان اظهار داشت که حساب اسلامگرایانی که در شرایط بی ثباتی (بویژه در یمن) فعالیت می کنند، جدا است:

به نظر من، چیزی وجود دارد که ما بطور کلی آن را به عنوان حکومت اسلامگرایان در کشورهای بدون نظم و فروپاشیده، می شناسیم. اسلامگرایان (حداقل تاحدی) در شرایط فروپاشی دولت، خوب عمل کرده اند. از جمله در سوریه، لیبی، و یمن.

در یمن، برای مدت چند سال، اسلامگرایان بخوبی در دولت ادغام شده اند، اگرچه این دولت با مخالفت هایی مواجه بوده، کنترل ارضی محدودی داشته، و مشروعیت چندانی ندارد. با این حال، صرف نظر از نتیجه جنگ یمن، به نظر می رسد که اسلامگرایان (خواه حزب اصلاح الهام گرفته از اخوان المسلمین خواه حوثی ها یا هر دو) در دولت جدید این کشور به هر شکلی که باشد، نقشی رسمی ایفا خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *