جدیدترین مطالب

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

أحدث المقالات

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

چشم‌انداز مشارکت سیاسی اسلامگرایان تا سال 2020

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: اخیرا مجموعه ای از سوالات با ده نفر از کارشناسان شرکت کننده در نشست طرح نقد اسلام سیاسی، مطرح شد. این شرکت کنندگان، علمای جنبش های اسلامی بودند، که هر کدام درباره اخوان المسلمین و گروه های الهام گرفته از آن در 12 کشور مختلف، کار میدانی گسترده ای انجام داده بودند.

شادی حمید در یادداشتی که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: سوالاتی که با این کارشناسان مطرح شد عبارت بودند از: 1. تا چه میزان احتمال دارد که اخوان المسلمین موضع رسمی غیر خشونت آمیز خود را کنار بگذارد؟ 2. چقدر احتمال دارد که یک گروه اسلامگرا در یک کشور عربی تا سال 2020 ، قدرت را در دست بگیرد؟ 3. احتمال ایجاد شکاف چشمگیر در اخوان المسلمین مصر تا سال 2020 چقدر است؟ 4. تا سال 2020، در خاورمیانه، گروه های اسلامگرای شرکت کننده در انتخابات در مقایسه با امروز بیشتر خواهند بود یا کمتر؟

از شرکت کنندگان خواسته شد که در مقیاس 5- نمره به سوالات پاسخ دهند. به عنوان مثال، نمره 1 به معنای این است که گروه های بسیار بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد و نمره 5 به معنای آن خواهد بود که گروه های بسیار کمی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

در یک مقیاس کلی، متوسط نمرات کارشناسان 2.7 بود، بدین معنا که آنها احتمال می دادند که تعداد گروه های اسلامگرای شرکت کننده در انتخابات سیاسی تا سال 2020 کم و بیش یکسان باشد.

 

نتایج تحلیلی

برخی از محورهای اصلی نظرات پاسخ دهندگان عبارتند از:

در کشورهایی که هنوز انتخابات برگزار می شود، احتمالا احزاب اسلامگرا بیشتر خواهند شد، هرچند که تعداد این کشورها کاهش می یابند. همانطور که یک کارشناس اظهار کرده است، هنوز هم «آرای اسلامگرایان در بسیاری از حوزه های انتخابیه زیاد است و در رقابت برای کسب این آرا، احزاب جدیدی فارغ از اخوان المسلمین تاسیس خواهند شد … کمک به انشعاب آرای اسلامگرایان و تجزیه آنها به احزاب کوچکتر، در راستای منافع رژیم ها خواهد بود». بر همین منوال، طبق نظر یکی دیگر از این کارشناسان، «انتخابات در سال 2020 در مقایسه با امروز کمتر خواهد بود، اما در کشورهای برگزار کننده انتخابات، گروه های اسلامگرای بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد».

با این حال، برخی از این پیش بینی ها بستگی به سیاست بسیار بی ثبات کشورهایی دارد که گرفتار جنگ داخلی هستند. به عنوان مثال، یکی از کارشناسان اظهار داشت که «پیامد چندین جنگ منطقه ای به همراه واکنش فزاینده به ضعف حکومت های جاری، اسلامگرایان بیشتری را به شرکت در فرایند انتخابات سوق خواهد داد».

صرف‌نظر از افزایش یا کاهش گروه های اسلامگرا در نتیجه سرکوب دولتی و جنگ داخلی جاری، اقلیت روزافزونی از اسلامگرایان، بویژه اعضای جوان تر، از ایده انتخابات مایوس و ناامید شده اند. به غیر از تونس (و تا حدی عراق و لبنان)، موفقیت در انتخابات و حتی داشتن نمایندگان چشمگیر در مجلس، به معنای (و بطور کلی مایه) تغییرات گسترده اجتماعی نبوده است. حتی در کشورهای کمتر سرکوبگر اما دیکتاتوری نظیر مراکش و اردن، دیکتاتورها همچنان بر فعالیت سیاسی سلطه داشته و در تصمیمات عمده از حق وتو برخوردار هستند.

مراکش یکی از چند کشور اسلامی انگشت شماری است که نخست وزیر اسلامگرای آن به صورت دموکراتیک انتخاب شده است، اما حتی در این کشور نیز در ابتدا قدرت عبدالله بنکران از حزب عدالت و توسعه مراکش و اکنون سعدالدین عثمانی عملا بطور چشمگیری محدود شده اند. این موضوع باعث کاهش اعتماد عمومی به فرایند انتخابات به عنوان ابزاری موثر در تغییر سیاسی و اجتماعی شده است.

آیا «استثنا» بودن تونس حاوی نکته خاصی است؟ نظر یکی از پاسخ دهندگان این بود که الگوی موفق احزاب اسلامگرا، یعنی النهضه، اگرچه ممکن است برای مشارکت بیشتر در انتخابات خیز بردارد، اما این کار را با احتیاط و به صورت نرم انجام می دهد:

موفقیت النهضه در جلب اعتماد نخبگان بدگمان رژیم و توانایی آن در حفظ جایگاه خود در حکومت از طریق سازش بسیار عملگرایانه (در صوت تداوم) می تواند باعث کاهش ترس مردم از احزاب اسلامگرا در دیگر کشورهای جهان عرب شود. این حزب می تواند راهنما و الگوی فراملی سایر احزاب اسلامی عرب بوده و نشان می دهد که می توان به حکومت احزاب اسلامی اعتماد کرد.

با این وجود، این رویکرد خود-کنترلی پرسش های جدیدی را مطرح می کند. اگر این موضوع، شرط بقای یک حزب اسلامگرا پس از بهار عربی باشد، پس چشم انداز احزاب اسلامگرا از «اسلامگرایی» چیست؟ این موضوع همچنین موجب این تصور خواهد شد که موفقیت انتخاباتی اسلامگراها، حتی در بستر نسبتا دموکراتیک، «پیروزی» بدون نتیجه است.

بی ثباتی و بلاتکلیفی می تواند به اسلامگرایی دامن بزند. یکی از کارشناسان در پاسخ به این پرسش به ناظران [سیاسی] توصیه کرد تا به دقت رصد کنند که چطور اسلامگرایان هنگام (یا در صورت) گشایش فضای سیاسی در منطقه، بویژه در خلیج فارس، تعدیل می شوند، همچنان که «تحولات اقتصادی آینده در کشورهای حوزه خلیج فارس بی ثبات کننده بوده و ممکن است منجر به افتتاح نهادهای نمایندگی در [برخی از] این کشورها شود».

یکی از پاسخ دهندگان اظهار داشت که حساب اسلامگرایانی که در شرایط بی ثباتی (بویژه در یمن) فعالیت می کنند، جدا است:

به نظر من، چیزی وجود دارد که ما بطور کلی آن را به عنوان حکومت اسلامگرایان در کشورهای بدون نظم و فروپاشیده، می شناسیم. اسلامگرایان (حداقل تاحدی) در شرایط فروپاشی دولت، خوب عمل کرده اند. از جمله در سوریه، لیبی، و یمن.

در یمن، برای مدت چند سال، اسلامگرایان بخوبی در دولت ادغام شده اند، اگرچه این دولت با مخالفت هایی مواجه بوده، کنترل ارضی محدودی داشته، و مشروعیت چندانی ندارد. با این حال، صرف نظر از نتیجه جنگ یمن، به نظر می رسد که اسلامگرایان (خواه حزب اصلاح الهام گرفته از اخوان المسلمین خواه حوثی ها یا هر دو) در دولت جدید این کشور به هر شکلی که باشد، نقشی رسمی ایفا خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *