جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

وضعیت هسته‌ای خطرناک ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: نشریه "انجمن کنترل تسلیحات" در مقاله‌ای به قلم "داریل کیمبال" می‌نویسد که دولت جدید آمریکا به دنبال بازنگری و تغییر رسمی ‌راهبرد هسته‌ای خود و همسو کردن آن با مفاهیم هسته‌ای تهاجمی‌تر ترامپ می‌باشد.

تنها یک سال پیش، جو بایدن، معاون رئیس جمهور، طی یک سخنرانی پیشرفتهای به دست آمده در دوران ریاست جمهوری اوباما در جهت کاهش اهمیت و شمار سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از گسترش آن‌ها را اعلام کرد.

بایدن گفت “با توجه به قابلیت‌های غیر هسته‌ای ما و ماهیت تهدیدات امروز، دشوار است که سناریوی قابل قبولی را در نظر بگیریم که اولین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا ضروری و یا معنی داشته باشد. من و رییس جمهور اوباما مطمئن هستیم که می‌توانیم از آن منصرف شویم و از خود و هم‌پیمانان خود در برابر تهدیدات غیر هسته‌ای از طریق راه‌های دیگر دفاع کنیم. “

یک سال چه تفاوتی ایجاد می‌کند. رئیس جمهور دونالد ترامپ از زمان شروع به کار، در مورد گسترش ظرفیت هسته‌ای آمریکا با ابهام سخن گفته و کره شمالی را به “آتش و خشم، آنچنان که دنیا هرگز ندیده است” تهدید کرد. او “پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی”  را بی‌اعتبار کرده و کار بر روی موشک جدیدی را تصویب کرد که اگر آزمایش و ساخته شود “پیمان نیروهای هسته‌ای میان-برد ​​با روسیه” را نقض خواهد کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که یک “بازنگری جدید در مورد وضعیت هسته‌ای تحت رهبری پنتاگون” (ان.پی.آر) به دنبال تغییر رسمی ‌راهبرد هسته‌ای آمریکا و همسو کردن آن با مفاهیم هسته‌ای تهاجمی‌تر ترامپ خواهد بود.

راهبرد هسته‌ای دولت اوباما در سال 2010 تصریح کرد که “هدف اساسی” زرادخانه هسته‌ای آمریکا بازدارندگی و یا پاسخ به یک حمله هسته‌ای است و آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را فقط در “شرایط حاد” در نظر خواهد گرفت. اما نشانه‌های اولیه حاکیست که ان.پی.آر جدید شرایط احتمالی را که می‌تواند به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منجر شود، گسترش خواهد داد.

در ماه سپتامبر، راب سوفر، معاون وزیر دفاع برای سیاست هسته‌ای و دفاع موشکی، گفت این بازنگری به دنبال آن است که چگونه سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند “از حملات غیر هسته‌ای جدید با اثرات راهبردی مانند: تلفات جمعی فاجعه‌آمیز، حمله سایبری به زیرساخت‌های آمریکا، حملات شیمیایی یا میکربی، و یا حملات علیه قابلیت‌های فضایی مهم آمریکا” جلوگیری کند.

اما سلاح‌های هسته‌ای شباهتی با سایر سلاح‌ها ندارند. استفاده از حتی تعداد کمی ‌از این سلاح‌ها فاجعه‌آمیز خواهد بود. تهدید به حمله هسته‌ای برای مقابله با انواع جدید تهدید‌های “نامتقارن” غیر ضروری است، خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد، و توجیه نقش‌های بیشماری برای سلاح‌های هسته‌ای در سیاست‌های دیگر کشورها را آسان‌تر می‌کند.

سوفر گفت که این راهبرد “به طیف گسترده‌ای از نیروهای دارای دامنه‌های گوناگون، و بازده‌های مختلف نیاز دارد… که می‌تواند راهبرد هسته‌ای روسیه و چین را شکست دهد.” دولت جدید احتمالا به دنبال تسریع و تقویت طرح 3/1 تریلیون دلاری 30 ساله سرسام‌آور برای جایگزینی و ارتقاء تمامی ‌عناصر سه گانه هسته‌ای آمریکا و حمایت از زیرساخت خواهد بود که بیش از نیازهای تعیین شده در “گزارش ان.پی.آر سال 2010” و مطالعات متعاقب آن می‌باشد.

بدتر از آن این که انتظار می‌رود ان.پی.آر جدید، سیاست دیرینه تسلیحات آمریکا که مانع توسعه کلاهک‌های هسته‌ای جدید می‌شود را لغو کند. طرفداران ان.پی.آر جدید بر این باور هستند که کلاهک‌های هسته‌ای جدید “قابل استفاده‌تر”، برای حمل بر موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز دریایی، احتمالا لازم است تا گزینه‌های جنگ هسته‌ای “قابل اعتمادتری” برای مقابله با تجاوز بالقوه روسیه علیه شرکای ناتو در اختیار رئیس جمهور قرار دهد.

تفکر “جنگ سرد” خطرناک است. آمریکا در حال حاضر دارای مجموعه‌ای متنوع از قابلیت‌های هسته‌ای است و هیچ شواهدی وجود ندارد که سلاح‌های قابل استفاده‌تر باعث تقویت بازدارندگی دشمنان و یا اجبار آنها به انتخاب گزینه‌های مختلف در مورد زرادخانه‌های آنها خواهد شد.

علاوه بر این، زمانی که در نبردی علیه دشمن مجهز به سلاح هسته‌ای از سلاح‌های هسته‌ای حتی به تعداد کم و یا در یک درگیری منطقه‌ای‌ استفاده شود، هیچ تضمینی در برابر چرخه تشدید منجر به یک جنگ تمام عیار جهانی وجود ندارد.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که دولت ترامپ به دنبال از بین بردن منع جهانی علیه آزمایش انفجار هسته‌ای است، هر چند که وزیر امور خارجه رکس تیلرسون در ژانویه 2017 اذعان کرد که توقف آزمایش هسته‌ای “به خوبی به ما خدمت کرده است”.

“طرح مدیریت و نظارت بر ذخایر مالی 2018” دولت ترامپ گزارش می‌دهد که “در حال حاضر هیچ نیازی برای انجام آزمایش هسته‌ای زیرزمینی جهت حفظ مجوز هرگونه کلاهک هسته‌ای وجود ندارد”، اما همچنین می‌گوید: “نگرش بنیادی برای دستیابی به آمادگی آزمایش نیز تغییر کرده است.” طرح جدید به طرز چشمگیری جدول زمانی برای یک “آزمایش (هسته‌ای) ساده” را از لزوم قبلی 24 تا 36 ماه به 6 تا 10 ماه کاهش می‌دهد.

این تغییرات به این معنی است که طراحان تسلیحات پیش‌بینی می‌کنند که نوسازی پیچیده‌تر کلاهک‌های موجود ممکن است نیاز به آزمایش انفجار هسته‌ای داشته باشد. علاوه بر این، اگر طرح‌های جدید دنبال شود، احتمال بیشتری برای آزمایش‌های هسته‌ای وجود دارد.

طرح ترامپ استدلال می‌کند که آمریکا در مسابقه تسلیحاتی عقب است. در واقع، هیچ “شکاف موشکی” جدید وجود ندارد. زرادخانه آمریکا به اندازه کافی برای جلوگیری از حمله هسته‌ای توسط دیگران تهدیدکننده است. همانطور که “ژنرال پل سلوا”، معاون رئیس ستاد مشترک، در مارس 2017 اشاره کرد، روسیه و چین همچنان به نوسازی نیروهای هسته‌ای خود ادامه می‌دهند، اما آمریکا دارای یک “مزیت کیفی” است.

به جای تشدید تنش با روسیه و تسریع مسابقه تسلیحات فنآوری جهانی، آمریکا نیاز به نشان دادن رهبری مسئولانه‌تر اتمی ‌دارد. این به کنگره، متحدان آمریکا، جامعه بین‌المللی و در نهایت مردم آمریکا بستگی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌های هسته‌ای رادیکال ترامپ، تبدیل به نقطه اوج به سوی یک جنگ سرد جدید و خطرناک نمی‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *