جدیدترین مطالب
نقش و اهمیت حشدالشعبی در تضمین امنیت و ثبات عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حشدالشعبی یکی از «مؤلفههای مهم قدرت در عراق» است که در کنار نیروهای مسلح این کشور «نقش مؤثری» در حفظ امنیت و تأمین منافع ملی عراق دارد. حشدالشعبی بعد از شکستهای ارتش عراق در مقابل داعش، در 17 دسامبر 2014 با فتوای مرجعیت عراق شکل گرفت و در 25 نوامبر 2016 با تصویب قانونی در پارلمان، هویت و موجودیت قانونی و رسمی پیدا کرد.
تحولات سوریه و خطر گسترش تروریسم به سین کیانگ چین
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سقوط دولت بشار اسد در سوریه رخداد مهمی است که بر نقشآفرینی بسیاری از قدرتهای منطقهای و بینالمللی در منطقه غرب آسیا اثرگذار خواهد بود و این اتفاق از منظر جمهوری خلق چین نیز موضوعی دارای اهمیت تلقی میشود. آنچه در سوریه رخ داد، توانایی ایجاد برخی از تهدیدهای جدی علیه منافع چین را دربردارد و به همین سبب، پکن رویکردی محافظهکارانه در خصوص تحولات سوریه اتخاذ کرده است.
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
أحدث المقالات
احتلافات و رجزخوانی در میان مقامات و احزاب اسرائیل / حزب حاکم هشدار داد
تهران-ایرنا-حزب لیکود به عنوان حزبی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آن برآمده است و بیشترین نمایندگان کنست را در اختیار دارد، در واکنش به استعفای ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد: هر کسی که برای سرنگونی دولت راستگرا [نتانیاهو] تلاش کند، تا ابد با شرمساری و ننگ یاد خواهد شد.
احتلافات و رجزخوانی در میان مقامات و احزاب اسرائیل / حزب حاکم هشدار داد
تهران-ایرنا-حزب لیکود به عنوان حزبی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آن برآمده است و بیشترین نمایندگان کنست را در اختیار دارد، در واکنش به استعفای ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد: هر کسی که برای سرنگونی دولت راستگرا [نتانیاهو] تلاش کند، تا ابد با شرمساری و ننگ یاد خواهد شد.
وضعیت هستهای خطرناک ترامپ
تنها یک سال پیش، جو بایدن، معاون رئیس جمهور، طی یک سخنرانی پیشرفتهای به دست آمده در دوران ریاست جمهوری اوباما در جهت کاهش اهمیت و شمار سلاحهای هستهای و جلوگیری از گسترش آنها را اعلام کرد.
بایدن گفت “با توجه به قابلیتهای غیر هستهای ما و ماهیت تهدیدات امروز، دشوار است که سناریوی قابل قبولی را در نظر بگیریم که اولین استفاده از سلاحهای هستهای توسط آمریکا ضروری و یا معنی داشته باشد. من و رییس جمهور اوباما مطمئن هستیم که میتوانیم از آن منصرف شویم و از خود و همپیمانان خود در برابر تهدیدات غیر هستهای از طریق راههای دیگر دفاع کنیم. “
یک سال چه تفاوتی ایجاد میکند. رئیس جمهور دونالد ترامپ از زمان شروع به کار، در مورد گسترش ظرفیت هستهای آمریکا با ابهام سخن گفته و کره شمالی را به “آتش و خشم، آنچنان که دنیا هرگز ندیده است” تهدید کرد. او “پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی” را بیاعتبار کرده و کار بر روی موشک جدیدی را تصویب کرد که اگر آزمایش و ساخته شود “پیمان نیروهای هستهای میان-برد با روسیه” را نقض خواهد کرد.
در حال حاضر به نظر میرسد که یک “بازنگری جدید در مورد وضعیت هستهای تحت رهبری پنتاگون” (ان.پی.آر) به دنبال تغییر رسمی راهبرد هستهای آمریکا و همسو کردن آن با مفاهیم هستهای تهاجمیتر ترامپ خواهد بود.
راهبرد هستهای دولت اوباما در سال 2010 تصریح کرد که “هدف اساسی” زرادخانه هستهای آمریکا بازدارندگی و یا پاسخ به یک حمله هستهای است و آمریکا استفاده از سلاحهای هستهای را فقط در “شرایط حاد” در نظر خواهد گرفت. اما نشانههای اولیه حاکیست که ان.پی.آر جدید شرایط احتمالی را که میتواند به استفاده از سلاحهای هستهای منجر شود، گسترش خواهد داد.
در ماه سپتامبر، راب سوفر، معاون وزیر دفاع برای سیاست هستهای و دفاع موشکی، گفت این بازنگری به دنبال آن است که چگونه سلاحهای هستهای میتواند “از حملات غیر هستهای جدید با اثرات راهبردی مانند: تلفات جمعی فاجعهآمیز، حمله سایبری به زیرساختهای آمریکا، حملات شیمیایی یا میکربی، و یا حملات علیه قابلیتهای فضایی مهم آمریکا” جلوگیری کند.
اما سلاحهای هستهای شباهتی با سایر سلاحها ندارند. استفاده از حتی تعداد کمی از این سلاحها فاجعهآمیز خواهد بود. تهدید به حمله هستهای برای مقابله با انواع جدید تهدیدهای “نامتقارن” غیر ضروری است، خطر استفاده از سلاحهای هستهای را افزایش میدهد، و توجیه نقشهای بیشماری برای سلاحهای هستهای در سیاستهای دیگر کشورها را آسانتر میکند.
سوفر گفت که این راهبرد “به طیف گستردهای از نیروهای دارای دامنههای گوناگون، و بازدههای مختلف نیاز دارد… که میتواند راهبرد هستهای روسیه و چین را شکست دهد.” دولت جدید احتمالا به دنبال تسریع و تقویت طرح 3/1 تریلیون دلاری 30 ساله سرسامآور برای جایگزینی و ارتقاء تمامی عناصر سه گانه هستهای آمریکا و حمایت از زیرساخت خواهد بود که بیش از نیازهای تعیین شده در “گزارش ان.پی.آر سال 2010” و مطالعات متعاقب آن میباشد.
بدتر از آن این که انتظار میرود ان.پی.آر جدید، سیاست دیرینه تسلیحات آمریکا که مانع توسعه کلاهکهای هستهای جدید میشود را لغو کند. طرفداران ان.پی.آر جدید بر این باور هستند که کلاهکهای هستهای جدید “قابل استفادهتر”، برای حمل بر موشکهای بالستیک و موشکهای کروز دریایی، احتمالا لازم است تا گزینههای جنگ هستهای “قابل اعتمادتری” برای مقابله با تجاوز بالقوه روسیه علیه شرکای ناتو در اختیار رئیس جمهور قرار دهد.
تفکر “جنگ سرد” خطرناک است. آمریکا در حال حاضر دارای مجموعهای متنوع از قابلیتهای هستهای است و هیچ شواهدی وجود ندارد که سلاحهای قابل استفادهتر باعث تقویت بازدارندگی دشمنان و یا اجبار آنها به انتخاب گزینههای مختلف در مورد زرادخانههای آنها خواهد شد.
علاوه بر این، زمانی که در نبردی علیه دشمن مجهز به سلاح هستهای از سلاحهای هستهای حتی به تعداد کم و یا در یک درگیری منطقهای استفاده شود، هیچ تضمینی در برابر چرخه تشدید منجر به یک جنگ تمام عیار جهانی وجود ندارد.
همچنین نشانههایی وجود دارد که دولت ترامپ به دنبال از بین بردن منع جهانی علیه آزمایش انفجار هستهای است، هر چند که وزیر امور خارجه رکس تیلرسون در ژانویه 2017 اذعان کرد که توقف آزمایش هستهای “به خوبی به ما خدمت کرده است”.
“طرح مدیریت و نظارت بر ذخایر مالی 2018” دولت ترامپ گزارش میدهد که “در حال حاضر هیچ نیازی برای انجام آزمایش هستهای زیرزمینی جهت حفظ مجوز هرگونه کلاهک هستهای وجود ندارد”، اما همچنین میگوید: “نگرش بنیادی برای دستیابی به آمادگی آزمایش نیز تغییر کرده است.” طرح جدید به طرز چشمگیری جدول زمانی برای یک “آزمایش (هستهای) ساده” را از لزوم قبلی 24 تا 36 ماه به 6 تا 10 ماه کاهش میدهد.
این تغییرات به این معنی است که طراحان تسلیحات پیشبینی میکنند که نوسازی پیچیدهتر کلاهکهای موجود ممکن است نیاز به آزمایش انفجار هستهای داشته باشد. علاوه بر این، اگر طرحهای جدید دنبال شود، احتمال بیشتری برای آزمایشهای هستهای وجود دارد.
طرح ترامپ استدلال میکند که آمریکا در مسابقه تسلیحاتی عقب است. در واقع، هیچ “شکاف موشکی” جدید وجود ندارد. زرادخانه آمریکا به اندازه کافی برای جلوگیری از حمله هستهای توسط دیگران تهدیدکننده است. همانطور که “ژنرال پل سلوا”، معاون رئیس ستاد مشترک، در مارس 2017 اشاره کرد، روسیه و چین همچنان به نوسازی نیروهای هستهای خود ادامه میدهند، اما آمریکا دارای یک “مزیت کیفی” است.
به جای تشدید تنش با روسیه و تسریع مسابقه تسلیحات فنآوری جهانی، آمریکا نیاز به نشان دادن رهبری مسئولانهتر اتمی دارد. این به کنگره، متحدان آمریکا، جامعه بینالمللی و در نهایت مردم آمریکا بستگی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که برنامههای هستهای رادیکال ترامپ، تبدیل به نقطه اوج به سوی یک جنگ سرد جدید و خطرناک نمیشود.
0 Comments