جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

رسانه‌های اسرائیلی جمعه ۷ اردیبهشت اعلام کردند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هنگام رفتن برای بازدید از محل «حادثه الرمله» دچار سانحه رانندگی شده و به بیمارستان منتقل شد. به گفته این رسانه‌های اسرائیلی بن‌گویر بر اثر واژگون شدن خودروی حامل او دچار جراحت‌های متوسطی شده که در نتیجه آن به بیمارستان منتقل شده است.

ببینید | تصاویری جدید از لحظه واژگون شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل

وزیر امنیت داخلی اسرائیل در پی یک حادثه رانندگی راهی بیمارستان شد. رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که بن گویر هنگام خروج از صحنه عملیات ضد صهیونیستی در رمله در یک حادثه رانندگی مجروح شد. هنوز گزارشی از وضعیت جسمی وی منتشر نشده است./ایسنا

هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد

یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

Loading

وضعیت هسته‌ای خطرناک ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: نشریه "انجمن کنترل تسلیحات" در مقاله‌ای به قلم "داریل کیمبال" می‌نویسد که دولت جدید آمریکا به دنبال بازنگری و تغییر رسمی ‌راهبرد هسته‌ای خود و همسو کردن آن با مفاهیم هسته‌ای تهاجمی‌تر ترامپ می‌باشد.

تنها یک سال پیش، جو بایدن، معاون رئیس جمهور، طی یک سخنرانی پیشرفتهای به دست آمده در دوران ریاست جمهوری اوباما در جهت کاهش اهمیت و شمار سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از گسترش آن‌ها را اعلام کرد.

بایدن گفت “با توجه به قابلیت‌های غیر هسته‌ای ما و ماهیت تهدیدات امروز، دشوار است که سناریوی قابل قبولی را در نظر بگیریم که اولین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا ضروری و یا معنی داشته باشد. من و رییس جمهور اوباما مطمئن هستیم که می‌توانیم از آن منصرف شویم و از خود و هم‌پیمانان خود در برابر تهدیدات غیر هسته‌ای از طریق راه‌های دیگر دفاع کنیم. “

یک سال چه تفاوتی ایجاد می‌کند. رئیس جمهور دونالد ترامپ از زمان شروع به کار، در مورد گسترش ظرفیت هسته‌ای آمریکا با ابهام سخن گفته و کره شمالی را به “آتش و خشم، آنچنان که دنیا هرگز ندیده است” تهدید کرد. او “پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی”  را بی‌اعتبار کرده و کار بر روی موشک جدیدی را تصویب کرد که اگر آزمایش و ساخته شود “پیمان نیروهای هسته‌ای میان-برد ​​با روسیه” را نقض خواهد کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که یک “بازنگری جدید در مورد وضعیت هسته‌ای تحت رهبری پنتاگون” (ان.پی.آر) به دنبال تغییر رسمی ‌راهبرد هسته‌ای آمریکا و همسو کردن آن با مفاهیم هسته‌ای تهاجمی‌تر ترامپ خواهد بود.

راهبرد هسته‌ای دولت اوباما در سال 2010 تصریح کرد که “هدف اساسی” زرادخانه هسته‌ای آمریکا بازدارندگی و یا پاسخ به یک حمله هسته‌ای است و آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را فقط در “شرایط حاد” در نظر خواهد گرفت. اما نشانه‌های اولیه حاکیست که ان.پی.آر جدید شرایط احتمالی را که می‌تواند به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منجر شود، گسترش خواهد داد.

در ماه سپتامبر، راب سوفر، معاون وزیر دفاع برای سیاست هسته‌ای و دفاع موشکی، گفت این بازنگری به دنبال آن است که چگونه سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند “از حملات غیر هسته‌ای جدید با اثرات راهبردی مانند: تلفات جمعی فاجعه‌آمیز، حمله سایبری به زیرساخت‌های آمریکا، حملات شیمیایی یا میکربی، و یا حملات علیه قابلیت‌های فضایی مهم آمریکا” جلوگیری کند.

اما سلاح‌های هسته‌ای شباهتی با سایر سلاح‌ها ندارند. استفاده از حتی تعداد کمی ‌از این سلاح‌ها فاجعه‌آمیز خواهد بود. تهدید به حمله هسته‌ای برای مقابله با انواع جدید تهدید‌های “نامتقارن” غیر ضروری است، خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد، و توجیه نقش‌های بیشماری برای سلاح‌های هسته‌ای در سیاست‌های دیگر کشورها را آسان‌تر می‌کند.

سوفر گفت که این راهبرد “به طیف گسترده‌ای از نیروهای دارای دامنه‌های گوناگون، و بازده‌های مختلف نیاز دارد… که می‌تواند راهبرد هسته‌ای روسیه و چین را شکست دهد.” دولت جدید احتمالا به دنبال تسریع و تقویت طرح 3/1 تریلیون دلاری 30 ساله سرسام‌آور برای جایگزینی و ارتقاء تمامی ‌عناصر سه گانه هسته‌ای آمریکا و حمایت از زیرساخت خواهد بود که بیش از نیازهای تعیین شده در “گزارش ان.پی.آر سال 2010” و مطالعات متعاقب آن می‌باشد.

بدتر از آن این که انتظار می‌رود ان.پی.آر جدید، سیاست دیرینه تسلیحات آمریکا که مانع توسعه کلاهک‌های هسته‌ای جدید می‌شود را لغو کند. طرفداران ان.پی.آر جدید بر این باور هستند که کلاهک‌های هسته‌ای جدید “قابل استفاده‌تر”، برای حمل بر موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز دریایی، احتمالا لازم است تا گزینه‌های جنگ هسته‌ای “قابل اعتمادتری” برای مقابله با تجاوز بالقوه روسیه علیه شرکای ناتو در اختیار رئیس جمهور قرار دهد.

تفکر “جنگ سرد” خطرناک است. آمریکا در حال حاضر دارای مجموعه‌ای متنوع از قابلیت‌های هسته‌ای است و هیچ شواهدی وجود ندارد که سلاح‌های قابل استفاده‌تر باعث تقویت بازدارندگی دشمنان و یا اجبار آنها به انتخاب گزینه‌های مختلف در مورد زرادخانه‌های آنها خواهد شد.

علاوه بر این، زمانی که در نبردی علیه دشمن مجهز به سلاح هسته‌ای از سلاح‌های هسته‌ای حتی به تعداد کم و یا در یک درگیری منطقه‌ای‌ استفاده شود، هیچ تضمینی در برابر چرخه تشدید منجر به یک جنگ تمام عیار جهانی وجود ندارد.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که دولت ترامپ به دنبال از بین بردن منع جهانی علیه آزمایش انفجار هسته‌ای است، هر چند که وزیر امور خارجه رکس تیلرسون در ژانویه 2017 اذعان کرد که توقف آزمایش هسته‌ای “به خوبی به ما خدمت کرده است”.

“طرح مدیریت و نظارت بر ذخایر مالی 2018” دولت ترامپ گزارش می‌دهد که “در حال حاضر هیچ نیازی برای انجام آزمایش هسته‌ای زیرزمینی جهت حفظ مجوز هرگونه کلاهک هسته‌ای وجود ندارد”، اما همچنین می‌گوید: “نگرش بنیادی برای دستیابی به آمادگی آزمایش نیز تغییر کرده است.” طرح جدید به طرز چشمگیری جدول زمانی برای یک “آزمایش (هسته‌ای) ساده” را از لزوم قبلی 24 تا 36 ماه به 6 تا 10 ماه کاهش می‌دهد.

این تغییرات به این معنی است که طراحان تسلیحات پیش‌بینی می‌کنند که نوسازی پیچیده‌تر کلاهک‌های موجود ممکن است نیاز به آزمایش انفجار هسته‌ای داشته باشد. علاوه بر این، اگر طرح‌های جدید دنبال شود، احتمال بیشتری برای آزمایش‌های هسته‌ای وجود دارد.

طرح ترامپ استدلال می‌کند که آمریکا در مسابقه تسلیحاتی عقب است. در واقع، هیچ “شکاف موشکی” جدید وجود ندارد. زرادخانه آمریکا به اندازه کافی برای جلوگیری از حمله هسته‌ای توسط دیگران تهدیدکننده است. همانطور که “ژنرال پل سلوا”، معاون رئیس ستاد مشترک، در مارس 2017 اشاره کرد، روسیه و چین همچنان به نوسازی نیروهای هسته‌ای خود ادامه می‌دهند، اما آمریکا دارای یک “مزیت کیفی” است.

به جای تشدید تنش با روسیه و تسریع مسابقه تسلیحات فنآوری جهانی، آمریکا نیاز به نشان دادن رهبری مسئولانه‌تر اتمی ‌دارد. این به کنگره، متحدان آمریکا، جامعه بین‌المللی و در نهایت مردم آمریکا بستگی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌های هسته‌ای رادیکال ترامپ، تبدیل به نقطه اوج به سوی یک جنگ سرد جدید و خطرناک نمی‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *