جدیدترین مطالب

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

Loading

أحدث المقالات

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

Loading

مصر هم‌پیمانی افتضاح برای آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: منافع آمریکا و مصر به‌طور فزاینده‌ای متفاوت است و در حال حاضر ‌این رابطه، هدف مشترکِ به‌مراتب کمتری از گذشته دارد.

ریچارد سوکولسکی، اندرو میلر در تحلیلی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشتند: مقامات آمریکا نباید در سفر به قاهره، جای پای بسیاری از مقامات آمریکایی که در قاهره توقف کرده‌اند تا از «همکاری راهبردی» آمریکا و مصر ستایش به عمل آورند.

این موضوع به بحث‌وجدل بی‌معنی و به‌شدت منسوخ تبدیل شده است – نوعی که ما [نویسندگان مقاله] هردو در طول سال‌های خدمت در دولت به آن اشاره کردیم.

منافع آمریکا و مصر به‌طور فزاینده‌ای متفاوت است و در حال حاضر‌ این رابطه دارای هدف مشترکِ به‌مراتب کمتری نسبت به گذشته است. باید به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، واضح گفته شود که دو کشور نیاز به تنظیم [روابط] دارند و این کار را از کاهش شدید کمک‌های نظامی آمریکا آغاز کنند.

علاوه بر صرفه‌جویی در پول مالیات‌دهندگان آمریکایی،‌ این یک پیام مهم برای سایر دریافت‌کنندگان کمک از آمریکا است که حمایت آمریکا بدون قید و شرط نیست.‌ این همچنین کمک خواهد کرد تا مانع از ترتیباتی شود که روابط مصر-آمریکا را وارونه جلوه داده است.

هر گونه شک و تردیدی که مصر دیگر یک شریک استراتژیک برای آمریکا نیست، با موافقت‌نامه مقدماتی مصر و روسیه مبنی بر تأمین دسترسی متقابل به پایگاه‌های هوایی یکدیگر، از بین رفت. اما‌ این فقط جدیدترین نمونه از رفتار عمیقاً غیردوستانه توسط یک به‌اصطلاح دوست است. در لیبی، مصر پیوسته حمایت نظامی در اختیار ژنرال خلیفه حفتر قرار داده است، کسی که «ارتش ملی لیبیِ» او با نیروهای وفادار به دولتی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت آمریکا می‌باشد، درگیر شده است. در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مصر برای مخالفت با آمریکا در مورد مسائلی از سوریه گرفته تا اسرائیل/ فلسطین، آرمان مشترک با روسیه داشته است. و در سال 2017، همکاری نظامی ‌و اقتصادی مصر با کره شمالی افشا گردید.

حتی در مواردی که اهداف آمریکا و مصر همسو باقی مانده‌اند، مصر تلاش می‌کند تا به‌طور مؤثر اهداف دوجانبه را ترفیع بخشد. واشنگتن واقعیت جدیدی را درک نکرده است: مصر به علت فساد داخلی، دیگر یک وزنه سنگین منطقه‌ای که بتواند سیاست خاورمیانه آمریکا را محکم کند، نیست.

دولت سیسی به‌طور انزجارآوری به مبارزه علیه داعش کمک نکرد. قاهره دائماً پیشنهاد‌های آمریکا را برای آموزش نیروهای مصری در دکترین ضد شورش و تاکتیک‌هایی که می‌تواند به شکست شورش در سینا کمک کند، نادیده گرفته است. اهمیت دسترسی آمریکا به حریم هوایی مصر کاهش یافته است؛ و در مورد امتیازات آمریکا در کانال سوئز به‌شدت اغراق شده است. برخلاف خرد رایج، نیروی دریایی آمریکا امتیاز جلوداری که به‌موجب آن کشتی‌های ما می‌توانند از سایر کشتی‌ها پیشی گرفته و جلوتر از بقیه قرار گیرند، دریافت نمی‌کند.

در گذشته، هر دو کشور منافع متقابل مهمی، از جمله حمایت قابل اعتماد مصر از منافع آمریکا در خاورمیانه، کسب می‌کردند، اما طی دهه گذشته، آمریکا بیش از 13 میلیارد دلار کمک امنیتی بدون چشمداشت، به‌جز ایجاد مشاغل بیشتر برای یک صنعت دفاعی صادر کننده فناوری و تجهیزات نظامی نامتناسب با نیازهای دفاعی مصر و اجازه دادن به ارتش مصر برای حفظ یک نظام حمایتی تحریف کننده اقتصاد که به فساد دامن می‌زند، به مصر داده است.

آمریکا به مدت طولانی به دولت مصر اجازه داده است تا از کمک‌های امنیتی به‌عنوان حقی برای برقراری صلح با اسرائیل برخوردار باشد. آمریکا مصر را برای ‌اینکه چگونه ‌این پول خرج می‌شود و ‌آیا در خدمت اهداف وسیع‌تر آمریکا در منطقه قرار گرفته است، پاسخگو ندانسته و به مصر اجازه داده است تا از سخاوتمندی آمریکا بهره بگیرد. دولت اوباما برای کم کردن کمک‌های نظامی ‌و محدود کردن سیستم‌های تسلیحاتی که مصر می‌توانست با پشتوانه آمریکا خریداری کند، قدم‌های اولیه را برداشت. دولت ترامپ بیش از 200 میلیون دلار کمک نظامی ‌را به حالت تعلیق درآورده و یا مجدداً برنامه‌ریزی کرده است.

این یک شروع است و اقدامات بیشتری باید صورت پذیرد.

واشنگتن، با توجه به کاهش اهمیت استراتژیک و رفتار نامناسب مصر، باید کمک‌های سالانه نظامی‌ خود را به میزان 500 میلیون دلار کاهش دهد و به 800 میلیون دلار برساند تا منابع خود را با اولویت‌های آمریکا هماهنگ سازد. کاهش کمک به مصر، سرمایۀ به‌شدت مورد نیاز [آمریکا] را آزاد خواهد کرد و حرکتی برای شروع کاهش کمک‌های امنیتی به مصر تا سطحی که بیشتر در راستای ارزش واقعی که آمریکا از این رابطه به دست می‌آورد باشد. این حرکت، در کنگره که از قاهره نومید شده است، به‌طور گسترده استقبال می‌شود.

خطرات محدود هستند. بعید است که مصر رفتار خود را در برابر کمک‌های کمتر تغییر دهد. به‌عنوان مثال، به معاهده صلح با اسرائیل پایان نخواهد داد و یا همکاری ضد تروریستی خود را با آمریکا متوقف نخواهد کرد. البته، همچنان به مبارزه با جهادی‌های محلی ادامه خواهد داد.

طرفداران رابطه نزدیک‌تر با مصر استدلال می‌کنند که قطع کمک‌ها موجب تمایل کمتر قاهره به پذیرش آموزش نظامی‌ آمریکا خواهد شد، اما شواهد کمی ‌وجود دارد که حمایت سخاوتمندانه دیرینه، تمایلی در مصر برای فرصت‌های آموزشی بیشتری در زمینه‌های بحرانی مانند ضد شورش فراهم کرده باشد. در عوض، از اشتباه درآوردن قاهره از ‌این مفهوم که کمک یک حق است، ممکن است به ابقای اهرم‌هایی برای کسب امتیازات از قاهره کمک کند. و در حالی که نگرانی در مورد بی‌ثباتی در مصر به‌جاست، آمریکا خود را فریب می‌دهد که فکر کند کمک آمریکا فرق بین نظم و هرج‌ومرج است.

به‌جای اذعان به ‌اینکه اهمیت مصر کاهش یافته است، رئیس جمهور ترامپ‌ این روابط را دو برابر کرده و قول داده است که «دوست وفاداری» برای مصر باشد و در ستایش از سیسی افراط کرده است. کاخ سفید نسبت به سوء استفاده انزجارآور دولت مصر سکوت اختیار کرده که باعث تشدید افراط‌گرایی و افزایش تهدید جهانی از سوی تروریسم می‌شود. دولت آمریکا، با نزدیک شدن به حکومت سیسی و اقدامات سرکوبگرانه آن، تنها تضمین می‌کند که میلیون‌ها جوانِ به‌حاشیه رانده‌ شده مصری، با خصومت به آمریکا بنگرند.

آمریکا معامله بدی در مصر کسب می‌کند. ‌این برای رئیس جمهوری که به‌عنوان یک مذاکره‌کننده به خود افتخار می‌کند، مضحک است. فرصتی پدید آمده است تا صفحه جدیدی با مصر ورق بخورد و تعهد آمریکا را نسبت به ‌این کشور با آنچه واشنگتن در عوض کسب می‌کند، متناسب سازد. اگر دولت ترامپ‌ این کار را انجام دهد، گام کوچک، اما مهمی‌ به‌سوی ابقای اعتبار و شهرت مخدوش شده آمریکا در منطقه بر خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *