جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رد نظریه‌ بازدارندگی درباره منع اشاعه در خاورمیانه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: تلاش‌های آمریکا حین جنگ سرد برای حفظ ثبات، ریشه در راهبردی داشت که تکیه اصلی آن بر بازدارندگی بود و شامل بسط بازدارندگی می‌شد. برخی استدلال می‌کنند که رویکردی مشابه، بهترین چشم‌انداز را برای حفظ صلح در خاورمیانه ارایه می‌دهد؛ اما گزارش اندرو اف. کرپینویچ برای مرکز ارزیابی‌های راهبردی و بودجه‌ای دولت آمریکا این فرض را به چالش کشیده است.

از جمله یافته‌های این گزارش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به اسناد و بیانیه‌های سابقا طبقه‌بندی شده متعلق به مقامات آمریکایی و شوروی سابق حکایت از آن دارد که بازدارندگی بین دو ابرقدرت جنگ سرد، هیچگاه، به ویژه در دوره‌های تشدید تنش، به اندازه‌ای که گمان می‌رفت، جدی نبود.
  • بر خلاف منطق حاکم در برخی بخش‌ها که می‌گویند الگوهای بازدارندگی جنگ سرد، قابل اعمال خواهد بود، خاورمیانه‌ای که در آن دو قدرت رقیب متخاصم تسلیحات هسته‌ای داشته باشند، ممکن است به شدت بی‌ثبات باشد.
  • این بی‌ثباتی به نوبه خود ممکن است ناشی از فقدان بینش هر یک از طرفین درباره چگونگی محاسبه هزینه – فایده و مخاطرات از سوی رقیب باشد و باب محاسبه اشتباه را باز بگذارد.
  • فارغ از این امر، بی‌ثباتی ساختاری به خاطر کوتاه بودن زمان پرتاب موشک بین دو طرف در منطقه و هزینه‌های (هم مالی و هم تکنیکی) بهره‌برداری، حفظ و عملیاتی سازی سامانه‌های هشدار زودهنگام و سامانه‌های فرماندهی و نظارت وجود دارد.
  • دفاع موشکی بعید است در این فضا از نظر صرف هزینه مقرون به صرفه باشد. دولت‌های مجهز به تسلیحات اتمی می‌توانند با شمار گسترده ای از موشک های بالستیک حمله کنند، اما فقط معدودی از آنها مجهز به بمب اتمی هستند، این در حالی است که سامانه‌های دفاعی مجبور به تلاش برای رهگیری همه آنها هستند.
  • بی‌ثباتی بحران ممکن است به واسطه این چشم‌انداز که طرف ثالثی احتمالا در پی تسریع جنگ بین دو طرف باشد، تشدید هم بشود. برای نمونه، شلیک موشک‌های بالستیک یا کروز به یک کشور مجهز به تسلیحات هسته‌ای ممکن است به عنوان حمله‌ای از سوی رقیب هسته‌ای‌اش قلمداد شود. استفاده از تسلیحات سایبری برای ارایه اطلاعات غلط به یک سامانه هشدار زودهنگام هم ممکن است به معنای تسریع جنگ باشد.
  • در صورتی که یک کشور در این منطقه به ظرفیت هسته‌ای دست یابد، احتمالا فشار شدیدی بر دیگر کشورها در منطقه برای به دست آوردن تسلیحات هسته‌ای وارد می‌شود.
  • قدرت‌های خارج از منطقه احتمالا در پی اعمال نفوذ بر این رقابت خواهند بود، آنها به “بازی بزرگ هسته‌ای” با هدف بهبود جایگاه قدرت‌های کلیدی منطقه‌ای از طریق ارایه فناوری‌ها و ظرفیت‌های کلیدی ورود پیدا خواهند کرد که به میزان زیادی ثبات منطقه‌ای‌ را آن هم در شرایطی پرآشوب به هم خواهد ریخت.

بازداشتن اشاعه در خاورمیانه ممکن است فراتر از ظرفیت‌های ایالات متحده یا جامعه بین‌المللی باشد. در همین حال، باید راهبرد محصورکننده‌ای برای وضعیتی تدوین شود که در آن تلاش‌ها برای جلوگیری از اشاعه به شکست بینجامد. این راهبرد می‌بایست هدف خود را قادر ساختن جامعه بین‌‌المللی برای به حداکثرسازی جلوگیری از بی‌ثباتی منطقه‌ای و سنت عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای که از 1945 به این سو وجود داشته است، قرار دهد.

برای این مقصود، فهرستی غنی از سناریوهای قابل توجه باید مورد بررسی قرار گیرد تا شیوه‌های احتمالی شکست منع اشاعه در خاورمیانه را شناسایی نموده و بر مبنای آن، گزینه‌های محتمل را برای تقویت موانع به کارگیری تسلیحات هسته‌ای ارایه دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *