جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مدیریت هسته ای پاکستان

۱۳۹۴/۰۴/۲۱ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: شایعاتی مطرح شده است مبنی بر اینکه عربستان به دلیل نگرانی از توافق هسته‌ای ایران، به دنبال راه اندازی برنامه هسته ای خود است و این، همه توجهات را به دوست نزدیک ریاض، یعنی پاکستان جلب کرده است.

عادل سلطان در مقاله‌ای در دفاع از مدیریت هسته‌ای در پاکستان که موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (IISS) منتشر کرد، نوشت: اخیرا موجی از اتهامات علیه اسلام آباد سرازیر شده و تا آنجا پیش رفته که پاکستان برای فروش تسلیحات هسته ای با عربستان وارد معامله شده است. این ادعاها که عمدتا توسط افراد ناشناس یا افسران سابق بازنشسته مطرح شده است با تکذیب مقامات رسمی هر دو کشور روبرو شد. با این حال، شایعات همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر جنگ پاکستان با تروریسم تاثیر معکوسی بر امنیت داخلی این کشور گذاشته و موجب افزایش حملات تروریستی در داخل کشور شده است، این امر توجهات را به توانایی پاکستان در حفظ امنیت تاسیسات هسته ای خود از تروریست ها جلب کرده است. ضمن آنکه از نظر نظامی نیز، معرفی سامانه جدید تسلیحاتی در منطقه موجب نگرانی هایی درباره چالش های فرماندهی و کنترل و پتانسیل سرقت این تسلیحات شده است.

با توجه به این مطالب، بجاست که ساختار مدیریت هسته ای پاکستان، از اقدامات سازمانی تا حمایت های زیربنایی مورد توجه قرار گیرد، چرا که نه تنها به پاکستان در تامین امنیت تاسیسات خود در مقابل تهدیدهای احتمالی کمک کرده، بلکه کنترل سازمانی شدید تسلیحات کشور در طول دوره بحران و دوره صلح و آرامش را تضمین کرده است.

اقدامات سازمانی

در فوریه سال 2000، پاکستان سازمان فرماندهی ملی (NCA) را تاسیس کرد که ارگان اصلی تصمیم‌گیرنده در موضوعات هسته ای محسوب می شد. نخست وزیر، ریاست NCA را بر عهده دارد و نمایندگانی از احزاب سیاسی، ارتش و جامعه علمی در کمیته های فرعی آن یعنی کمیته کنترل استفاده (ECC) و کمیته نظارت بر توسعه (DCC) حضور دارند.

بخش برنامه های استراتژیک (SPD) در حکم دبیرخانه NCA فعالیت کرده و مسئولیت اجرای تصمیمات گرفته شده توسط مقامات را برعهده دارد. همه امور مربوط به مسائل هسته ای ازجمله ایمنی و امنیت تجهیزات هسته ای –هم نظامی و هم مدنی –در سطح NCA انجام گرفته و از طریق SPD به اجرا در می آید.

SPD دو بخش جداگانه دارد که با بیش از 25 هزار پرسنل بر امنیت و اطلاعات نظارت می کند. هر دو این بخش ها برنامه قابلیت اطمینان پرسنل (PRP) که در اصل دانشمندان و افراد مشغول در پروژه های حساس را تحت پوشش قرار می دهد و برنامه قابلیت اتکاپذیری انسانی (HRP) را برای کل پرسنلی که مجوز کار با تسلیحات هسته ای در پاکستان را دارند، تحت کنترل و اجرای خود دارند.

همچنین پاکستان سیستم مدیریت هسته ای فوق العاده (NEMS) را برای مقابله با موارد فوق العاده هسته ای و رادیواکتیو ایجاد کرده است که یک طرح فراگیر برای کمک به ارائه همکاری بین نهادهای مختلف دولت محسوب می شود. نیروی واکنش سریع (QRF) و نیروی واکنش ویژه (SRF) با تجهیزات و فن آوری های مدرن، ازجمله تجهیزات هوابرد، برای ایمنی هسته ای و امنیت ایجاد شده است.

همچنین پاکستان به منظور حفظ پویایی و استحکام در سیستم امنیت هسته ای، به تاسیس مرکز تعالی موارد فنی (CoE) مبادرت کرده که دوره هایی تخصصی در مورد امنیت هسته ای، حفاظت فیزیکی، کنترل مواد، امنیت حمل و نقل و اعتبار فردی ارائه می کند.

موسسه ملی امنیت (NISAS) در در قالب سازمان تنظیم مقررات هسته ای پاکستان (PNRA) عمل می کند که دوره های آموزشی ملی و منطقه ای مختلفی در مورد امنیت هسته ای با همکاری آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA) برگزار می کند. این امکانات به سایر کشورهایی که خواستار استفاده از تجربیات پاکستان هستند هم ارائه شده است.

سازمان مستقل تنظیم مقررات

سازمان PNRA در سال 2001 تاسیس شد که ارگانی مستقل بوده و کل ایمنی هسته ای و موارد امنیتی، از جمله حفاظت فیزیکی از مواد و تجهیزات هسته ای، ابزار هسته ای کنترل و محاسبه، امنیت حمل و نقل، جلوگیری از قاچاق و موارد اضطراری رادیولوژیکی را تحت پوشش قرار می دهد.

همچنین PNRA مسئولیت تضمین اجرای تعهدات پاکستان در مورد ایمنی و امنیت هسته ای تحت کنواسیون امنیت هسته ای (CNS) و کنوانسیون حفاظت فیزیکی از مواد هسته ای (CPPNM) را بر عهده دارد.

همکاری بین المللی

پاکستان در اقدامات رسمی و غیررسمی بین المللی که هم با سیاست ها و منافع ملی و هم با تعهدات بین المللی اش سازگاری دارد، مشارکت فعالانه داشته است. در راستای این تعهدات، پاکستان متعاقب قطعنامه شماره 1540 شورای امنیت سازمان ملل، چهار گزارش شامل جزئیات اقدامات قانونگذاری داخلی برای جلوگیری از دسترسی فعالان غیردولتی به مواد یا تسلیحات هسته ای ارائه داد.

همچنین، پاکستان در اجلاس امنیت هسته ای (NSS) که توسط آمریکا در سال 2010 شروع شد فعالانه شرکت کرده و تاکنون در هر سه جلسه برگزار شده، در سطح بالایی حضور داشته است. مضاف بر این، پاکستان از سال 2007 عضو ابتکار جهانی برای مبارزه با تروریسم هسته ای (GICNT) بوده و در سه زیرگروه اسناد دستورالعمل ردیابی سلاح هسته ای، پزشکی قانونی هسته ای، و واکنش و کاهش آن عضویت دارد. این کشور همچنین بخشی از طرح امنیت کانتینر (CSI) بوده و در طرح امنیت گسترش سلاح (PSI) هم شرکت می کند.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن همه اینها، شگفت آور است که در مورد اقدامات امنیت هسته ای پاکستان برداشت های نادرستی وجود دارد. بعضی از این برداشت های غلط ممکن است به خاطر فقدان اطلاعات و عدم تفاهم باشد و یا ممکن است انگیزه سیاسی پشت سر آن باشد.

به هر حال، اقدامات پاکستان نه تنها به اعتماد سازی داخلی در ساختار مدیریت هسته ای کمک کرده، بلکه کاملا از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای و رهبران جهانی از جمله رئیس جمهور آمریکا تصدیق شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *