جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مواجهه با بحران حکمرانی جهانی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: جامعه بشری امروزه با مشکلات فزاینده جهانی مواجه است و این مشکلات توجه فوری می طلبد.

کمیسیون امنیت، عدالت و حکمرانی جهانی مرکز استیمسون با حمایت موسسه عدالت جهانی لاهه با انتشار گزارشی با عنوان مواجهه با بحران حکمرانی جهانی نوشت: این مسائل از جنگ های متعدد و حملات تروریستی، سرکوب رژیم های مستبد و تنش‌های آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه و مناطق دیگر گرفته تا رشد فزاینده خطر جهانی تغییرات اقلیمی، رکود اقتصادی و تهدیدات روزافزون سایبری را شامل می شود. مقابله با این مسائل درهم پیچیده کار یک دولت یا گروهی از دولت ها نیست، بلکه همه ما به طور اجتناب ناپذیر سهمی در امنیت یکدیگر داریم. با این حال، حل این چالش ها که امنیت بشر، توسعه بشری و حقوق بشر را تهدید می کند، از ظرفیت های سیاسی و عملیاتی نهادهای حاکم بر جهان که در اواسط قرن بیستم برای رفع اضطرار و با هدف های مختلف ایجاد شده اند، بسیار فراتر است.

ما در دوره همگرایی زندگی می کنیم. توسعه ارتباطات جهانی هم به توانایی نیروهای آشوب طلب می افزاید و هم فرصت های جدیدی را برای مقابله با مشکلاتی با قدمت یک قرن، نظیر فقر جهانی، تبعیض جنسیتی و گسترش بیماری، به روی ما می گشاید.

کمیسیون جهانی امنیت، عدالت و حاکمیت، با استفاده از ابزار و شبکه های جدید، اصلاحات عملی را برای ایجاد نهادهای بهتر جهانی و آیین جدید جهانی با تمرکز بر سیاستگذاران، صاحبنظران و جوامع مدنی بین المللی برای پرداختن به راه حل های خلاق و پویای حل چالش های جهانی ارائه می کند. پاسخ به تهدیدها و فرصت های جدید مستلزم این است که ما به اختلافات ریشه ای که عامل بحران کنونی حکمرانی جهانی است، غلبه کنیم.

نقطه تقاطع عدالت و امنیت در درک چالش ها و تهدیدهای حکمرانی جهانی امروز و پرداختن به آنها بسیار حیاتی است. اجرای عدالت از طریق حاکمیت قانون در تضمین امنیت بشر در سطح فردی و اجتماعی اساسی است. برعکس، جامعه عادل بدون امنیت، توهمی بیش نیست. هدف از امنیت منصفانه عبارتست از ایجاد نظام حکمرانی جهانی پاسخگو، منصف، موثر و حامی صلح پایدار.

این دیدگاه ریشه در تعهدات بین المللی در خصوص حقوق بشر، حقوق بین الملل و نقش حیاتی دولت ها، فعالان غیر دولتی و نهادهای چندجانبه انعطاف پذیر و پویا در حکمرانی جهانی دارد.

سه چالش و فرصت های عمده حکمرانی جهانی عبارتند از محیط شکننده و جنگ زده، انسان و آب و هوا و اقتصاد جهانی بهم پیوسته. اولا، در مناطق و کشورهای شکننده، شکاف های عظیمی در امنیت و عدالت و حاکمیت شناسایی شده اند که پر کردن آنها مشکل است. درگیری های داخلی متعدد موجب تغییر جهت روند نزولی خشونت سیاسی شده است که از زمان جنگ سرد شاهد آن بودیم. برای پاسخ به این تهدیدها، چالش ها و فرصت ها، توصیه های این کمسیون شامل موارد زیر است:

  • ایجاد نسل جدید ظرفیت عملیاتی صلح سازمان ملل و ظرفیت میانجیگری آن در منازعات: ایجاد ظرفیت پاسخگویی و معرفی میانجی‌گرهای باتجربه با سهم بیشتری از زنان برای جلوگیری از مناقشات و ایجاد صلح. ایجاد ظرفیت اسقرار پلیس، نیروهای مدنی و پرسنل نظامی برای پرداختن به نیازهای اضطراری صلح.
  • تقویت مسئولیت پذیری برای جلوگیری، حفاظت و بازسازی: سرمایه گذاری در توانمندی های هشدار زودهنگام و مسئولیت برنامه ریزی برای جلوگیری از خصومت ها که شامل کلیه برنامه ها و آژانس های سازمان ملل می شود.

ثانیا، گزارش های مداوم هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)، لزوم اقدامات فوق العاده و سرنوشت ساز «برای پرداختن به علل و پیامدهای تغییرات آب و هوا» را بیش از پیش آشکار می کند و همینطور نیاز به رویکردهای موثر جدید برای حل چالش های تغییرات آب و هوایی از جمله همکاری بیشتر بین دولتی- خصوصی احساس می شود. در این رابطه هم کمسیون موارد مهم زیر را پیشنهاد می کند:

  • نوآوری در کنترل آب و هوا: ایجاد و تسهیل مشارکت های جدید بین کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) و سایر نظام های بین المللی، مقامات محلی، جامعه مدنی و گروه های تجاری.
  • ایجاد فن آوری سبز و ایجاد امکانات صدور مجوز در صندوق اقلیم سبز: تجهیز بخش خصوصی به نوآوری های سازگار با محیط زیست به ویژه در حمایت از جمعیت آسیب پذیر کشورهای درحال توسعه.

ثالثا، جهانی شدن اقتصاد و فن آوری موجب پیدایش اقتصادی جهانی بهم پیوسته ای شده است که برای بسیاری منافع زیادی داشته، اما موجب وخیم تر شدن نابرابرای اقتصادی در سایر مناطق شده و نیز تهدیدهای تازه ای را هم برای ثبات اقتصاد جهانی و هم برای امنیت فردی، عمومی و شرکت‌ها به بار آورده است. توصیه های کمسیون در این باره شامل موارد زیر می باشد:

  • تاسیس G20 در چارچوبی جدید برای همکاری اقتصادی جهانی در جلوگیری از شوک های مالی و ارائه آن به عنوان دستور کار توسعه بعد از 2015: تقویت هماهنگی های نهادی جی20- سازمان ملل – برتون وودز برای جلوگیری از شوک های مالی و ارتقای اصلاحات فراگیر اقتصادی.
  • ایجاد شبکه جهانی مراکز جرایم سایبری و افزایش دسترسی به اینترنت در نیمکره جنوبی جهان از طریق ارتقای ظرفیت سازی: تقویت واکنش جهانی به حملات سایبری از طریق اینترپل و افزایش دسترسی به اینترنت توسط اتحادیه بین المللی مخابرات.
  • مجموعه اصلاحات منسجم حکمرانی جهانی برای بهبود امنیت منصفانه مستلزم نوسازی و کارآمد سازی نهادهای بین المللی است. ناکامی های مکرر در اصلاحات درون سازمان ملل و سایر نهادها، بحران حکمرانی جهانی را عمیق تر کرده که این امر برای امنیت و عدالت هم پیامدهایی داشته است. پیشرفت در این زمینه مستلزم فهمی عمیق از موانع پیش روی اقدامات اصلاح طلبانه قبلی است. این موانع عبارتند از: الف) فقدان اراده سیاسی برای تغییر به ویژه در بین قدرت های بزرگ، ب) طراحی و طرفداری ضعیف از اصلاحات نهاد یا سیاستی خاص و ج) مهارت محدود و تلاش ناکافی در اجرای برنامه اصلاحی. در این مورد هم کمیسیون توصیه های زیر را ارائه می کند:
  • ایجاد مشارکت جهانی سازمان ملل
  • گسترش اعضای شورای امنیت سازمان ملل و تعامل غیرسنتی
  • تاسیس شورای صلح سازمان ملل
  • تقویت و استفاده تمام وکمال از دیوان دادگستری بین المللی
  • بهبود روابط کاری بین شورای امنیت سازمان ملل، دیوان کیفری بین المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل
  • راه اندازیشبکهپارلمانیسازمان ملل.

هنگامی که امنیت و عدالت تواما به عنوان محور حکمرانی جهانی شناخته شود، بسیاری از چالش های حیاتی امروزی حل وفصل خواهد شد. عدالت منصفانه نوید از برنامه اصلاحات عملی می دهد که نهادهای جهانی، قوانین، ابزار سیاسی و روابط ما را نوسازی می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *