جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

مواجهه با بحران حکمرانی جهانی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: جامعه بشری امروزه با مشکلات فزاینده جهانی مواجه است و این مشکلات توجه فوری می طلبد.

کمیسیون امنیت، عدالت و حکمرانی جهانی مرکز استیمسون با حمایت موسسه عدالت جهانی لاهه با انتشار گزارشی با عنوان مواجهه با بحران حکمرانی جهانی نوشت: این مسائل از جنگ های متعدد و حملات تروریستی، سرکوب رژیم های مستبد و تنش‌های آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه و مناطق دیگر گرفته تا رشد فزاینده خطر جهانی تغییرات اقلیمی، رکود اقتصادی و تهدیدات روزافزون سایبری را شامل می شود. مقابله با این مسائل درهم پیچیده کار یک دولت یا گروهی از دولت ها نیست، بلکه همه ما به طور اجتناب ناپذیر سهمی در امنیت یکدیگر داریم. با این حال، حل این چالش ها که امنیت بشر، توسعه بشری و حقوق بشر را تهدید می کند، از ظرفیت های سیاسی و عملیاتی نهادهای حاکم بر جهان که در اواسط قرن بیستم برای رفع اضطرار و با هدف های مختلف ایجاد شده اند، بسیار فراتر است.

ما در دوره همگرایی زندگی می کنیم. توسعه ارتباطات جهانی هم به توانایی نیروهای آشوب طلب می افزاید و هم فرصت های جدیدی را برای مقابله با مشکلاتی با قدمت یک قرن، نظیر فقر جهانی، تبعیض جنسیتی و گسترش بیماری، به روی ما می گشاید.

کمیسیون جهانی امنیت، عدالت و حاکمیت، با استفاده از ابزار و شبکه های جدید، اصلاحات عملی را برای ایجاد نهادهای بهتر جهانی و آیین جدید جهانی با تمرکز بر سیاستگذاران، صاحبنظران و جوامع مدنی بین المللی برای پرداختن به راه حل های خلاق و پویای حل چالش های جهانی ارائه می کند. پاسخ به تهدیدها و فرصت های جدید مستلزم این است که ما به اختلافات ریشه ای که عامل بحران کنونی حکمرانی جهانی است، غلبه کنیم.

نقطه تقاطع عدالت و امنیت در درک چالش ها و تهدیدهای حکمرانی جهانی امروز و پرداختن به آنها بسیار حیاتی است. اجرای عدالت از طریق حاکمیت قانون در تضمین امنیت بشر در سطح فردی و اجتماعی اساسی است. برعکس، جامعه عادل بدون امنیت، توهمی بیش نیست. هدف از امنیت منصفانه عبارتست از ایجاد نظام حکمرانی جهانی پاسخگو، منصف، موثر و حامی صلح پایدار.

این دیدگاه ریشه در تعهدات بین المللی در خصوص حقوق بشر، حقوق بین الملل و نقش حیاتی دولت ها، فعالان غیر دولتی و نهادهای چندجانبه انعطاف پذیر و پویا در حکمرانی جهانی دارد.

سه چالش و فرصت های عمده حکمرانی جهانی عبارتند از محیط شکننده و جنگ زده، انسان و آب و هوا و اقتصاد جهانی بهم پیوسته. اولا، در مناطق و کشورهای شکننده، شکاف های عظیمی در امنیت و عدالت و حاکمیت شناسایی شده اند که پر کردن آنها مشکل است. درگیری های داخلی متعدد موجب تغییر جهت روند نزولی خشونت سیاسی شده است که از زمان جنگ سرد شاهد آن بودیم. برای پاسخ به این تهدیدها، چالش ها و فرصت ها، توصیه های این کمسیون شامل موارد زیر است:

  • ایجاد نسل جدید ظرفیت عملیاتی صلح سازمان ملل و ظرفیت میانجیگری آن در منازعات: ایجاد ظرفیت پاسخگویی و معرفی میانجی‌گرهای باتجربه با سهم بیشتری از زنان برای جلوگیری از مناقشات و ایجاد صلح. ایجاد ظرفیت اسقرار پلیس، نیروهای مدنی و پرسنل نظامی برای پرداختن به نیازهای اضطراری صلح.
  • تقویت مسئولیت پذیری برای جلوگیری، حفاظت و بازسازی: سرمایه گذاری در توانمندی های هشدار زودهنگام و مسئولیت برنامه ریزی برای جلوگیری از خصومت ها که شامل کلیه برنامه ها و آژانس های سازمان ملل می شود.

ثانیا، گزارش های مداوم هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC)، لزوم اقدامات فوق العاده و سرنوشت ساز «برای پرداختن به علل و پیامدهای تغییرات آب و هوا» را بیش از پیش آشکار می کند و همینطور نیاز به رویکردهای موثر جدید برای حل چالش های تغییرات آب و هوایی از جمله همکاری بیشتر بین دولتی- خصوصی احساس می شود. در این رابطه هم کمسیون موارد مهم زیر را پیشنهاد می کند:

  • نوآوری در کنترل آب و هوا: ایجاد و تسهیل مشارکت های جدید بین کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) و سایر نظام های بین المللی، مقامات محلی، جامعه مدنی و گروه های تجاری.
  • ایجاد فن آوری سبز و ایجاد امکانات صدور مجوز در صندوق اقلیم سبز: تجهیز بخش خصوصی به نوآوری های سازگار با محیط زیست به ویژه در حمایت از جمعیت آسیب پذیر کشورهای درحال توسعه.

ثالثا، جهانی شدن اقتصاد و فن آوری موجب پیدایش اقتصادی جهانی بهم پیوسته ای شده است که برای بسیاری منافع زیادی داشته، اما موجب وخیم تر شدن نابرابرای اقتصادی در سایر مناطق شده و نیز تهدیدهای تازه ای را هم برای ثبات اقتصاد جهانی و هم برای امنیت فردی، عمومی و شرکت‌ها به بار آورده است. توصیه های کمسیون در این باره شامل موارد زیر می باشد:

  • تاسیس G20 در چارچوبی جدید برای همکاری اقتصادی جهانی در جلوگیری از شوک های مالی و ارائه آن به عنوان دستور کار توسعه بعد از 2015: تقویت هماهنگی های نهادی جی20- سازمان ملل – برتون وودز برای جلوگیری از شوک های مالی و ارتقای اصلاحات فراگیر اقتصادی.
  • ایجاد شبکه جهانی مراکز جرایم سایبری و افزایش دسترسی به اینترنت در نیمکره جنوبی جهان از طریق ارتقای ظرفیت سازی: تقویت واکنش جهانی به حملات سایبری از طریق اینترپل و افزایش دسترسی به اینترنت توسط اتحادیه بین المللی مخابرات.
  • مجموعه اصلاحات منسجم حکمرانی جهانی برای بهبود امنیت منصفانه مستلزم نوسازی و کارآمد سازی نهادهای بین المللی است. ناکامی های مکرر در اصلاحات درون سازمان ملل و سایر نهادها، بحران حکمرانی جهانی را عمیق تر کرده که این امر برای امنیت و عدالت هم پیامدهایی داشته است. پیشرفت در این زمینه مستلزم فهمی عمیق از موانع پیش روی اقدامات اصلاح طلبانه قبلی است. این موانع عبارتند از: الف) فقدان اراده سیاسی برای تغییر به ویژه در بین قدرت های بزرگ، ب) طراحی و طرفداری ضعیف از اصلاحات نهاد یا سیاستی خاص و ج) مهارت محدود و تلاش ناکافی در اجرای برنامه اصلاحی. در این مورد هم کمیسیون توصیه های زیر را ارائه می کند:
  • ایجاد مشارکت جهانی سازمان ملل
  • گسترش اعضای شورای امنیت سازمان ملل و تعامل غیرسنتی
  • تاسیس شورای صلح سازمان ملل
  • تقویت و استفاده تمام وکمال از دیوان دادگستری بین المللی
  • بهبود روابط کاری بین شورای امنیت سازمان ملل، دیوان کیفری بین المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل
  • راه اندازیشبکهپارلمانیسازمان ملل.

هنگامی که امنیت و عدالت تواما به عنوان محور حکمرانی جهانی شناخته شود، بسیاری از چالش های حیاتی امروزی حل وفصل خواهد شد. عدالت منصفانه نوید از برنامه اصلاحات عملی می دهد که نهادهای جهانی، قوانین، ابزار سیاسی و روابط ما را نوسازی می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *