جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

تهران-ایرنا- «واشنگتن‌پست» گزارش داد که مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به این روزنامه گفتند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به آنها دستور داده است که درباره ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان، به طور علنی صحبت نکنند.

آمادگی پاکستان برای استقبال از رئیس جمهور ایران

اسلام آباد-ایرنا- رئیس جمهور ایران در دوشنبه پیش رو تهران را به مقصد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان ترک خواهد کرد.در آستانه این سفر گزارش خبرنگار ایرنا حاکی از تزئین خیابان‌های پایتخت پاکستان با پرچم جمهوری اسلامی ایران است. به طوری که در میادین اصلی شهر و مقابل کاخ ریاست جمهوری پاکستان این تزئینات به چشم می‌خورد.

هرج و مرج در فرودگاه دبی/ کنسلی ۱۴۰۰ پرواز در ۵ روز

هرج و مرج در فرودگاه دبی ادامه دارد. فرودگاه بین المللی دبی ۳ روز پس از سیل، همچنان با هرج و مرج ناشی از کنسلی پروازها روبه‌رو است و تلاش برای پاکسازی و بازگشایی باندهای فرودگاه ادامه دارد.

Loading

جنگ اشتباه ترک‌ها و سعودی‌ها

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: ترکیه و عربستان درگیر جنگ اشتباهی شده‌اند و خود مسئول مشکلاتی هستند که در منطقه ایجاد کرده‌اند. عربستان بدون هیچ گونه تجربه نظامی و بدون راهبردی روشن به یمن حمله کرد. عربستان در حقیقت در یک باتلاق گیر کرده‌ است. 

سومانترا مایترا در مقاله‌ای که مرکز مطالعات جنگ و زمین (هند) منتشر کرد، ابتدا با اشاره به راهبرد ترکیه در قبال درگیری‌ها در عراق و سوریه نوشت: راهبرد ترکیه در خصوص درگیری در سوریه و داعش سه لایه بود: اول، ترکیه تلاش می‌کرد تا نشان دهد که یک کشور خوب در جامعه جهانی است و بدون دخالت فعال و مستقیم در جنگ با داعش، به هزاران آواره سوری پناه داده‌است.

ترکیه با این اقدام، در پی جلب همراهی و همدردی جهان بود و به خوبی توانست نقش قربانی را در ناتو بازی کند.

دوم، ترک‌ها مایل نبودند که جنگ افروز و فعال در یک درگیری چند شاخه که خطوط نبرد به درستی تعیین نشده، باشند.

ترکیه امیدوار بود که اجازه دهد اسد و کردها تا زمانی که می‌توانند با داعش بجنگند و خود در کناری بنشیند و جنگ دشمنان با یکدیگر را تسهیل کند.

سوم، ترکیه قصد داشت بر موج تلاش‌های ضد داعش به رهبری آمریکا سوار شود و به پشتوانه این کشور، امنیت مرزهای جنوبی‌اش را تامین کند.       

اما راهبرد سه لایه ترکیه شکست خورده است. اول اینکه، ترکیه انتظار نداشت داعش حتی بعد از، از دست دادن کوبانی، کردها را تا داخل خاک این کشور و در شهر سوروچ تعقیب کند. بمبگذاری در شهر سوروچ منجر به افزایش فشار داخلی علیه دولت ترکیه شد.

دوم اینکه، آنکارا محاسبه درستی از بی‌میلی آمریکا به پوشش امنیتی بیشتر مرزهای جنوبی این کشور با وجود افزایش خشونت داعش نداشت.

سوم اینکه، بزرگ‌ترین اشتباه محاسباتی ترکیه این بود که این کشور فکر می‌کرد می‌تواند جنگ علیه داعش را مهار کند و همزمان جنگی دیگر علیه دشمن دائمی‌اش یعنی کردهای عراق و سوریه راه بیندازد.

این یک استراتژی ساده‌لوحانه بود که همزمان یک جنگ را مهار و جنگ دیگری علیه دشمن دیگری به راه اندخت. مضافاً اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند همزمان در دو جبهه که در آن بازیگران غیردولتی جنگ چریکی راه انداخته‌اند، بجنگد. دو بازیگر غیردولتی در این جنگ دو جبهه‌ای شامل داعش و پ.ک.ک هستند که هر یک به اندازه کافی انگیزه دارند و جنگجویان‌شان هم مصمم هستند. از زمان بمب گذاری در شهر سوروچ، تعداد قابل توجهی از سربازان ترک در حملات مختلف کشته شدند. به هرحال ترکیه بازی در زمینی را آغاز کرده که نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.  

تحولات مشابه نیز در ارتباط با عربستان رخ داده است. عربستان اشتباه محاسباتی در خصوص نفوذ و دخالت ایران در یمن داشته ‌است. رژیم سعودی از نزدیکی آمریکا به ایران در موضوع هسته‌ای نگران شده و از دید ریاض توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 موجب تقویت و افزایش قدرت تهران خواهد شد. از این رو ریاض به توافق هسته ای بدبین است.

این محاسبات جرقه حمله عربستان به یمن را زد. عربستان بدون هیچ گونه تجربه نظامی، بدون هدفی مشخص و بدون راهبردی روشن و طرحی برای خروج در آینده قابل پیش بینی، به یمن حمله کرد. عربستان در یک باتلاق گیر کرده‌است. 

اگر هدف عربستان شکست حوثی ها بود، در آن صورت باید به یمن حمله زمینی می‌کرد. در صورت حمله زمینی عربستان به یمن، حوثی ها تاکتیک خود را عوض کرده و به جنگ چریکی روی خواهند آورد و در چنین شرایطی شکست آنها دشوار خواهد بود.  عربستان و متحدان عرب آن مایل به حمله زمینی به یمن نیستند. از طرف دیگر عربستان با افزایش حملات داعش به شیعیان در داخل خود مواجه است و این حملات انسجام اجتماعی آنها را با چالش مواجه کرده ‌است. نهایتا اینکه هم ترکیه و هم عربستان به تدریج پی بردند که فقط استفاده از نیروی هوایی محدودیت‌هایی دارد.

در حال حاضر و با توجه به پیچیده تر شدن وضعیت عراق و سوریه، فشار زیادی متوجه آمریکاست. آمریکا به عنوان متحد امنیتی ترکیه و عربستان در موقعیتی است که می‌تواند به این دو کشور برای متوقف ساختن یک جنگ اشتباهی فشار وارد کند و نیروهای آنها را به سمت دشمن بزرگ‌تر یعنی داعش هدایت کند.

البته اعتماد عربستان و ترکیه به آمریکا کم شده و مایل به پیروی از آمریکا نیستند. اصرار ترکیه و عربستان بر ادامه جنگ اشتباهی موجب تحمیل خسارات زیادی به مردم منطقه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *