جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

اقتصاد سیاسی در بحران مالی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: شدت بحران‌های اخیر بانکی و مالی به تحلیل‌های مهم سیاسی، تحلیل هزینه ها و تحلیل تاثیرگذاری مداخله دولت در بحران مالی منجر شده است. در اتحادیه اروپا حمایت مشروط مالیات دهندگان به منظور تثبیت نهادهای مالی، رقمی تا حدود 40 درصد GDP  معادل 1.5 تریلیون یورو را تشکیل می دهد. مقرراتی که به مهار و حل بحران‌ها می پردازند، نیازمند تصمیم‌های سیاسی‌اند.

میشل اوکفی و آلسیو ترزی در تحلیلی که اندیشکده بلژیکی بروگل منتشر کرد، نوشتند: با استفاده از سلسله داده‌های 147 بحران بانکی نظام‌مند از سال 1970 تا 2011 یافته های تجربی ما نشان می‌دهد که هزینه های مالی مداخله در بحران به طور نظام‌مندی با اقتصاد سیاسی مرتبط است.

یافته‌های ما همچنین مسیرهای اثرگذاری متقابل متغیرها را مشخص می‌کند و اینکه حکومت‌های مختلف با آزمودن سیاست‌ها در راهبردهای خود، مدیریت بحران‌های مالی را انجام می‌دهند.

بحران‌های مالی دلایل مختلفی دارند. کاهش ارزش دارایی‌ها می‌تواند به سرایت آن در میان نهادهای اعتباری که بر تامین وجوه اثرگذارند منجر شده و بانک‌ها را مجبور به ریزش دارایی‌ها کند. این رویداد ممکن است قیمت‌ها را به دلیل افت و تنزل مارپیچی بیش از پیش کاهش دهد. کاهش ناگهانی در اعتماد بستانکار می‌تواند منجر به فرار سپرده‌ها و اختلال در نظام پرداخت‌ها شود.

افزایش تنزل قیمت‌ها، کاهش ارزش بیش از پیش دارایی‌ها و کاهش سریع بدهی به واسطه فروش فوری دارایی‌ها می‌تواند موجب ترسی فراگیر شود. چنین شرایطی ممکن است نیازمند مداخله دولت به منظور تثبیت بازارهای مالی و بازسازی اعتماد در نظام مالی باشد.

گرچه هیچ دو بحرانی شبیه به هم نیست، اما مدیریت بحران مالی می تواند به طور گسترده به دو مرحله “مهار” و “وضوح” تقسیم شود. در فاز مهار، دولت طیفی از ابزارهای سیاسی در دسترس را در اختیار دارد. این ابزارها شامل حمایت از نقدینگی، مسدود نمودن سپرده یا دارایی‌ها و تعهد تضمینی است.

زمانی که بازارها ثبات یافتند دولت‌ها باید به سرعت وارد فاز “وضوح” شده و گام‌هایی را جهت بنای دوباره ارتباطات بدهکار- بستانکار، رسیدگی به بدهی‌های معلق با تنزیل سرمایه بردارند. در اینجا سیاست‌ها شامل الحاق بند حمایت های مشروط عمومی، عملکرد سریع در خصوص دارایی‌های خراب و معیوب، تقویت نظام وضوح به منظور تضمین آن، اصلاح نظام ناتوانی در پرداخت دیون جهت ایجاد فرایندهای “پیگیری سریع” همانند تسویه حساب و یا گاهی ملی‌سازی نهادهای اعتباری است که این سیاست‌ها اغلب در توالی مختلف و مجموعه‌ای سیاستی با هم ترکیب می شوند.

 

دولت‌ها چگونه در جهت مهار بحران عمل کرده و تنوع فاز وضوح در آنها به چه شکل است؟

“بازسازی سریع” از بحران سوئدی تبعیت می کند. برای مثال بازسازی سریع “تنظیمات اقتصادی و رشد بهره‌وری را با کمک بانک‌های ژاپنی در یک دهه رکود تورمی زمانی که بهره‌وری به سختی بهبود یافته بود، تسهیل کرد”.

برخی پیشنهاد می‌کنند که هرچه دولت در طراحی برنامه بهبود اقتصادی تهاجمی‌تر عمل کند، بازسازی‌ها در بخش مالی راحت‌تر و با نیروی بیشتری انجام خواهد شد و مهم‌تر از آن، فرصت برای تقویت نظام نجات‌بخش با اتکای کمتر به مالیات دهندگان فراهم می‌شود. گرچه تحقیقات گذشته نشان داده است که استفاده از سیاست‌های اصلاحی و تطبیقی به طور قابل توجهی به هزینه مالیاتی مدیریت بحران اضافه می‌کند. این ابزارهای سیاسی اغلب در مرحله مهار و به منظور جلوگیری از فرار سرمایه گذاران، فرار بستانکاران و یا فرارهای حاشیه سود در بازارهای تامین وجوه، در نتیجه واکنش به شوک منفی بازار به کار می روند.

راهبردهایی که بر منابع مالی تاکید دارند اغلب به عملکرد بدتر اقتصادی پس از بحران منجر می شوند و مدت زمان بهبودی‌شان به تاخیر می‌افتد. این تحقیق عنوان می کند که ارتباطی میان منابع عظیم مالی و بهبودی سریع بحران وجود ندارد. به این مفهوم که “سیاست‌های مضر برای سلامت مالی، نتایجش را در رشد پایین‌تر و بهبودی دیرهنگام‌تر می‌گذارد.” با این حال، محیط سیاسی داخلی ممکن است گزینه‌های سیاسی در دسترس دولت را در مدیریت بحران‌های مالی مشروط و مقید نماید.

بنابراین عامل‌های اقتصاد سیاسی و یا تفاوت‌های فراملی در متغیرهای سیاسی باید در انتخاب‌های سیاسی و در پی آن، در هزینه‌های مالی مدیریت بحران مشهود باشد.

پراکندگی معناداری در نحوه عملکرد کشورها در مقابله با بحران‌های بانکی وجود دارد. “تئوری” و “تجربه” به ارایه پیشنهادهای مبهمی در خصوص پاسخگویی سیاست “بهینه” منجر می‌شود. به این دلیل که بحران‌ها در برگیرنده مسائل هماهنگی بوده و به واسطه ضعف‌های نهادی، جدی‌تر و وخیم‌تر هم می‌شوند.

این گزارش به طور وسیع بر “تاثیرگذاری” ابزارهای خاص همراه با لحاظ اثر آنها بر مدت زمان بحران‌ها تمرکز دارد. گرچه دخالت در بحران‌های مالی نیازمند تصمیم‌های سیاسی است، ظاهرا ما درباره اینکه چگونه اوضاع سیاسی در اتخاذ سیاست‌ها در بحرانهای بانکی عمل می‌کند، اطلاعات اندکی داریم.

در همه تحلیل‌های اقتصادسنجی به چگونگی تعدیل فشارهای بحران توسط نهادهای داخلی و آنچه که واکنش‌های سیاسی را شکل می دهند، پرداخته می‌شود که این می‌تواند به کشف موانعی کمک کند که تصمیم‌سازان در طراحی استراتژی‌ها و واکنش به بحران‌ها با آن مواجهند.

دولت‌های تک حزبی و چند حزبی در نظام ریاست جمهوری با هزینه‌های مالی پایین‌تر مدیریت بحران مواجهند. با نگاهی بر راهبردهای مهار بحران در می‌یابیم که احتمال اندکی وجود دارد که این دولت‌ها از تضمین‌ها استفاده کنند. این امر دست دولت‌ها را در مهار قابل توجه بحران و تعهدات مالی مستقیم باز می‌گذارد و احتمال اندکی وجود دارد که از “تنزیل مجدد سرمایه بانک‌ها” در استراتژی‌های مدیریتی‌شان بهره ببرند.

با عدم استفاده از این ابزارها در استراتژی مدیریت بحران‌های بانکی، اقدامات نمایشی مالی دولت‌ها محدود می‌شود. در نهایت اینکه در نظام‌های ریاست جمهوری یا دولتی چندحزبی احتمال بیشتری وجود دارد که سپرده گذاران متضرر شوند. تحلیل‌های بیشتر در خصوص ارتباط میان انتخاب سیاست و هزینه مالی بحران برای تحقیق جالب توجه‌اند. با این حال نتایج تجربی ما مفاهیم مهمی را برای درک سیاست‌سازی بحران مالی در بردارد. تصمیم‌سازی‌ها در خلال بحران مالی در شرایط بلاتکلیفی شکل می‌گیرند و روشن است که بحران‌های مالی تعادل پیشین اقتصاد سیاسی را بر هم می‌زنند. بنابراین ممکن است فهم بهتر از اثری که نهادها و سیاستمداران در گزینه‌های سیاسی دارند، درک بهتری از شرایط و پیش بینی تصمیم‌سازی‌ها در دوران  فشارهای مالی را محقق سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *