جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading
ديپلمات بازنشسته آمريکايي بررسي کرد

برجام، گشایشی برای دیپلماسی؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: همانند سلاح برای جنگ، مذاکره ابزار اصلی دیپلماسی است. توافق اخیر ایران بیانگر دستاورد دیپلماتیک بزرگی است که با مذاکرات طولانی و صبورانه به دست آمد. اهمیت این توافق از یک پیمان فراتر بوده و باید در متنی راهبردی و دیپلماتیک بررسی شود.

آویس بوهلن، دیپلمات بازنشسته آمریکایی در مقاله ای که در شماره اکتبر – نوامبر مجله بقا (Survival) چاپ اندیشکده مطالعات استراتژیک بین الملل (IISS) منتشر می‌شود، نوشت: اولا و مهم‌تر از همه توافق ایران به این خاطر اهمیت دارد که محدودیت سختی بر برنامه اتمی ایران اعمال می کند که هدف اصلی غرب در این مذاکرات بود.

اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه احتمال زدودن خصومت ها بین طرفین را رد کرده و آن را به عنوان اصلی در این مذاکرات تکذیب می‌کنند، اما در حقیقت، این توافق، پتانسیل بالایی دارد و راه را برای مباحث فراگیر درباره مسائل عاجل منطقه ای باز می کند. این پتانسیل، می‌تواند یکی از پاداش های مهم این توافق باشد.

ویژگی های اصلی توافق اتمی ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به وفور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ایران در حالی به مذاکرات می رفت که مقدار قابل توجهی اورانیوم غنی شده و حدود 20 هزار سانتریفیوژ داشت. قبل از توافق موقت نوامبر 2013، ایران به سرعت ظرفیت سانتریفیوژ خود را افزایش داد و برای راه اندازی سانتریفیوژهای بیشتر هم آمادگی داشت. این کشور تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در فردو دارد که حملات هوایی نمی‌تواند به آن آسیب برساند.

برجام به طور موثر جلوی انحراف هسته ای را در ایران در 15 سال آینده بسته است. تهران موافقت کرده که 98% اورانیوم غنی شده خود را تحویل دهد و ذخایر باقی مانده را در سطح 300 کیلوگرم نگه دارد و تعداد سانتریفیوژهایش را به یک سوم کاهش دهد.

همچنین، در بازه زمانی توافق شده، غنی سازی در فردو انجام نخواهد شد و ماهیت راکتور آب‌سنگین اراک نییز تغییر خواهد کرد. علاوه بر این، ایران با بازدیدهای سرزده ورای پیمان منع گسترش سلاح هسته ای و پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است. به طور خلاصه، ضوابط این توافق، جامع و قابل تصدیق و تایید هستند.

البته برخی در ایالات متحده به طور جنجالی از این توافق انتقاد می کنند. جالب است که این منتقدان اغلب معتقدند که محدودیت های اعمال شده بر برنامه اتمی ایران و نظارت شدید بر آن تاثیری نخواهد داشت و ایران بعد از این دوره 15 ساله  برای ازسرگیری تولید سانتریفیوژ خود آزاد خواهد بود. بسیاری انتقاد می کنند که این توافق ممنوعیت کامل بر فعالیت غنی سازی ایران اعمال نمی کند. و بالاخره اینکه، آنها معتقدند که برجام نتوانسته است به سایر مسائل ایران از جمله حقوق بشر بپردازد.

بدون شک برجام کامل و بی نقص نیست. اما هر دو طرف مشتاق رسیدن به توافق بودند و هر دو از موضع اولیه خود دست کشیده و به سمت توافق حرکت کردند. مسائل امنیتی جزو خطوط قرمز و حساس هر دو طرف در مذاکره بود. دغدغه تهران محدودیت بر برنامه هسته ای خود و رفع تحریم طاقت‌فرسا بود و طرف مقابل نگران مسائل امنیتی از جمله کاهش تنش در خاورمیانه و خطر گسترش سلاح هسته ای در این منطقه پرآشوب بود.

روشن است که در نظر غربی‌ها محدودیت دوره مورد توافق در برجام از نقایص این معامله است، هرچند که بسیاری از ادعاها در زمینه سرعت دستیابی ایران به سلاح هسته ای پس از اتمام این 15 سال، غلو کرده اند. مطابق برجام، ایران به بازرسی بین المللی دائمی تحت ضوابط پروتکل الحاقی متعهد خواهد بود.

با نگاهی به تاریخچه این توافق ها، به طرق بسیاری می توان این معامله را به شکست کشانید. مثلا در اجرای تعهدات طرفین در لغو تحریم های مربوطه تعلل کرد. توافق هایی که درگیر مسائل اتمی هستند دارای پتانسیل آسیب پذیری در برابر بادهای سیاسی از جبهه خودی هستند.

 

فرصت ها و مخاطره ها

با این وجود، برداشت های دیگری از برجام هم وجود دارد. اگر توافقی با مخاطره همراه باشد، موجد فرصت نیز خواهد بود. در این مدت 15 ساله باید در پی گشایش در روابط و فرصت ها باشیم. از دیدگاه آمریکا، موانع بزرگی در مسیر بهبود روابط با ایران موجود است. با این حال در این 15 سال چیزهای زیادی ممکن است اتفاق بیفتد.

 

یافتن زمینه های مشترک

هرچند جنگ سرد دوره ای متفاوت بود، اما شباهت هایی هم با این دوره دارد. مذاکرات کنترل تسلیحات بین آمریکا- شوروی نتایج روشنی نداشت و تا دوره ریگان- گورباچف، در کنترل مسابقه تسلیحاتی و تحدید بودجه سلاح‌های  اتمی، کاری از پیش نبرد. اما این مذاکرات اهمیت داشت چرا که موجب آغاز گفتگو بین دو ابرقدرت شد. با این حال، تفاوت اینجاست که در آن زمان آمریکا در مسکو سفارت و افراد کارکشته برای مذاکره داشت؛ اما اکنون فاقد سفارت در ایران است و شکی نیست که فقدان نمایندگی دیپلماتیک آمریکا را از ابزار دیپلماسی ارزشمندی محروم کرده است.

سفارت‌ها تضمین‌کننده روابط حسنه نیستند، ولی جایگزینی برای آن در مسیر گوش دادن و مشاهده کردن در محل وجود ندارد. بسیاری از منتقدان، مخالف توافق با ایران نیستند، بلکه معتقدند که باید دوباره سر میز مذاکره رفت و معامله بهتری انجام داد. اما بعضی دیگر معتقدند که رسیدن به توافقی بهتر از این توهمی بیش نیست. توافق هسته ای با ایران پیروزی دیپلماسی بود که بر این دیدگاه صحه گذاشت که مسائل پیچیده را باید تا جای ممکن از طریق بحث و گفتگو حل و فصل کرد و نه از طریق رویارویی و تقابل.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *