loader image

جدیدترین مطالب

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

نقش چین در تضعیف کارآیی تحریم‌های غرب علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه فارغ از برخی چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها، رابطه مسکو و پکن به نحوی اقتصاد روسیه را بیمه کرده است، در عین حال گفت: غرب برای تضعیف روسیه از طریق تحریم‌ها برنامه بلندمدتی دارد.

«موازنه‌سازی» مؤثر انصارالله در نبرد الاقصی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد طوفان الاقصی پاسخی به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه ملت فلسطین بود که توانست صدمات غیرقابل‌ترمیمی به این رژیم وارد سازد.
حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی:
راه‌حل ایران برای بحران فلسطین، ایجاد یک دولت واحد است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با فرانس24 اسپانیولی به تشریح رویکرد ایران به جنگ غزه و همچنین ترسیم آینده منطقه پس از این رویداد تلخ تاریخی پرداخت.

منافع و اهداف آمریکا در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طی روزهای گذشته نوار غزه شاهد آتش بسی موقت برای آزادی متقابل اسرا و زندانیان صهیونیستی و فلسطینی و امداد رسانی محدود به غزه بود؛ آتش بسی که نهایتاً نه به دلیل احترام به رأی مجمع عمومی سازمان ملل و یا قطعنامه شورای امنیت، بلکه به واسطه چانه زنی های سیاسی و میانجیگری قطر و چراغ سبز آمریکا عملیاتی شد.
دکتر محمد مهدی مظاهری – استاد دانشگاه

چشم‌انداز مبهم توافقات سران چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه باید دید چینی‌ها توافق برقراری مجدد روابط نظامی با امریکا را به دلیل دیکتاتور خطاب کردن شی‌جین‌پینگ از سوی بایدن زیر پا خواهند گذاشت یا خیر، گفت: اگر آن‌ها دوباره به این نتیجه برسند که برقراری روابط میان نظامیان دو کشور به تاخیر بیفتد، نشان می‌دهد دیدار اخیر دو رئیس جمهور، موفقیت آمیز نبوده است.

راه حل دو دولتی، ناشدنی و غیر واقع بینانه؛ سرابی برای آرام و منفعل کردن افکار عمومی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غاده کرمی، نویسنده فلسطینی‌تبار که ساکن انگلیس است و در نشریات انگلیسی درباره موضوعات مربوط به فلسطین مقاله می‌نویسد و همچنین کتاب‌هایی درباره فلسطین از جمله «تک دولتی، تنها آینده دموکراتیک برای فلسطین – اسرائیل» داشته است، در مصاحبه‌ای که 24 نوامبر با برنامه آپفرانت الجزیره داشت، راه حل دو دولتی را به عنوان طرحی خواب‌آور و بی‌حس‌کننده توصیف کرد که بر اساس آن، افکار عمومی به یک باور سوق داده می شود که کاری برای فلسطینی ها در حال انجام است یا خواهد بود، اما اساسا تحقق آن امکان‌ناپذیر است.

اختلافات درونی کابینه رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برآوردهای میدانی و سیاسی نشان می‌دهد، عناصری در کابینه رژیم صهیونیستی به‌دنبال «جنگ فرسایشی» در غزه هستند. چراکه پایان این جنگ، «نقطه آغاز» تشدید مشکلات در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه علیه کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو خواهد بود.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

Loading

راهبرد معکوس کری در سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آمریکا به تازگی از برنامه استقرار اولین گروه نیروهای زمینی‌اش در سوریه برای جنگ با داعش پرده برداشت و اعلام کرد که ده‌ها نفر از نیروهای ویژه خود را به این کشور اعزام می‌کند تا از گروه‌های مخالف در جنگ با داعش حمایت‌های مستشاری به عمل آورند.

مایکل ای. اوهانلون در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص در کنفرانسی مطبوعاتی در اتریش به خبرنگاران گفت: اولا جادارد که همدردی خود را با مردم فرانسه اعلام کنم. ثانیا، وقت آن است که قبول کنیم تهدید موجود در سوریه و عراق و جاهای دیگر غیرقابل تحمل است و در چنین وضعیتی درست نیست که خودمان را کنار بکشیم. راهبرد فعلی ما به ویژه در سوریه، توام با شکست تحقیرآمیز و متاسفانه ناکارآمد بوده است. ستیزه‌جویان خارجی تهدید بزرگی هم برای جوامع غربی و هم برای جوامع منطقه محسوب می‌شوند. ثالثا، تراژدی پاریس حقانیت راهبردهای  تشدید حملات علیه داعش را به اثبات می‌رساند، اما نه از آن نوع عملیات‌هایی که در عراق و افغانستان به کار گرفته می‌شد.

بر اساس این گفته‌ها، نویسنده پیشنهاد می‌کند که آمریکا باید در ائتلاف با نیروهای بومی، سازمان ناتو و با مشارکت کشورهای خاورمیانه به ایفای نقشی بیشتر در سوریه و عراق بپردازد، چرا که تشدید این فعالیت‌ها مستلزم استفاده از نیروهای زمینی ویژه آمریکا، ناتو و شورای همکاری‌ خلیج فارس در هر دو کشور است تا بتوان حملات زمینی موثر و هماهنگ با حملات هوایی انجام داد و همچنین، آموزش جنگجویان میانه‌روی سوریه و ارتش عراق را تسریع بخشید. علاوه بر این، یک منطقه پرواز ممنوع باید به طور سازنده در این فعالیت ها گنجانده شود تا فورا به وضعیت اسکان در سوریه سر و سامان داده شود.

در این میان، حادثه پاریس سبب خواهد شد که جان کری و باراک اوباما به زودی، دیگر منطق شکست خورده گفتگوهای کنونی صلح سوریه را پیگیری نکرده و به دنبال بررسی الگوی ائتلافی و جذب بازیگران کلیدی و متحدان بالقوه باشند.

راهبرد نظامی آمریکا باید با چارچوب سیاسی واقع‌گرایانه و استوار شروع شود. همچنانکه پیگیری چنین سیاستی در افغانستان به شکل‌گیری دولت اتحاد ملی کمک کرد و در روسیه هم تحریم‌های بین المللی علیه رئیس جمهور پوتین را نهادینه ساخت.

با این حال، سوریه یک استثناست؛ کری به عنوان وزیر به وین عزیمت می‌کند تا در دور دیگری از مذاکرات صلح با قدرت‌های خارجی درگیر در سوریه، شرکت کند، اما این نگرانی وجود دارد که این بار ضرر آن از منفعت آن بیشتر باشد. همچنانکه کری می‌گوید: متاسفانه سوریه برای صلح آماده نیست.

این گفته نشان می دهد که سوریه برای صلح مد نظر کری (آتش بس در میدان جنگ و جایگزینی بشار اسد با دولت اتحاد ملی) آماده نیست. وقتی که شرایط آماده نیست، با مذاکره نمی توان مشکل اصلی را تشخیص داد و مستقیما به آن پرداخت.

آتش بس نقش بر آب است

در حال حاضر نیروهایی که آمریکا خواهان قدرت گرفتن آن بوده و در صلح از آنها حمایت می کند، تنها 10 درصد قدرت مسلح در میدان جنگ سوریه محسوب می‌شود. بنابراین، امکان جایگزین کردن اسد با دولت اتحاد ملی از طریق گفتگوهای آتش‌بس وجود ندارد.

با وجود آنکه در جنگ‌های داخلی، بسیاری از آتش‌بس‌ها و توافقات صلح، حتی پس از مذاکره با شکست مواجه می‌شوند، به ناچار باید امیدوار بود که گروه‌های افراطی به مذاکرات وین احترام بگذارند، هر چند که هیچ نیرویی برای تضمین این امر وجود ندارد و اینکه  نیروهای میانه‌رو نیز همچنان از برادرکشی پرهیز می‌کنند. با همه این احوال، شرایط حاکم بر جنگ سوریه، احتمال شکست را بیشتر می‌کند و این در شرایطی است که احتمال کناره‌گیری بشار اسد هم ضعیف است.

در واقع، برای پیشبرد صلح پایدار در سوریه سه مولفه لازم است: اولا، تعادل نظامی که در آن نیروهای میانه‌رو حداقل قابل مقایسه با دشمنان خود باشند. ثانیا، نوعی بازوی اجرایی صلح با عناصر قدرتمند خارجی که بتواند شرایط توافق را کنترل و در صورت لزوم تحمیل نماید. ثالثا، الگوی سیاسی درست برای آینده سوریه طراحی شده باشد.

بر این اساس به نظر می‌رسد عملی ترین رویکرد در سوریه عبارتست از تاسیس دولتی فدرال با چند منطقه خودمختار؛ یعنی منطقه علوی‌ها، منطقه کردها، چند منطقه مسلمان‌نشین سنی، منطقه دروزی‌ها و یک یا دو منطقه شامل شهرستان‌های حلب تا دمشق. در این روش، تعداد نیروهای حافظ صلح در این کشور 23 میلیونی به نصف کاهش می‌یابد، چرا که نیروها فقط لازم است در مرزهای خودمختاری‌ها و در داخل شهرهای مرکزی گشت بزنند.

با این حال، در حال حاضر هیچ کس از چنین مدل سیاسی حرف نمی زند، چراکه همه سعی می کنند به صورت معنوی از این مذاکرات حمایت و وانمود کنند که گفتگوهای وین شانسی برای رسیدن به توافق دارد.

در عوض، آمریکا بایستی تلاش‌هایش را بر تقویت این سه مولفه صلح متمرکز کند و از وظیفه اصلی خود به بیراهه نرفته و باعث طولانی تر شدن جنگ نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *