جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: جنگ اوکراین دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا ادامه خواهد داشت

بورل با بیان اینکه جنگ اوکراین دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا در نوامبر ادامه خواهد داشت، گفت: «ما باید در این بازه به حمایت از مردم اوکراین ادامه دهیم. قرار نیست اروپایی‌ها برای دونباس کشته شوند، اما می‌توانیم کاری کنیم اوکراینی‌های بیشتری در این راه کشته نشوند.»

ایران در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی سنپترزبورگ ابتکارات سایبری ارائه می کند+ویدیو

نشست سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در محل ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران(اکسپو ۲۰۲۴) در سالن خلیج فارس برگزار میشود که در ابتدای آن به روز ملی خلیج فارس نیز اشاره شد.

حمله به کشتی در یمن

نیروی دریایی بریتانیا از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر مخا در یمن خبر داد.

بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد

آنتونی بلینکن در نشستی با رهبران منطقه در ریاض گفته است که مؤثرترین راه برای کاهش درد و رنج بشردوستانه در غزه، تضمین آتش بس میان اسرائیل و حماس است.

Loading
مرکز پژوهش های الجزیره اجلاس نواکشوت را بررسي کرد

بلندپروازی های موریتانی در اتحادیه عرب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: اجلاس سران اتحادیه عرب در نواشکوت - پایتخت موریتانی - در حالی برگزار شد که در این اجلاس تصمیم ها و مواضع کارآمدی برای حل بحران عرب ها در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه ای اتخاذ نشد.

محمد سالم کارشناس مسائل موریتانی در تحلیلی که مرکز پژوهش های الجزیره منتشر کرد، نوشت: این اجلاس از نظر مشارکت سران، از کم‌فروغ‌ترین اجلاس ها در تاریخ اجلاس های عربی به شمار می رود و بیانیه پایانی آن ضعف کمی و کیفی تصمیمات این اتحادیه را نشان داد.

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در تدوین یک روند امیدوار کننده برای آینده ملت های عرب، حل و فصل اختلافات عربی و یا رسیدن به یک دیدگاه معین در خصوص بحران های بزرگ همچون رویارویی با تروریسم در منطقه ناکام ماندند. این در حالی است که این اجلاس در سطح آرمان ملت‌های عربی دارای عملکردی ضعیف و بدون تأثیر در وضع حاضر و آینده کشورهای عربی بود.

اجلاس سران اتحادیه عرب در نواشکوت تنها با حضور هفت رئیس دولت / حکومت از ۲۲ کشور عربی برگزار شد و حضور روسا تنها به حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شیخ احمد الصباح امیر کویت، عمر البشیر رئیس جمهور سودان، عثمان احمد جیله رئیس جمهور جیبوتی، اکیلیل ظنین رئیس جمهور جزایر قناری، منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و محمد والد عبدالعزیر رئیس جمهور کشور میزبان محدود شد. این در حالی است که دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه در این اجلاس شرکت کردند.

 

دلایل کاهش حضور سران اتحادیه عرب در اجلاس

– عامل امنیتی؛ رسانه های عربی به تردید در توانایی موریتانی در برگزاری خوب این اجلاس دامن زدند و این امری بود که برای بیشتر روسا به یک دغدغه تبدیل شد و آنچه به این تردیدها دامن زد تنش های اجتماعی بود که در نواکشوت روی داد؛

– فقدان پیش‌بینی پذیری؛ به دلیل بالا گرفتن اختلافات میان سران عرب و اختلاف زیاد در خصوص مسائل و بحران های عربی مختلف؛

ضعف موریتانی در میزبانی و استقبال کامل از هیئت های پادشاهی و ریاستی که باعث کاهش فعالیت های اجلاس به چند ساعت در یک روز شد.

– اختلافات مراکش و موریتانی بر روند برگزاری اجلاس اثر گذاشت. این اختلاف در چند ماه اخیر به ویژه با مشارکت رسمی موریتانی در مراسم خاکسپاری محمد ولد عبدالعزیز، رئیس فقید جبهه بولیساریو و انتخاب جانشین برای او بیشتر شد. میزان تنش میان دو کشور زمانی بیشتر شد که موریتانی با امضای ۲۸ دولت آفریقایی درباره پیش نویس مراکش مبنی بر اخراج جبهه بولیساریو از اتحادیه آفریقا مخالفت نمود و رسانه های مراکش این مسأله را دلیل کافی برای تأثیر منفی بر اجلاس نواکشوت پس از مخالفت مراکش با میزبانی این اجلاس بر شمردند. 

تمامی این عوامل باعث شد بیشتر سران عرب این اجلاس را تحریم و به اعزام هیئت ها و نمایندگانی در سطوح پایین اکتفا کنند.

 

اجلاسی بدون سران و مواضع

اجماع عربی کلی بر این باور است که اجلاس نواکشوت هیچ نقطه امیدی به واقعیت عربی نیفزود. بیانیه صادر شده در اجلاس به جز استقبال سران حاضر از طرح فرانسه درباره فلسطین، شامل هیچ برنامه معین و تصمیم‌های عملی نبود. سران حاضر در اتخاذ دیدگاهی یکسان در خصوص طرف های درگیر در سوریه ناکام ماندند و در این اجلاس هیچ توجهی به پرونده پناهندگان سوری نشد. مسأله تشکیل یک قدرت عربی مشترک که مصر از آن حمایت می نماید و عربستان به شدت مخالف آن است، نادیده گرفته شد، تا به عنوان یکی از بحران های عربی مشترک باقی بماند.

همچنین در بیانیه پایانی این اجلاس سخنی درباره کودتای نافرجام ترکیه با وجود حجم بالای روابط عربی – ترکی به میان نیامد.

 

موریتانی: دستاوردها و چالش ها

نتایج اجلاس نواکشوت اگرچه از اجلاس های سابق کم اهمیت تر بود، اما برای موریتانی دستاوردها و چالش هایی به همراه داشت.

 

برجسته ترین دستاوردهای اجلاس نواکشوت برای موریتانی

– خروج از حاشیه: مردم و مقامات موریتانی در طول دهه های اخیر به حاشیه رانده شده بودند و این اجلاس باعث مشارکت موریتانی در تصمیم‌سازی عربی شد. این دستاورد با بلندپروازی محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی برای حضور قدرتمند در صحنه بین اللمللی و منطقه ای به عنوان میانجی در پرونده های سیاسی منطقه ای و یا به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا و اخیرا به عنوان رئیس اجلاس سران عرب همراستاست.

– دستاورد اقتصادی: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کمک‌های بزرگی را به موریتانی نمودند و این کمک ها شامل هدایایی از خودروهای لوکس بود.

– بازسازی زیرساخت ها: بخشی از موریتانی پس از سال‌ها فقر، شکل ظاهری جدیدی به خود گرفت.

– بهبود ناتوانی دیپلماسی در روابط فیمابین: می توان گفت روابط موریتانی – عربی در سطح دوجانبه ضعیف است و در دوره رئیس جمهور کنونی به جز سفر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به موریتانی، در طول هشت سال گذشته با وجود سفرهای متعدد محمد ولد عبدالعزیز به پایتخت های عربی هیچ رئیس جمهور و یا پادشاه عربی به موریتانی سفر نکرده بود.

– افزایش جایگاه مردمی: این اجلاس جایگاه سیاسی محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی را به شکل خاص نزد اکثریت عرب زبان کشورش که این اجلاس را بازگشت به اصول و ریشه های عربی قلمداد نمودند، بالا برد و آنها به شدت از برگزاری این اجلاس در نواکشوت استقبال کردند.

– به فراموشی سپرده شدن بحران های اجتماعی در طول دوره آمادگی برای اجلاس: این امر به شکلی بود که معارضان با این اجلاس همسو شدند و آن را دستاورد ویژه ای برای موریتانی قلمداد کردند.

 

چالش های پیش روی موریتانی پس از اجلاس:

می توان مجموعه ای از چالش های پیش روی موریتانی را پس از برگزاری اجلاس به شکل زیر بیان نمود:

چالش ریاست: قویا انتظار می رود ریاست موریتانی بر اتحادیه عرب دارای کارآمدی کمتری از ریاست این کشور بر اتحادیه آفریقا باشد که برجسته ترین دلایل آن عبارتند از:

۱- وضعیت مرگ بالینی که اتحادیه عرب در آن به سر می برد

۲- قطب بندی شدید میان اعضا و پیمان های عربی متناقض

۳- افزایش حوادث و ناآرامی ها در جهان عرب

۴- سایه انداختن نیاز اقتصادی موریتانی بر مواضع سیاسی آن در قبال واقعیت جهان عرب و وقایع پراکنده آن.

چالش صحنه داخلی: بر اساس تجربه ریاست موریتانی بر اتحادیه آفریقا می توان در این باره جمله “ریاست مجالس و مرگ صحنه سیاسی در موریتانی” را بیان نمود؛ به شکلی که محمد ولد عبدالعزیز در دوره ریاست خود بر اتحادیه آفریقا صحنه سیاسی را در یک تعطیلی فرو برد و در آن پرونده‌‌های گفت‌وگوی سیاسی به دلیل مشغول شدن رئیس جمهور به قاره سیاه تعطیل شد. در صورتی که محمد ولد عبدالعزیر این تجربه را بار دیگر تکرار نماید، صحنه سیاسی در رکودی قرار خواهد گرفت که تنها با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده از آن خارج خواهد شد.

چالش تعادل در استفاده از اجلاس: موریتانی در بحرانی واقعی میان قومیت های عربی و زنگی به سر می برد و بحران های سیاسی میان این دو قومیت بالا گرفته است؛ به شکلی که رهبران زنگی خواستار آزادی از آنچه آن را سیطره عربی می دانند، هستند و در مقابل رهبران عرب آنچه آن را زیاده خواهی اقلیت ها با تکیه بر شروط خارجی می دانند، مخالف هستند.

به شکل خلاصه می توان گفت؛ موریتانی تنها برنده اجلاس امید بود؛ زیرا هدف سیاسی کلی موریتانی، متحد کردن مواضع عرب ها و اتخاذ تصمیم‌های قدرتمند و قطعی که صحنه و واقعیت عربی را تغییر دهد، نبود. هدف موریتانی به وضوح رسیدن به جایگاهی برجسته از طریق تلاش مستمر برای قرار گرفتن در مراکز ریاستی در محیط عربی و آفریقایی، مصرف داخلی این جایگاه و افزایش جایگاه مردمی و نشان دادن رئیس جمهور به عنوان شخصیت شجاعی که جایگاه دیپلماتیک را به موریتانی بازگردانده است، بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *