جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
مرکز پژوهش های الجزیره اجلاس نواکشوت را بررسي کرد

بلندپروازی های موریتانی در اتحادیه عرب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: اجلاس سران اتحادیه عرب در نواشکوت - پایتخت موریتانی - در حالی برگزار شد که در این اجلاس تصمیم ها و مواضع کارآمدی برای حل بحران عرب ها در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه ای اتخاذ نشد.

محمد سالم کارشناس مسائل موریتانی در تحلیلی که مرکز پژوهش های الجزیره منتشر کرد، نوشت: این اجلاس از نظر مشارکت سران، از کم‌فروغ‌ترین اجلاس ها در تاریخ اجلاس های عربی به شمار می رود و بیانیه پایانی آن ضعف کمی و کیفی تصمیمات این اتحادیه را نشان داد.

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در تدوین یک روند امیدوار کننده برای آینده ملت های عرب، حل و فصل اختلافات عربی و یا رسیدن به یک دیدگاه معین در خصوص بحران های بزرگ همچون رویارویی با تروریسم در منطقه ناکام ماندند. این در حالی است که این اجلاس در سطح آرمان ملت‌های عربی دارای عملکردی ضعیف و بدون تأثیر در وضع حاضر و آینده کشورهای عربی بود.

اجلاس سران اتحادیه عرب در نواشکوت تنها با حضور هفت رئیس دولت / حکومت از ۲۲ کشور عربی برگزار شد و حضور روسا تنها به حضور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شیخ احمد الصباح امیر کویت، عمر البشیر رئیس جمهور سودان، عثمان احمد جیله رئیس جمهور جیبوتی، اکیلیل ظنین رئیس جمهور جزایر قناری، منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و محمد والد عبدالعزیر رئیس جمهور کشور میزبان محدود شد. این در حالی است که دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه در این اجلاس شرکت کردند.

 

دلایل کاهش حضور سران اتحادیه عرب در اجلاس

– عامل امنیتی؛ رسانه های عربی به تردید در توانایی موریتانی در برگزاری خوب این اجلاس دامن زدند و این امری بود که برای بیشتر روسا به یک دغدغه تبدیل شد و آنچه به این تردیدها دامن زد تنش های اجتماعی بود که در نواکشوت روی داد؛

– فقدان پیش‌بینی پذیری؛ به دلیل بالا گرفتن اختلافات میان سران عرب و اختلاف زیاد در خصوص مسائل و بحران های عربی مختلف؛

ضعف موریتانی در میزبانی و استقبال کامل از هیئت های پادشاهی و ریاستی که باعث کاهش فعالیت های اجلاس به چند ساعت در یک روز شد.

– اختلافات مراکش و موریتانی بر روند برگزاری اجلاس اثر گذاشت. این اختلاف در چند ماه اخیر به ویژه با مشارکت رسمی موریتانی در مراسم خاکسپاری محمد ولد عبدالعزیز، رئیس فقید جبهه بولیساریو و انتخاب جانشین برای او بیشتر شد. میزان تنش میان دو کشور زمانی بیشتر شد که موریتانی با امضای ۲۸ دولت آفریقایی درباره پیش نویس مراکش مبنی بر اخراج جبهه بولیساریو از اتحادیه آفریقا مخالفت نمود و رسانه های مراکش این مسأله را دلیل کافی برای تأثیر منفی بر اجلاس نواکشوت پس از مخالفت مراکش با میزبانی این اجلاس بر شمردند. 

تمامی این عوامل باعث شد بیشتر سران عرب این اجلاس را تحریم و به اعزام هیئت ها و نمایندگانی در سطوح پایین اکتفا کنند.

 

اجلاسی بدون سران و مواضع

اجماع عربی کلی بر این باور است که اجلاس نواکشوت هیچ نقطه امیدی به واقعیت عربی نیفزود. بیانیه صادر شده در اجلاس به جز استقبال سران حاضر از طرح فرانسه درباره فلسطین، شامل هیچ برنامه معین و تصمیم‌های عملی نبود. سران حاضر در اتخاذ دیدگاهی یکسان در خصوص طرف های درگیر در سوریه ناکام ماندند و در این اجلاس هیچ توجهی به پرونده پناهندگان سوری نشد. مسأله تشکیل یک قدرت عربی مشترک که مصر از آن حمایت می نماید و عربستان به شدت مخالف آن است، نادیده گرفته شد، تا به عنوان یکی از بحران های عربی مشترک باقی بماند.

همچنین در بیانیه پایانی این اجلاس سخنی درباره کودتای نافرجام ترکیه با وجود حجم بالای روابط عربی – ترکی به میان نیامد.

 

موریتانی: دستاوردها و چالش ها

نتایج اجلاس نواکشوت اگرچه از اجلاس های سابق کم اهمیت تر بود، اما برای موریتانی دستاوردها و چالش هایی به همراه داشت.

 

برجسته ترین دستاوردهای اجلاس نواکشوت برای موریتانی

– خروج از حاشیه: مردم و مقامات موریتانی در طول دهه های اخیر به حاشیه رانده شده بودند و این اجلاس باعث مشارکت موریتانی در تصمیم‌سازی عربی شد. این دستاورد با بلندپروازی محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی برای حضور قدرتمند در صحنه بین اللمللی و منطقه ای به عنوان میانجی در پرونده های سیاسی منطقه ای و یا به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا و اخیرا به عنوان رئیس اجلاس سران عرب همراستاست.

– دستاورد اقتصادی: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کمک‌های بزرگی را به موریتانی نمودند و این کمک ها شامل هدایایی از خودروهای لوکس بود.

– بازسازی زیرساخت ها: بخشی از موریتانی پس از سال‌ها فقر، شکل ظاهری جدیدی به خود گرفت.

– بهبود ناتوانی دیپلماسی در روابط فیمابین: می توان گفت روابط موریتانی – عربی در سطح دوجانبه ضعیف است و در دوره رئیس جمهور کنونی به جز سفر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به موریتانی، در طول هشت سال گذشته با وجود سفرهای متعدد محمد ولد عبدالعزیز به پایتخت های عربی هیچ رئیس جمهور و یا پادشاه عربی به موریتانی سفر نکرده بود.

– افزایش جایگاه مردمی: این اجلاس جایگاه سیاسی محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی را به شکل خاص نزد اکثریت عرب زبان کشورش که این اجلاس را بازگشت به اصول و ریشه های عربی قلمداد نمودند، بالا برد و آنها به شدت از برگزاری این اجلاس در نواکشوت استقبال کردند.

– به فراموشی سپرده شدن بحران های اجتماعی در طول دوره آمادگی برای اجلاس: این امر به شکلی بود که معارضان با این اجلاس همسو شدند و آن را دستاورد ویژه ای برای موریتانی قلمداد کردند.

 

چالش های پیش روی موریتانی پس از اجلاس:

می توان مجموعه ای از چالش های پیش روی موریتانی را پس از برگزاری اجلاس به شکل زیر بیان نمود:

چالش ریاست: قویا انتظار می رود ریاست موریتانی بر اتحادیه عرب دارای کارآمدی کمتری از ریاست این کشور بر اتحادیه آفریقا باشد که برجسته ترین دلایل آن عبارتند از:

۱- وضعیت مرگ بالینی که اتحادیه عرب در آن به سر می برد

۲- قطب بندی شدید میان اعضا و پیمان های عربی متناقض

۳- افزایش حوادث و ناآرامی ها در جهان عرب

۴- سایه انداختن نیاز اقتصادی موریتانی بر مواضع سیاسی آن در قبال واقعیت جهان عرب و وقایع پراکنده آن.

چالش صحنه داخلی: بر اساس تجربه ریاست موریتانی بر اتحادیه آفریقا می توان در این باره جمله “ریاست مجالس و مرگ صحنه سیاسی در موریتانی” را بیان نمود؛ به شکلی که محمد ولد عبدالعزیز در دوره ریاست خود بر اتحادیه آفریقا صحنه سیاسی را در یک تعطیلی فرو برد و در آن پرونده‌‌های گفت‌وگوی سیاسی به دلیل مشغول شدن رئیس جمهور به قاره سیاه تعطیل شد. در صورتی که محمد ولد عبدالعزیر این تجربه را بار دیگر تکرار نماید، صحنه سیاسی در رکودی قرار خواهد گرفت که تنها با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده از آن خارج خواهد شد.

چالش تعادل در استفاده از اجلاس: موریتانی در بحرانی واقعی میان قومیت های عربی و زنگی به سر می برد و بحران های سیاسی میان این دو قومیت بالا گرفته است؛ به شکلی که رهبران زنگی خواستار آزادی از آنچه آن را سیطره عربی می دانند، هستند و در مقابل رهبران عرب آنچه آن را زیاده خواهی اقلیت ها با تکیه بر شروط خارجی می دانند، مخالف هستند.

به شکل خلاصه می توان گفت؛ موریتانی تنها برنده اجلاس امید بود؛ زیرا هدف سیاسی کلی موریتانی، متحد کردن مواضع عرب ها و اتخاذ تصمیم‌های قدرتمند و قطعی که صحنه و واقعیت عربی را تغییر دهد، نبود. هدف موریتانی به وضوح رسیدن به جایگاهی برجسته از طریق تلاش مستمر برای قرار گرفتن در مراکز ریاستی در محیط عربی و آفریقایی، مصرف داخلی این جایگاه و افزایش جایگاه مردمی و نشان دادن رئیس جمهور به عنوان شخصیت شجاعی که جایگاه دیپلماتیک را به موریتانی بازگردانده است، بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *