جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
در گزارش شورای روابط خارجی آمريکا تاکید شد

روابط شکننده آمریکا و رژیم صهیونیستی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: اختلافات جدی درباره مسائل سیاسی خاورمیانه و تحولات سیاسی و جمعیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، از عوامل ایجاد شکاف در روابط دو دولت است. تعداد فزاینده‌ای از اتباع رژیم صهیونیستی قائل به سیاستهایی هستند که سبب تشدید اختلافات با آمریکا میشود و بسیاری از آمریکایی ها از اهداف سیاست خارجی رژیم صهیونیستی ناراحت هستند.

شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی به قلم رابرت دی بلکویل و فیلیپ اچ گوردون به چشم انداز روابط آینده آمریکا و اسرائیل پرداخت:

مقدمه

چشم انداز راهبردی، قرابت فرهنگی و ارزشهای دموکراتیک مشترک بین آنها در معرض خطر جدی قرار دارد. روندهای اخیر کاملا نگران کننده هستند. هرچند رژیم صهیونیستی می تواند به اختلافات فزاینده با واشنگتن اعتنا نکند اما به شدت به حمایت نظامی و سیاسی آمریکا وابسته است و کاهش حمایت آمریکا، مشروعیت و امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر می اندازد. چالش‌های ساختاری روابط آمریکا-رژیم صهیونیستی، مانع ترمیم فوری این شکاف می شود. این گزارش نشان می دهد که تغییرات اجتماعی، نسلی و جمعیتی هر دو طرف، چگونه رابطه آنها را به چالش کشیده است.

 

تهدید واگرایی راهبردی

امروزه چالش اصلی امنیتی رژیم صهیونیستی، توسعه طلبی و قدرت بالقوه هسته­ای ایران، گسترش آشوب، ظهور بازیگران منطقه‌ای غیردولتی مسلح به موشک و رشد جمعیت عرب ناراضی در مرزهای رژیم صهیونیستی است. چشم انداز آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد نحوه مقابله با این مسائل حیاتی، متفاوت و از نظر ساختاری واگراست و این شکاف، مهم‌ترین خطر فراروی روابط آمریکا-رژیم صهیونیستی محسوب می شود که امنیت وجودی این رژیم را تهدید می کند.

واشنگتن و تل آویو در مورد چگونگی دستیابی ایران به سلاح هسته­ای اختلاف نظر جدی دارند. اوباما معتقد است برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره و توافق دیپلماتیک محدود شود و گزینه های تحریم و اعمال فشار به عنوان جایگزین مطرح شود. اما نتانیاهو معتقد است باید هر کاری انجام داد تا جلوی مشروعیت برنامه غنی‌سازی ایران گرفته شود. در نتیجه این اختلافات، نتانیاهو در جلسه مشترک با کنگره آمریکا از اولویت سیاست خارجی آمریکا به طور بی سابقه انتقاد کرد. اقدامی که سبب شد قدرتمندترین حامیان رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز با آن مخالفت کنند. تمایل نتانیاهو به برخورد تند با قدرتمندترین متحد رژیم صهیونیستی حاکی از عمق شکاف بین دو دولت است. وی بدین خاطر آشکارا از رئیس جمهور آمریکا انتقاد می کرد که موجودیت رژیم صهیونیستی را در خطر می دید.

واشنگتن و تل آویو در سیاست کلی خود در قبال ایران نیز با هم اختلاف دارند. رژیم صهیونیستی نگران است آمریکا با دشمنی روابط حسنه ایجاد کند که موجودیت وی را به رسمیت نمی شناسد. گسترش نفوذ ایران از تهران تا مدیترانه و آزادی عمل گروه های تحت فرمان ایران، تا مرز رژیم صهیونیستی کشیده شده است.

رویکرد دولت اوباما در قبال مصر نیز برای تل آویو خوشایند نیست. آمریکا پس از سرکوب نظامی تابستان 2013 در مصر، تحویل سامانه های نظامی را به این کشور معلق ساخت درحالیکه تل آویو مصرانه از واشنگتن خواسته تا کمک های نظامی خود را به مصر ادامه دهد.

یکی دیگر از زمینه های اختلاف نظر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، مسئله سوریه است. اولویت خواست رژیم صهیونیستی در سوریه ثبات و بازدارندگی است نه دموکراسی و یا تغییر رژیم؛ در حالیکه واشنگتن درصدد برکناری اسد از قدرت است. حمایت آمریکا از گروه های مخالف، باعث افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی از ظهور و قدرت گیری گروه های اسلامگرای افراطی؛ و آشوب پس از اسد شده است.

آخرین و مهمترین اختلاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی مساله فلسطین است. بسیاری از آمریکائیان تصور نمی کنند که گزینه دیگری غیر از راه حل دو-کشوری وجود داشته باشد و هر گزینه دیگری به معنای حکومت غیردموکراتیک رژیم صهیونیستی بر میلیون ها فلسطینی است فلذا معتقدند که سیاست رژیم صهیونیستی در مورد شهرک سازی در کرانه باختری، نباید به چشم انداز صلح خدشه وارد کند درحالیکه بسیاری از اتباع رژیم صهیونیستی از راه حل دو-کشوری دست کشیده اند و پس از سالها مذاکرات ناکام، به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند با یک دولت فلسیطینی زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه در موضوع شهرک سازی، شدیدتر است. رژیم صهیونیستی، از دیرباز از رشد شهرک سازی حمایت کرده و از رشد آن جلوگیری نکرده و جمعیت شهرک نشینان در کرانه باختری از چند ده هزار در دهه 70 به حدود 370 هزار در 2016  افزایش یافته است. نتانیاهو اهمیت شهرک سازی را کم اهمیت جلوه داده و ادعا می کند شرایط راهبردی رژیم صهیونیستی آن قدر قوی است که نیازی به عقب نشینی از شهرک سازی ندارد. درحالیکه برداشت دولتهای آمریکا این است که شهرک سازی رژیم صهیونیستی نه تنها به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی آسیب می زند بلکه به راه حل دو-کشوری، لطمه می زند و پژواک آن در جهان اسلام می تواند به افراط‌گرایی بیفزاید. همچنین جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم از این موضوع استفاده کرده و چهره رژیم صهیونیستی را سیاه می کند.

این دیدگاه های واگرا در مورد فلسطین باعث تنش جدی در روابط دوجانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی شده به طوری که، نتانیاهو ضمن حمایت از شهرک سازی قول داده بود که در زمان نخست وزیری وی هیچ دولت فلسطینی تشکیل نخواهد شد و دولت اوباما در پاسخ اعلام کرده بود که این دولت در رویکردهای خود تجدیدنظر خواهد کرد.

با اتمام سال 2016، امید به راه حل یا حتی رویکرد مشترک آمریکا-رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی به افول می گذارد. نگاه دقیق به جریانات داخلی طرفین نشان می دهد که بدون تلاش عملی طرفین، این اختلافات بدتر خواهد شد.

 

جدایی رو به تزاید جوامع

نگرش‌های عمومی در رژیم صهیونیستی و آمریکا نشان می دهد که روندهای دردسرساز جدی در میان آنها وجود دارد. در رژیم صهیونیستی، مردم مذهبی ‌تر، ملی گراتر و محافظه ‌کارتر شده ‌اند که بخشی از آن به واسطه ترکیب جمعیتی آن است که باعث تشدید اختلافات با واشنگتن بر سر مسائلی همچون لیبرالیسم و دموکراسی در رژیم صهیونیستی و سیاست در قبال فلسطین و ایران شده ‌است. در آمریکا جمعیت جوانی پا به عرصه سیاست گذاشته اند که در مقایسه با نسل قدیمی، احساس همدردی کمتری با رژیم صهیونیستی می کنند.

در طرف مقابل رشد جمعیت یهودیان ارتدوکس افراطی (حریدی) در رژیم صهیونیستی سریع است. به طوری که با توجه به نرخ بالای زاد و ولد آنها پیش بینی می شود تا سال 2030، نسبت جمعیت آنها از 11 به 18درصد برسد. رژیم صهیونیستی محافظه‌کارتر و مذهبی‌تر، نه تنها از ارزش‌های لیبرال و دمکراتیک آمریکا فاصله خواهد گرفت، بلکه چشم‌انداز راه حل دو کشوری را تضعیف خواهد ساخت.

افزایش نفوذ سیاسی شهرک‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، عامل مهم دیگری است که ترکیب دولت و سیاست‌های رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نرخ رشد جمعیت شهرک‌ها بیش از دو و نیم برابر نرخ میانگین ملی است. در سال 2013 حدود 75 درصد از رشد جمعیت شهرک‌ها، یهودی‌هایی بودند که در شهرک‌ها به دنیا آمدند. از آنجائی که جمعیت شهرک‌نشین‌ها عموما محافظه‌کارتر و مذهبی‌تر هستند، افزایش مستمر آنها نه تنها سبب افزایش اختلاف‌ها با آمریکا می شوند بلکه مانعی برای صلح با فلسطینی‌ها خواهد شد.

شرایط آمریکا نیز در حال تغییر است و همکاری با رژیم صهیونیستی را دشوارتر می کند. اولین روند این است که جوانان آمریکایی به ویژه جنبش‌های دانشجویی نسبت به نسل قبلی کمتر حامی رژیم صهیونیستی هستند به طوری که کمپ های دانشجویی بسیاری موسوم به بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی در حال ایجاد است.

تغییر در ترکیب قومی جمعیت آمریکا نیز به گونه‌ای است که مساعد حمایت از رژیم صهیونیستی نمی باشد. حمایت از رژیم صهیونیستی در میان گروه‌های یهودی آمریکا و مسیحیان انجیلی قوی‌تر از دیگر قومیت­های آمریکایی همچون اسپانیایی‌ها، آسیایی‌ها و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بوده‌ است. اکثریت قابل توجه آمریکایی‌های اسپانیایی تبار مخالف جانبداری از رژیم صهیونیستی هستند و حتی برخی از آنها موافق تحریم رژیم صهیونیستی هستند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نیز موافق بی‌طرفی آمریکا در منازعه فلسطین–رژیم صهیونیستی و مقدم بودن هویت دمکراتیک رژیم صهیونیستی شامل حقوق فلسطینی‌ها بر هویت یهودی هستند. اگرچه این قومیت‌ها قدرت کمی دارند، اما اندازه قدرت سیاسی آنها به طور قابل ملاحظه‌ای رو به افزایش است.

حتی در میان جامعه یهودیان آمریکا نیز نگرش‌ها در حال تغییر است. جامعه یهودیان آمریکا به طور فزاینده‌ای متفرق هستند و حمایت از رژیم صهیونیستی دیگر به طور اتوماتیک به معنای حمایت از سیاست این رژیم نیست. به غیر از آیپک، گروه‌هایی همچون “جی استریت” و “آمریکایی‌ها برای صلح” در آمریکا شکل گرفته­اند که حضور آنها بیانگر تنوع نظرات است. داو واکسمن در کتاب “آشفتگی در قوم” نگرش یهودیان آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داده و معتقد است: اکثریت یهودیان آمریکا از کم و کیف برخورد رژیم صهیونیستی با  فلسطینی‌ها ناراضی هستند و از توانایی رژیم صهیونیستی برای اینکه یک دولت یهودی و دمکراتیک باقی بماند، نگران هستند. واکسمن متذکر می شود اگر رژیم صهیونیستی غیرلیبرال شود، بسیاری از یهودیان لیبرال آمریکا به ویژه جوانان از این رژیم روی برخواهند گرداند.

روند دیگر، شکاف فزاینده حزبی بر سر مسئله فلسطین در ساختار سیاسی آمریکاست. به عنوان مثال در سال 2015 حدود 76 درصد از جمهوری‌خواهان گفتند که موضع نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای آنها عمیقا مهم است و این آمار برای دمکرات‌ها 49 درصد بود. امروزه 79 درصد از جمهوری‌خواهان حامی رژیم صهیونیستی هستند درحالیکه 56 درصد از مستقلین و 53 درصد از دمکرات‌ها حامی این رژیم هستند. حدود نیمی از جمهوری‌خواهان فکر می کنند آمریکا باید به قطعنامه تشکیل دولت فلسطینی رای منفی بدهد، اما فقط 15 درصد از دمکرات‌ها موافق چنین اقدامی هستند، درحالیکه 49 درصد از دمکرات‌ها موافق ساخت شهرک‌ها هستند، فقط 26درصد از جمهوری‌خواهان موافق این رویکرد هستند.

در مرام فکری جمهوری‌خواه و دمکرات این شکاف و اختلاف­نظر مشخص است. در انتخابات قبلی موضع دو حزب در خصوص رژیم صهیونیستی تقریبا مثل هم بود، اما در انتخابات 2016 جمهوری‌خواهان هیچ حمایتی از راه حل دو کشوری نکردند و ادعا کردند که حمایت از رژیم صهیونیستی بیان آمریکاگرایی است و مسئولیت دولت آمریکا است که سیاست‌هایی را پیش ببرد که بیانگر اشتیاق قوی آمریکایی‌ها برای رابطه با رژیم صهیونیستی است. مرام فکری دمکرات‌ها بیانگر حمایت قوی از رژیم صهیونیستی و نیز حمایت سنتی از مذاکرات مستقیم صلح بین طرف‌های درگیر و شناسایی دولت فلسطینی است.

 

نتیجه‌گیری

آینده مناسبات آمریکا–رژیم صهیونیستی در خطر است و پایه‌های مناسبات فیمابین به واسطه دیدگاه‌های راهبردی واگرا در منطقه‌ای که دستخوش تغییرات بنیادی و روندهای جمعیتی، سیاسی و اجتماعی بلندمدت شده، تضعیف شده‌است. شروع به کار دولت جدید در آمریکا فرصتی برای کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها و نمایش اراده سیاسی جهت معکوس ساختن روندهای منفی مورد اشاره در این گزارش خواهد بود. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *