جدیدترین مطالب

آیا چین به دنبال یک پایگاه نظامی دیگر در آفریقاست؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رسم هر ساله چین در سه دهه اخیر این بوده که اولین سفر وزیر امورخارجه این کشور به آفریقا باشد. امسال هم طبق همین سنت وزیر امورخارجه چین به مصر، تونس، توگو و سال عاج سفر کرد.

رافائل در راه تهران؟

رافائل در راه تهران؟

به فاصله دو روز پس از ابراز تمایل رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان در ماه آینده میلادی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام این سفر در اسفند‌ماه را بعید می‌داند.

در ملاقات اعضای ارشد حماس و جهاد اسلامی با دکتر خرازی،
تحولات جنگ غزه و مسیر پیش روی مقاومت بررسی شد

شورای راهبردی آنلاین: آقایان اسامه بن حمدان و علی ابو شاهین، اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس و جهاد اسلامی امروز در ملاقات با دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به تشریح آخرین وضعیت میدانی در غزه و همینطور مسیر پیش روی مقاومت فلسطین پرداختند.

Loading

أحدث المقالات

آیا چین به دنبال یک پایگاه نظامی دیگر در آفریقاست؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رسم هر ساله چین در سه دهه اخیر این بوده که اولین سفر وزیر امورخارجه این کشور به آفریقا باشد. امسال هم طبق همین سنت وزیر امورخارجه چین به مصر، تونس، توگو و سال عاج سفر کرد.

توافق توکیو و سئول برای همکاری در مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی

تهران- ایرنا- یوکو کامیکاوا و چو تائه یول وزرای خارجه ژاپن و کره جنوبی در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در برزیل با یکدیگر دیدار و در مورد همکاری برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی از جمله شلیک‌های آزمایشی موشک‌های بالستیک از سوی پیونگ یانگ به توافق رسیدند.

Loading

مروری بر مفهوم حکمرانی شبکه‌ای

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – پژوهش: گسترش آگاهی های عمومی و فردی نسبت به خود، جامعه و گسترده شدن توانمندی ها در میان بخش ها و قشرهای مختلف جامعه باعث شده که بسیاری از ساختارهای سنتی بر هم بخورد و شکل های جدیدی از تعاملات به وجود آید.

این امر حکمرانی و حکومت کردن را نیز متاثر کرده است. در چنین شرایطی و با روند رو به افزایش ارتباطات افقی در جامعه، کشورها به سوی جوامع شبکه ای با شاخصه های وابستگی متقابل، جهت یافتند.

حکمرانی شبکه ای ، سیاست را به عنوان نتیجه فرآیند اداره کردن می داند که دیگر کاملا توسط حکومت صورت نمی پذیرد. زیرا فرض خود را بر پیچیدگی و دشواری مسائل و حل آنها قرار داده است. در اینجا سیاستگذاری از طریق شکل های تعاملی اداره کردن، انجام می شود که بازیگران بسیاری را از حوزه های مختلف در بر می گیرد.

اتکای این مفهوم جدید بر مذاکره و تعامل بیشتر میان بازیگران مختلف است. تعاملات آنها به نحوی افزایش یافته که یک الگوی نسبتا پایدار سیاستگذاری و هماهنگی را به وجود آورده است.

البته حکمرانی شبکه ای با چالش هایی از جمله دمکراتیک بودن، پاسخگویی ، مسئله یادگیری و حافظه سازمانی و مدیریت شبکه ها روبروست.

هر چند معرفی رویکردهای جدیدی مانند فراحکمرانی و همچنین بهره گیری از استراتژی های ترکیبی هدایتگری و خود تنظیم شوندگی، نحوه مقابله با این چالش ها را مورد بحث قرار داده است.

فراحکمرانی به طور ویژه بر اقدامات و رویه هایی تاکید می کند که تاثیرات دولت و فرآیندهای دستور – کنترل را در فضای حکمرانی تضمین کرده و تعاملات دیالکتیک میان شبکه های خود سازمانگر و ساختارهای سلسله مراتبی جای گرفته در آنها را برقرار می کند.

البته برخی از انتقادات به رویکرد شبکه ای هنوز با پاسخ جامعی روبرو نشده است؛ از جمله این سوال که «چه نوع شبکه ای در چه شرایطی و با کدام خروجی سیاستی بروز خواهند یافت؟»

با این حال امروزه حکمرانی شبکه ای به عنوان یک الگوی جدید حکمرانی در کنار الگوهای سابق حکمرانی مورد توجه است و در راستای اعمال و بهینه سازی آن در سطوح حکومتداری و آکادمیک تلاش های گسترده ای صورت می گیرد.

متن کامل گزارش دفتر مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *