جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش، گفتمان محوری انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پس از انقلاب اسلامی نگاه به علم و فناوری توسعه و گسترش یافت زیرا رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است.

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

Loading

پیام‌های توییت اتمی ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در توییتر خود اعلام کرد آمریکا تا زمانی که جهان در مسئله هسته‌ای بر سر عقل بیاید، می‌بایستی به‌شدت ظرفیت و توانایی هسته‌ای خود را تقویت کند و گسترش دهد.

داریل کیمبال و کینگستون ریف در تحلیلی که انجمن کنترل تسلیحات منتشر کرد، نوشتند: دونالد ترامپ در توییتر خود از 140 کلمه در ارتباط با نیروهای هسته‌ای استفاده کرد که رمزگشایی از قصد و نیت وی کار دشواری است. اما اظهارنظر ترامپ می‌تواند بیان حمایت از تلاش‌های فعلی آمریکا برای حفظ، ارتقاء و جایگزین ساختن نیروهای هسته‌ای آمریکا طی 30 سال آتی باشد که هزینه‌ای بالغ‌بر 1 تریلیون دلار خواهد داشت. در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ ضمن ابراز نگرانی نسبت به عقب‌ماندگی آمریکا درزمینهٔ نیروهای هسته‌ای، از سرمایه‌گذاری در برنامه سلاح هسته‌ای کشورش حمایت کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با تعدادی از افسران عالی‌رتبه ارتش در ساختمانش در فلوریدا ملاقات کرد. در این دیدار موضوعات متنوعی در حوزه دفاعی ازجمله سیاست هسته‌ای موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. ترامپ ممکن است این قصد را داشته باشد و نشان دهد که حامی توسعه و افزایش تعداد سلاح هسته‌ای در فهرست سلاح هسته‌ای موجود در زرادخانه هسته‌ای آمریکا، ساخت و تولید انواع جدید سلاح هسته‌ای و یا افزایش نقش سلاح هسته‌ای در سیاست آمریکا باشد. چنانچه ترامپ قصد داشته باشد میزان ظرفیت زرادخانه هسته‌ای آمریکا را افزایش دهد در آن صورت عدول از سیاست آمریکا در مسئله هسته‌ای خواهد بود و این امر رقابت هسته‌ای و جنگ در عرصه جهانی را تسریع و تشدید خواهد کرد.

ناگفته نماند که ظرفیت هسته‌ای کنونی آمریکا بیش‌ازاندازه و به‌مراتب فراتر از توافقات قبلی صورت گرفته با روسیه است

از زمان پایان جنگ سرد آمریکا میزان زرادخانه خود را به میزان فراوانی کاهش داده است. در حقیقت روسای جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه با شدت بیشتری از همتان دموکرات خود زرادخانه هسته‌ای آمریکا را کاهش داده‌اند.

در دولت اوباما سیاست آمریکا عدم توسعه انواع جدید کلاهک هسته‌ای یا تغییر کلاهک‌های موجود برای ایجاد ظرفیت و تواناهایی بوده است، چراکه نیازی به توسعه نقش و تعداد سلاح هسته‌ای وجود ندارد. به‌علاوه، از حیث نظامی ضرورتی برای سلاح هسته‌ای جدید وجود ندارد. آمریکا در حال حاضر زرادخانه هسته‌ای با 4600 کلاهک هسته‌ای را حفظ کرده است که از این تعداد حدود 900 کلاهک هسته‌ای آماده شلیک هستند.

در حقیقت پنتاگون و اوباما در سال 2013 اعلام کردند که سلاح هسته‌ای مستقر آمریکا یک‌سوم بیش‌ازحد لازم برای تأمین نیازهای بازدارندگی هسته‌ای است.

کاهش تعداد کلاهک هسته‌ای به سطح 1100 سلاح راهبردی همچنان ظرفیت و توانایی لازم و بیش‌ازحد نیاز در اختیار آمریکا قرار خواهد داد. این میزان از بازدارندگی برای ویرانی فاجعه‌بار هر کشوری که قصد حمله به آمریکا یا متحدانش با سلاح هسته‌ای را داشته باشد، کافی است.

ترامپ به‌جای توسعه و گسترش ظرفیت زرادخانه هسته‌ای باید بر سیاست قبلی موردقبول دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مبنی ‌بر تعامل با روسیه جهت کنترل و کاهش زرادخانه هسته‌ای بی‌شمار، مرگبار و هزینه‌بر دو کشور (آمریکا و روسیه)، کاهش تنش‌های هسته‌ای، تقویت نظام منع تکثیر و توسعه سلاح هسته‌ای و برقراری و تقویت صلح و امنیت در عرصه جهانی در سایه جهان عاری از سلاح هسته‌ای متمرکز شود.

همچنان فضای اندکی در بودجه فدرال جهت افزایش اعتبارات لازم برای برنامه‌های نوسازی سلاح هسته‌ای آمریکا وجود دارد. آمریکا طرح بلندپروازانه‌ای برای ارتقا و جایگزینی نیروی هسته‌ای سه‌گانه[1] مدنظر دارد که اجرای آن در 30 سال آینده هزینه‌ای بالغ‌بر 1 تریلیون دلار خواهد داشت. این طرح غیرضروری و ناپایدار است.

توییتر ابزار مناسبی برای اعلام تغییرات در سیاست هسته‌ای آمریکا نیست. اظهارات رمزآلود ترامپ حاکی از تغییر در سیاست هسته‌ای آمریکا است که می‌تواند تنش‌های هسته‌ای در سطح جهان را تشدید و تسریع کند و مأموریت منع تکثیر و توسعه سلاح هسته‌ای را پیچیده سازد.

 

[1]– نیروهای سه‌گانه هسته‌ای به تجهیزات و زرادخانه هسته‌ای آمریکا اشاره دارد که شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک دریا محور و بمب‌افکن‌های استراتژیک است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *