جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

پیام‌های توییت اتمی ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در توییتر خود اعلام کرد آمریکا تا زمانی که جهان در مسئله هسته‌ای بر سر عقل بیاید، می‌بایستی به‌شدت ظرفیت و توانایی هسته‌ای خود را تقویت کند و گسترش دهد.

داریل کیمبال و کینگستون ریف در تحلیلی که انجمن کنترل تسلیحات منتشر کرد، نوشتند: دونالد ترامپ در توییتر خود از 140 کلمه در ارتباط با نیروهای هسته‌ای استفاده کرد که رمزگشایی از قصد و نیت وی کار دشواری است. اما اظهارنظر ترامپ می‌تواند بیان حمایت از تلاش‌های فعلی آمریکا برای حفظ، ارتقاء و جایگزین ساختن نیروهای هسته‌ای آمریکا طی 30 سال آتی باشد که هزینه‌ای بالغ‌بر 1 تریلیون دلار خواهد داشت. در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ ضمن ابراز نگرانی نسبت به عقب‌ماندگی آمریکا درزمینهٔ نیروهای هسته‌ای، از سرمایه‌گذاری در برنامه سلاح هسته‌ای کشورش حمایت کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با تعدادی از افسران عالی‌رتبه ارتش در ساختمانش در فلوریدا ملاقات کرد. در این دیدار موضوعات متنوعی در حوزه دفاعی ازجمله سیاست هسته‌ای موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. ترامپ ممکن است این قصد را داشته باشد و نشان دهد که حامی توسعه و افزایش تعداد سلاح هسته‌ای در فهرست سلاح هسته‌ای موجود در زرادخانه هسته‌ای آمریکا، ساخت و تولید انواع جدید سلاح هسته‌ای و یا افزایش نقش سلاح هسته‌ای در سیاست آمریکا باشد. چنانچه ترامپ قصد داشته باشد میزان ظرفیت زرادخانه هسته‌ای آمریکا را افزایش دهد در آن صورت عدول از سیاست آمریکا در مسئله هسته‌ای خواهد بود و این امر رقابت هسته‌ای و جنگ در عرصه جهانی را تسریع و تشدید خواهد کرد.

ناگفته نماند که ظرفیت هسته‌ای کنونی آمریکا بیش‌ازاندازه و به‌مراتب فراتر از توافقات قبلی صورت گرفته با روسیه است

از زمان پایان جنگ سرد آمریکا میزان زرادخانه خود را به میزان فراوانی کاهش داده است. در حقیقت روسای جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه با شدت بیشتری از همتان دموکرات خود زرادخانه هسته‌ای آمریکا را کاهش داده‌اند.

در دولت اوباما سیاست آمریکا عدم توسعه انواع جدید کلاهک هسته‌ای یا تغییر کلاهک‌های موجود برای ایجاد ظرفیت و تواناهایی بوده است، چراکه نیازی به توسعه نقش و تعداد سلاح هسته‌ای وجود ندارد. به‌علاوه، از حیث نظامی ضرورتی برای سلاح هسته‌ای جدید وجود ندارد. آمریکا در حال حاضر زرادخانه هسته‌ای با 4600 کلاهک هسته‌ای را حفظ کرده است که از این تعداد حدود 900 کلاهک هسته‌ای آماده شلیک هستند.

در حقیقت پنتاگون و اوباما در سال 2013 اعلام کردند که سلاح هسته‌ای مستقر آمریکا یک‌سوم بیش‌ازحد لازم برای تأمین نیازهای بازدارندگی هسته‌ای است.

کاهش تعداد کلاهک هسته‌ای به سطح 1100 سلاح راهبردی همچنان ظرفیت و توانایی لازم و بیش‌ازحد نیاز در اختیار آمریکا قرار خواهد داد. این میزان از بازدارندگی برای ویرانی فاجعه‌بار هر کشوری که قصد حمله به آمریکا یا متحدانش با سلاح هسته‌ای را داشته باشد، کافی است.

ترامپ به‌جای توسعه و گسترش ظرفیت زرادخانه هسته‌ای باید بر سیاست قبلی موردقبول دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مبنی ‌بر تعامل با روسیه جهت کنترل و کاهش زرادخانه هسته‌ای بی‌شمار، مرگبار و هزینه‌بر دو کشور (آمریکا و روسیه)، کاهش تنش‌های هسته‌ای، تقویت نظام منع تکثیر و توسعه سلاح هسته‌ای و برقراری و تقویت صلح و امنیت در عرصه جهانی در سایه جهان عاری از سلاح هسته‌ای متمرکز شود.

همچنان فضای اندکی در بودجه فدرال جهت افزایش اعتبارات لازم برای برنامه‌های نوسازی سلاح هسته‌ای آمریکا وجود دارد. آمریکا طرح بلندپروازانه‌ای برای ارتقا و جایگزینی نیروی هسته‌ای سه‌گانه[1] مدنظر دارد که اجرای آن در 30 سال آینده هزینه‌ای بالغ‌بر 1 تریلیون دلار خواهد داشت. این طرح غیرضروری و ناپایدار است.

توییتر ابزار مناسبی برای اعلام تغییرات در سیاست هسته‌ای آمریکا نیست. اظهارات رمزآلود ترامپ حاکی از تغییر در سیاست هسته‌ای آمریکا است که می‌تواند تنش‌های هسته‌ای در سطح جهان را تشدید و تسریع کند و مأموریت منع تکثیر و توسعه سلاح هسته‌ای را پیچیده سازد.

 

[1]– نیروهای سه‌گانه هسته‌ای به تجهیزات و زرادخانه هسته‌ای آمریکا اشاره دارد که شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک دریا محور و بمب‌افکن‌های استراتژیک است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *