جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
تحليلگر عرب در آستانه مذاکرات آستانه بررسي کرد

سطح همکاری روسیه و ایران در سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: آنچه همکاری روسیه و ایران در سوریه را بیش از همه متمایز می‌سازد آن است که این همکاری بر اساس منافع هر یک از این طرف‌ها شکل گرفته و این منافع به شکل جدی در تعارض با یکدیگر قرار ندارد، مسئله‌ای که دو طرف را به سمت مشارکت راهبردی و ژئوپلیتیک سوق داده است.

عبدالقادر فایز در تحلیلی که مرکز مطالعات الجزیره منتشر کرد، نوشت: بیشترین چیزی که همکاری ایران و روسیه را در سوریه برجسته می‌سازد، آن است که این همکاری به شکل تدریجی با طبیعت چالش‌ها و اهداف هم‌سوی دو کشور و مداخله مستقیم نظامی متحول می‌شود. این اهداف را می‌توان در دفاع از نظام سوریه و جلوگیری از تغییر شرایط در سوریه به نفع غرب، جنگ با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه خلاصه کرد.

در ادامه، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه‌های هریک از دو کشور در پرونده سوریه بررسی می‌شود:

نقاط اشتراک

۱- هریک از دو کشور روسیه و ایران به دلایل تاریخی و ژئوپلیتیک به شکل آشکاری مخالف گسترش نفوذ غرب در خاورمیانه هستند و در راستای جلوگیری از ورود سوریه به حوزه نفوذ غرب همکاری می‌کنند.

۲- روسیه و ایران نگرانی مشترکی درباره ایده تغییر نظام‌ها با مداخله نظامی مستقیم بیگانگان به بهانه حمایت از نیروهای غیرنظامی و یا از طریق قطعنامه‌های بین‌المللی دارند.

۳- دیدگاه مشترکی نزد دو کشور درباره اجازه ندادن به جریان‌های افراطی مذهبی برای رسیدن به قدرت در سوریه وجود دارد؛ چراکه این امر از دیدگاه دو کشور خطر بزرگی برای منافع راهبردی آنان به شمار می‌رود. دراین‌باره روسیه تجربه بدی از جنبش‌ها و حرکت‌های مذهبی افراطی در منطقه شمال قفقاز همچون چچن، داغستان و انگوشیا دارد.

نقاط افتراق

۱- طرح‌های متعارض

حضور روسیه در سوریه بر اساس دو دیدگاه زیر است:

– مسکو سوریه را به‌عنوان اولویت اصلی و راهبردی جهانی خود قلمداد نمی‌کند و با سوریه به‌عنوان یکی از پرونده‌های راهبردی مهم باز میان خود و کشورهای غربی به رهبری آمریکا برخورد می‌کند.

– نیاز مبرم روسیه به تأکید بر نقش خود به‌عنوان یک قدرت بزرگ که از توانایی ایجاد و برقراری صلح در منطقه‌ای حساس همچون خاورمیانه برخوردار است.

از سوی دیگر ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، رهبری چندبعدی محوری از کشورها، جنبش‌ها، احزاب و سازمان‌هایی را که تحت شعار مقاومت و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی با یکدیگر متحد شده‌اند، در اختیار دارد. ازاین‌رو نگاه ایران به سوریه و بحران این کشور کاملاً با نگاه روسیه در تعارض است؛ به شکلی که این نگاه بیشتر راهبردی و کمتر پراگماتیک است و دلایل آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– شکست سوریه و خروج این کشور از حوزه نفوذ ایران تنها به معنی از دست دادن یک هم‌پیمان نیست، بلکه سوریه به‌عنوان حلقه وصل دارای بیشترین اهمیت در این حوزه به شمار می‌آید.

– برخلاف روسیه، ایران خواهان آن است که در برابر محور غربی-عربی و ترکی پیروز از این کشور خارج شود.

۲- اولویت میدان و مذاکرات

درست است که روسیه و ایران بر حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه اتفاق‌نظر دارند، اما در عمل نگاه‌های متفاوتی دراین‌باره وجود دارد.

دراین‌باره روسیه بر این باور است که میز مذاکرات و گفت‌وگوی سیاسی میان نظام سوریه و معارضان مسلح در اولویت است و میزان حضور نظامی محدود به تحقق موارد زیر است:

– تضمین عدم سرنگونی نظام سوریه باقدرت نظامی و حمایت از بقای نظام و شکست ایده توانایی مخالفان و کشورهای حامی آنان و قانع ساختن آن‌ها دراین‌باره که راه‌حل بحران سوریه نشستن بر سر میز مذاکرات است.

– مهندسی میدان نظامی در زمین تا برای راه‌حل سیاسی مناسب باشد و طرف‌های درگیر را به مذاکرات جدی سوق دهد.

– حذف گروه‌های مخالف راه‌حل سیاسی از طریق نظامی و هدف قرار دادن گروه‌هایی که از سوی جامعه جهانی به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناخته‌شده‌اند.

از سوی دیگر دیدگاه ایران این است که به دلیل موارد زیر اولویت حل‌وفصل بحران سوریه در میدان قرار دارد:

– بحران سوریه باید از طریق نظامی حل‌وفصل شود؛ به شکلی که ابتکار عمل باید در دست نظام سوریه باشد و سپس طرف‌های درگیر را به مذاکرات حل‌وفصل مسالمت‌آمیز دعوت نمود.

– حل‌وفصل نظامی مسئله بر روی زمین، در برابر مخالفان مسلح و کشورهای حامی آن‌ها هیچ راهی به‌جز پذیرش مذاکرات باقی نمی‌گذارد.

– هم‌زمانی هرگونه مذاکرات سیاسی با مقابله نظامی در برابر تروریست‌های تکفیری و مجموعه‌های مخالف حل‌وفصل سیاسی

سناریوهای احتمالی

تمامی سناریوهایی که می‌توان درباره آن‌ها سخن گفت، مرتبط با حساب‌های واقعیت نظامی بر روی زمین و میز مذاکرات است و چه‌بسا سناریوی روند مذاکرات حل‌وفصل سیاسی در قزاقستان تاکنون تنها روند سیاسی است که با موافقت ایران روبرو شده است. مذاکرات آستانه مرحله دوم توافق ۳ جانبه اعلامیه مسکو به شمار می‌آید. با توجه به این روند، دو سناریو برای تعامل با بحران سوریه در مرحله آینده ترسیم می‌شود:

۱- سناریوی موفقیت مذاکرات

در صورت موفقیت، مذاکرات نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

– تشکیل دولت نجات ملی پس از سلب بخشی از اختیارات بشار اسد و باقی ماندن وی در سمت خود و اعطای اختیارات بشار اسد به نخست‌وزیر جدید که مرحله انتقالی را رهبری خواهد کرد.

– برخورد نظامی با تمامی گروه‌های مسلحی که در خارج از این راه‌حل باشند و به اعتبار تروریستی بودن آن‌ها در عرف بین‌الملل مشمول قانون آتش‌بس نشوند.

– آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با نظارت بین‌المللی که پس از پایان دوره ریاست بشار اسد برگزار خواهد شد.

۲- سناریوی شکست مذاکرات آستانه

شکست مذاکرات آستانه به معنای بازگشت به روند عملیات نظامی در تمامی مناطق سوریه است و تاکنون موضع روسیه دراین‌باره به شکل علنی اعلام‌نشده است.

خلاصه

همکاری ایران و روسیه در سوریه در سایه وجود عناوین مشترک بزرگ، شکل جدیدی از شراکت راهبردی به خود گرفته است که به تاریخ طولانی بی‌اعتمادی میان دو طرف پایان می‌دهد. این امر بدون شک دستاورد مهمی برای ایران به شمار می‌رود و نفوذ منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

انتشار مطلب به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *