جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading
تحليلگر عرب در آستانه مذاکرات آستانه بررسي کرد

سطح همکاری روسیه و ایران در سوریه

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: آنچه همکاری روسیه و ایران در سوریه را بیش از همه متمایز می‌سازد آن است که این همکاری بر اساس منافع هر یک از این طرف‌ها شکل گرفته و این منافع به شکل جدی در تعارض با یکدیگر قرار ندارد، مسئله‌ای که دو طرف را به سمت مشارکت راهبردی و ژئوپلیتیک سوق داده است.

عبدالقادر فایز در تحلیلی که مرکز مطالعات الجزیره منتشر کرد، نوشت: بیشترین چیزی که همکاری ایران و روسیه را در سوریه برجسته می‌سازد، آن است که این همکاری به شکل تدریجی با طبیعت چالش‌ها و اهداف هم‌سوی دو کشور و مداخله مستقیم نظامی متحول می‌شود. این اهداف را می‌توان در دفاع از نظام سوریه و جلوگیری از تغییر شرایط در سوریه به نفع غرب، جنگ با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه خلاصه کرد.

در ادامه، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه‌های هریک از دو کشور در پرونده سوریه بررسی می‌شود:

نقاط اشتراک

۱- هریک از دو کشور روسیه و ایران به دلایل تاریخی و ژئوپلیتیک به شکل آشکاری مخالف گسترش نفوذ غرب در خاورمیانه هستند و در راستای جلوگیری از ورود سوریه به حوزه نفوذ غرب همکاری می‌کنند.

۲- روسیه و ایران نگرانی مشترکی درباره ایده تغییر نظام‌ها با مداخله نظامی مستقیم بیگانگان به بهانه حمایت از نیروهای غیرنظامی و یا از طریق قطعنامه‌های بین‌المللی دارند.

۳- دیدگاه مشترکی نزد دو کشور درباره اجازه ندادن به جریان‌های افراطی مذهبی برای رسیدن به قدرت در سوریه وجود دارد؛ چراکه این امر از دیدگاه دو کشور خطر بزرگی برای منافع راهبردی آنان به شمار می‌رود. دراین‌باره روسیه تجربه بدی از جنبش‌ها و حرکت‌های مذهبی افراطی در منطقه شمال قفقاز همچون چچن، داغستان و انگوشیا دارد.

نقاط افتراق

۱- طرح‌های متعارض

حضور روسیه در سوریه بر اساس دو دیدگاه زیر است:

– مسکو سوریه را به‌عنوان اولویت اصلی و راهبردی جهانی خود قلمداد نمی‌کند و با سوریه به‌عنوان یکی از پرونده‌های راهبردی مهم باز میان خود و کشورهای غربی به رهبری آمریکا برخورد می‌کند.

– نیاز مبرم روسیه به تأکید بر نقش خود به‌عنوان یک قدرت بزرگ که از توانایی ایجاد و برقراری صلح در منطقه‌ای حساس همچون خاورمیانه برخوردار است.

از سوی دیگر ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، رهبری چندبعدی محوری از کشورها، جنبش‌ها، احزاب و سازمان‌هایی را که تحت شعار مقاومت و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی با یکدیگر متحد شده‌اند، در اختیار دارد. ازاین‌رو نگاه ایران به سوریه و بحران این کشور کاملاً با نگاه روسیه در تعارض است؛ به شکلی که این نگاه بیشتر راهبردی و کمتر پراگماتیک است و دلایل آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– شکست سوریه و خروج این کشور از حوزه نفوذ ایران تنها به معنی از دست دادن یک هم‌پیمان نیست، بلکه سوریه به‌عنوان حلقه وصل دارای بیشترین اهمیت در این حوزه به شمار می‌آید.

– برخلاف روسیه، ایران خواهان آن است که در برابر محور غربی-عربی و ترکی پیروز از این کشور خارج شود.

۲- اولویت میدان و مذاکرات

درست است که روسیه و ایران بر حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه اتفاق‌نظر دارند، اما در عمل نگاه‌های متفاوتی دراین‌باره وجود دارد.

دراین‌باره روسیه بر این باور است که میز مذاکرات و گفت‌وگوی سیاسی میان نظام سوریه و معارضان مسلح در اولویت است و میزان حضور نظامی محدود به تحقق موارد زیر است:

– تضمین عدم سرنگونی نظام سوریه باقدرت نظامی و حمایت از بقای نظام و شکست ایده توانایی مخالفان و کشورهای حامی آنان و قانع ساختن آن‌ها دراین‌باره که راه‌حل بحران سوریه نشستن بر سر میز مذاکرات است.

– مهندسی میدان نظامی در زمین تا برای راه‌حل سیاسی مناسب باشد و طرف‌های درگیر را به مذاکرات جدی سوق دهد.

– حذف گروه‌های مخالف راه‌حل سیاسی از طریق نظامی و هدف قرار دادن گروه‌هایی که از سوی جامعه جهانی به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناخته‌شده‌اند.

از سوی دیگر دیدگاه ایران این است که به دلیل موارد زیر اولویت حل‌وفصل بحران سوریه در میدان قرار دارد:

– بحران سوریه باید از طریق نظامی حل‌وفصل شود؛ به شکلی که ابتکار عمل باید در دست نظام سوریه باشد و سپس طرف‌های درگیر را به مذاکرات حل‌وفصل مسالمت‌آمیز دعوت نمود.

– حل‌وفصل نظامی مسئله بر روی زمین، در برابر مخالفان مسلح و کشورهای حامی آن‌ها هیچ راهی به‌جز پذیرش مذاکرات باقی نمی‌گذارد.

– هم‌زمانی هرگونه مذاکرات سیاسی با مقابله نظامی در برابر تروریست‌های تکفیری و مجموعه‌های مخالف حل‌وفصل سیاسی

سناریوهای احتمالی

تمامی سناریوهایی که می‌توان درباره آن‌ها سخن گفت، مرتبط با حساب‌های واقعیت نظامی بر روی زمین و میز مذاکرات است و چه‌بسا سناریوی روند مذاکرات حل‌وفصل سیاسی در قزاقستان تاکنون تنها روند سیاسی است که با موافقت ایران روبرو شده است. مذاکرات آستانه مرحله دوم توافق ۳ جانبه اعلامیه مسکو به شمار می‌آید. با توجه به این روند، دو سناریو برای تعامل با بحران سوریه در مرحله آینده ترسیم می‌شود:

۱- سناریوی موفقیت مذاکرات

در صورت موفقیت، مذاکرات نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

– تشکیل دولت نجات ملی پس از سلب بخشی از اختیارات بشار اسد و باقی ماندن وی در سمت خود و اعطای اختیارات بشار اسد به نخست‌وزیر جدید که مرحله انتقالی را رهبری خواهد کرد.

– برخورد نظامی با تمامی گروه‌های مسلحی که در خارج از این راه‌حل باشند و به اعتبار تروریستی بودن آن‌ها در عرف بین‌الملل مشمول قانون آتش‌بس نشوند.

– آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با نظارت بین‌المللی که پس از پایان دوره ریاست بشار اسد برگزار خواهد شد.

۲- سناریوی شکست مذاکرات آستانه

شکست مذاکرات آستانه به معنای بازگشت به روند عملیات نظامی در تمامی مناطق سوریه است و تاکنون موضع روسیه دراین‌باره به شکل علنی اعلام‌نشده است.

خلاصه

همکاری ایران و روسیه در سوریه در سایه وجود عناوین مشترک بزرگ، شکل جدیدی از شراکت راهبردی به خود گرفته است که به تاریخ طولانی بی‌اعتمادی میان دو طرف پایان می‌دهد. این امر بدون شک دستاورد مهمی برای ایران به شمار می‌رود و نفوذ منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

انتشار مطلب به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *