جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

Loading
تحليلگر عرب در آستانه مذاکرات آستانه بررسي کرد

سطح همکاری روسیه و ایران در سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: آنچه همکاری روسیه و ایران در سوریه را بیش از همه متمایز می‌سازد آن است که این همکاری بر اساس منافع هر یک از این طرف‌ها شکل گرفته و این منافع به شکل جدی در تعارض با یکدیگر قرار ندارد، مسئله‌ای که دو طرف را به سمت مشارکت راهبردی و ژئوپلیتیک سوق داده است.

عبدالقادر فایز در تحلیلی که مرکز مطالعات الجزیره منتشر کرد، نوشت: بیشترین چیزی که همکاری ایران و روسیه را در سوریه برجسته می‌سازد، آن است که این همکاری به شکل تدریجی با طبیعت چالش‌ها و اهداف هم‌سوی دو کشور و مداخله مستقیم نظامی متحول می‌شود. این اهداف را می‌توان در دفاع از نظام سوریه و جلوگیری از تغییر شرایط در سوریه به نفع غرب، جنگ با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه خلاصه کرد.

در ادامه، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه‌های هریک از دو کشور در پرونده سوریه بررسی می‌شود:

نقاط اشتراک

۱- هریک از دو کشور روسیه و ایران به دلایل تاریخی و ژئوپلیتیک به شکل آشکاری مخالف گسترش نفوذ غرب در خاورمیانه هستند و در راستای جلوگیری از ورود سوریه به حوزه نفوذ غرب همکاری می‌کنند.

۲- روسیه و ایران نگرانی مشترکی درباره ایده تغییر نظام‌ها با مداخله نظامی مستقیم بیگانگان به بهانه حمایت از نیروهای غیرنظامی و یا از طریق قطعنامه‌های بین‌المللی دارند.

۳- دیدگاه مشترکی نزد دو کشور درباره اجازه ندادن به جریان‌های افراطی مذهبی برای رسیدن به قدرت در سوریه وجود دارد؛ چراکه این امر از دیدگاه دو کشور خطر بزرگی برای منافع راهبردی آنان به شمار می‌رود. دراین‌باره روسیه تجربه بدی از جنبش‌ها و حرکت‌های مذهبی افراطی در منطقه شمال قفقاز همچون چچن، داغستان و انگوشیا دارد.

نقاط افتراق

۱- طرح‌های متعارض

حضور روسیه در سوریه بر اساس دو دیدگاه زیر است:

– مسکو سوریه را به‌عنوان اولویت اصلی و راهبردی جهانی خود قلمداد نمی‌کند و با سوریه به‌عنوان یکی از پرونده‌های راهبردی مهم باز میان خود و کشورهای غربی به رهبری آمریکا برخورد می‌کند.

– نیاز مبرم روسیه به تأکید بر نقش خود به‌عنوان یک قدرت بزرگ که از توانایی ایجاد و برقراری صلح در منطقه‌ای حساس همچون خاورمیانه برخوردار است.

از سوی دیگر ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، رهبری چندبعدی محوری از کشورها، جنبش‌ها، احزاب و سازمان‌هایی را که تحت شعار مقاومت و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی با یکدیگر متحد شده‌اند، در اختیار دارد. ازاین‌رو نگاه ایران به سوریه و بحران این کشور کاملاً با نگاه روسیه در تعارض است؛ به شکلی که این نگاه بیشتر راهبردی و کمتر پراگماتیک است و دلایل آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– شکست سوریه و خروج این کشور از حوزه نفوذ ایران تنها به معنی از دست دادن یک هم‌پیمان نیست، بلکه سوریه به‌عنوان حلقه وصل دارای بیشترین اهمیت در این حوزه به شمار می‌آید.

– برخلاف روسیه، ایران خواهان آن است که در برابر محور غربی-عربی و ترکی پیروز از این کشور خارج شود.

۲- اولویت میدان و مذاکرات

درست است که روسیه و ایران بر حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه اتفاق‌نظر دارند، اما در عمل نگاه‌های متفاوتی دراین‌باره وجود دارد.

دراین‌باره روسیه بر این باور است که میز مذاکرات و گفت‌وگوی سیاسی میان نظام سوریه و معارضان مسلح در اولویت است و میزان حضور نظامی محدود به تحقق موارد زیر است:

– تضمین عدم سرنگونی نظام سوریه باقدرت نظامی و حمایت از بقای نظام و شکست ایده توانایی مخالفان و کشورهای حامی آنان و قانع ساختن آن‌ها دراین‌باره که راه‌حل بحران سوریه نشستن بر سر میز مذاکرات است.

– مهندسی میدان نظامی در زمین تا برای راه‌حل سیاسی مناسب باشد و طرف‌های درگیر را به مذاکرات جدی سوق دهد.

– حذف گروه‌های مخالف راه‌حل سیاسی از طریق نظامی و هدف قرار دادن گروه‌هایی که از سوی جامعه جهانی به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناخته‌شده‌اند.

از سوی دیگر دیدگاه ایران این است که به دلیل موارد زیر اولویت حل‌وفصل بحران سوریه در میدان قرار دارد:

– بحران سوریه باید از طریق نظامی حل‌وفصل شود؛ به شکلی که ابتکار عمل باید در دست نظام سوریه باشد و سپس طرف‌های درگیر را به مذاکرات حل‌وفصل مسالمت‌آمیز دعوت نمود.

– حل‌وفصل نظامی مسئله بر روی زمین، در برابر مخالفان مسلح و کشورهای حامی آن‌ها هیچ راهی به‌جز پذیرش مذاکرات باقی نمی‌گذارد.

– هم‌زمانی هرگونه مذاکرات سیاسی با مقابله نظامی در برابر تروریست‌های تکفیری و مجموعه‌های مخالف حل‌وفصل سیاسی

سناریوهای احتمالی

تمامی سناریوهایی که می‌توان درباره آن‌ها سخن گفت، مرتبط با حساب‌های واقعیت نظامی بر روی زمین و میز مذاکرات است و چه‌بسا سناریوی روند مذاکرات حل‌وفصل سیاسی در قزاقستان تاکنون تنها روند سیاسی است که با موافقت ایران روبرو شده است. مذاکرات آستانه مرحله دوم توافق ۳ جانبه اعلامیه مسکو به شمار می‌آید. با توجه به این روند، دو سناریو برای تعامل با بحران سوریه در مرحله آینده ترسیم می‌شود:

۱- سناریوی موفقیت مذاکرات

در صورت موفقیت، مذاکرات نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

– تشکیل دولت نجات ملی پس از سلب بخشی از اختیارات بشار اسد و باقی ماندن وی در سمت خود و اعطای اختیارات بشار اسد به نخست‌وزیر جدید که مرحله انتقالی را رهبری خواهد کرد.

– برخورد نظامی با تمامی گروه‌های مسلحی که در خارج از این راه‌حل باشند و به اعتبار تروریستی بودن آن‌ها در عرف بین‌الملل مشمول قانون آتش‌بس نشوند.

– آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با نظارت بین‌المللی که پس از پایان دوره ریاست بشار اسد برگزار خواهد شد.

۲- سناریوی شکست مذاکرات آستانه

شکست مذاکرات آستانه به معنای بازگشت به روند عملیات نظامی در تمامی مناطق سوریه است و تاکنون موضع روسیه دراین‌باره به شکل علنی اعلام‌نشده است.

خلاصه

همکاری ایران و روسیه در سوریه در سایه وجود عناوین مشترک بزرگ، شکل جدیدی از شراکت راهبردی به خود گرفته است که به تاریخ طولانی بی‌اعتمادی میان دو طرف پایان می‌دهد. این امر بدون شک دستاورد مهمی برای ایران به شمار می‌رود و نفوذ منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

انتشار مطلب به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *