جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی/ عملیات وعده صادق ایران صحنه جنگ را عوض کرد 

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

Loading
تاثیر تروریسم بر کنش های سیاست خارجی اروپا

بازتعریف اروپا از تهدیدات امنیتی

۱۳۹۵/۱۱/۳۰ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بازتولید فرایند خودشناسی و دگرشناسی در اروپا نیز باید در کانون توجه باشد. اینکه اروپا به دنبال بازشناسی "دیگران"؛ "دشمنان" و "تهدیدات" خود ازجمله عوامل، روندها و بازیگران امنیت‌زدا و امنیت ساز منطقه خاورمیانه است برای ایران می‌تواند فرصت ساز و درعین‌حال تهدید زا باشد.

*حسین مفیدی احمدی

به نظر می‌رسد حملات تروریستی در قاره اروپا، بر فرایندهای تصمیم‌گیری سیاست خارجی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا تأثیراتی راهبردی بر جای گذاشته باشد. در واقع این حملات با تأثیرگذاری بر سه بعد نیت‌مندی، انگاره‌ای و ساختاری، کنش‌های سیاست خارجی و امنیتی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا را متأثر می‌کند. در این مقاله به بررسی نحوه چارچوب‌بندی سیاست خارجی و گفتمان‌های سیاسی اروپا در رابطه با تروریسم می‌پردازیم.

مقدمه

به نظر می‌رسد حملات تروریستی در قاره اروپا، بر فرایندهای تصمیم‌گیری سیاست خارجی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا تأثیراتی راهبردی بر جای گذاشته باشد. در واقع این حملات با تأثیرگذاری بر سه بعد نیت‌مندی(1) ، انگاره‌ای(2) و ساختاری، کنش‌های سیاست خارجی و امنیتی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا را متأثر می‌کند. در این مقاله به بررسی نحوه چارچوب‌بندی سیاست خارجی و گفتمان‌های سیاسی اروپا در رابطه با تروریسم می‌پردازیم.

سیاست خارجی اروپا

به اعتقاد والترکارلسنس، “کنش سیاست خارجی در زندگی واقعی مسلماً ترکیبی از رفتار هدفمند، عوامل شناختی و روانی و پدیدارهای ساختاری متنوعی است که جوامع و محیط آن‌ها را مشخص می‌کند.”(Carlsnaes, 2007:17) کارلسنس، سه بعد نیت‌مندی، انگاره‌ای و ساختاری را در کنار هم قرار می‌دهد که به کنش در سیاست خارجی منتهی می‌شود. در نیت‌مندی، اهداف مورد نظر کنش گر بررسی می‌شود. در بعد انگاره‌ای، تمایلات و گرایش‌های کنش گر با توجه به عوامل ادراکی، روان‌شناختی، ارزش‌ها و موقعیت‌ها مدنظر هستند و سومین حوزه بعد ساختاری است. ساختارها، هم محدودکننده کارگزارند و هم فراهم آورنده فرصت‌ها و توانمندی‌های بیشتر. بعد ساختاری پایدارتر از بعد انگاره‌ای و نیت‌مندی است. این در حالی است که بعد نیت‌مندی به کنش‌ها نزدیک‌تر است. هر چند این سه بعد، به لحاظ تحلیلی، جدا از هم هستند، اما در عمل، ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. (یزدفام،1387: 269-268)

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر با سه تهدید قابل‌توجه مواجه بوده است. “تهدید جان شهروندان اروپایی”؛ “تهدید پروژه اروپا” و “تهدید مواجهه با روسیه‌ای از نظر نظامی جسورتر”. بدیهی است “تهدید جان شهروندان اروپایی”، جایگاه برجسته‌تر را به خود اختصاص دهد. اروپا با سه تهدید فوری، مستمر و بلندمدت تروریستی مواجه است.

“تهدید فوری” اروپا از شبکه‌های اروپایی داعش ازجمله “واحد عملیات خارجی داعش” برمی‌خیزد. شبکه‌ای که افراد را آموزش می‌دهد و برای ارتکاب حملات پیچیده به اروپا گسیل می‌دارد. “تهدید مستمر” اروپا برآمده از شبکه‌های جاافتاده داعش و القاعده در این قاره است. شبکه‌هایی افراطی که پایه جذب نیرو و توطئه در اروپا به‌ویژه در کشورهای فرانسه و بلژیک هستند و بیشتر، شبکه‌های زندان و شبکه‌های جنایی را دربرمی گیرند. “تهدید بلندمدت” نیز محصول افراط‌گرایی عمیق جوامع مسلمان به حاشیه رانده‌شده اروپایی است. جوامعی که به دلیل ناکامی سیاست ادغام، دچار انزوای اقتصادی و اجتماعی شده‌اند. انزوایی که به همراه ازخودبیگانگی هویتی، آن‌ها را مستعد پیوستن به گروه‌های تروریستی جهادی می‌کند. (Zarate, 2016:4-5)

در واقع در چارچوب تهدیدات سه‌گانه تروریستی فوق، که افزایش حملات تروریستی در داخل خاک اروپا را موجب شد و “ناکامی اروپا در مواجهه و مدیریت همگرای معضل موج پناه‌جویی، “موقعیت مشترک ترس”(3) در اروپا را برساخته است. موقعیتی که می‌تواند به‌صورت هم‌زمان از یک‌سو احساسات بیگانه‌ستیز و مسلمان ستیز جوامع اروپایی را افزایش دهد و از دیگر سو، موجبات افزایش گرایش‌های رادیکال جوامع مسلمان به‌حاشیه‌رانده‌شده شود.” (WeBuildEurope, 2016)

به نظر می‌رسد مؤلفه‌های بعد ساختاری تصمیم‌گیری سیاست خارجی چون بحران‌های امنیتی و پناه‌جویی برآمده از منطقه پرآشوب خاورمیانه و شمال آفریقا، دو تأثیر عمده بر بعد “انگاره‌ای” تصمیم‌گیری سیاست خارجی بر جای گذاشته باشد:

اولاً بازتولید فرایند خودشناسی و دگرشناسی در اروپا یکی از تغییرات مهم بعد “انگاره‌ای” در اروپا بوده است. به نظر می‌رسد پدیدارهایی چون برگزیت در اروپا، نشانگر آن باشد که جوامع اروپایی به سمت بازتعریف، هویت؛ ارزش‌ها؛ قابلیت‌ها و انتظارات خود در حال حرکت هستند. نکته مهم دیگر در این فرایند، بازتعریف “دیگران”؛ “دشمنان” و “تهدیدات” است. به‌عنوان‌مثال امروز پرسش‌هایی چون “منشأ تهدیدات امنیتی اروپا بیشتر داخلی است و یا خارجی؟” و یا “عوامل، روندها و بازیگران امنیت‌زدا و امنیت ساز اصلی برای اروپا کدام‌اند؟” بسیار برجسته شده است. شاید بتوان توجه بیشتر به گفتمان ملی‌گرایی و امنیت در اروپا را نیز از قرینه‌های جدی بازتولید فرایند خودشناسی و دگرشناسی در اروپا به شمار آوریم. بدیهی است، در خصوص محصول نهایی فرایند فوق یعنی ایجاد اجماعی نسبی پیرامون پرسش‌هایی چون، “اروپایی بودن” چیست؟ و دشمنان “اروپایی بودن” کدام‌اند، عدم قطعیت وجود دارد.

ثانیاً تغییر در “هویت نقش” دومین تغییر در بعد “انگاره‌ای” تصمیم‌گیری سیاست خارجی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا است. به این معنا که کشورها در صورت مواجهه با شرایط امنیتی خاص، که خود متأثر از تحولات ساختاری محیط کنش بازیگران است، خود را به‌عنوان بازیگری تعریف می‌کنند که به هر وسیله ممکن باید در تلاش برای حفظ امنیت خود در چارچوب منافع ملی باشند. “در واقع در شرایط درک تهدید شدید توسط یک بازیگر، اثربخشی هویت‌های نقش ایدئالیستی‌تر و “ارزش‌محور”تر(4) محدود می‌شوند و بازیگران به سمت استفاده از هویت‌های نقش عمل‌گرایانه‌تر متمایل می‌شوند.” (Catalinac, 2007:91-92) به‌عنوان‌مثال رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا یکی از مصادیق انتخاب پارادایم کنترل مرزها و حاکمیت ملی توسط مردم انگلستان به‌جای پارادایم ارزش محورتر “اروپایی شدن” بوده است.

دو تغییر بعد “انگاره‌ای” مورداشاره، تغییراتی را نیز در بعد “نیت‌مندی” سیاست خارجی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بر می‌سازد. به این معنا که دور از ذهن نبوده است که اتحادیه اروپا به دلیل مواجهه با ساختار در حال تحول و امنیتی شده مناطق پیرامونی‌اش و درنتیجه تغییر در”هویت نقش” خود، به سمت تصویب اسناد امنیتی/راهبردی جامع‌تر و اتخاذ رویکردهای سیاسی/امنیتی عمل‌گرایانه‌تر حرکت کند. به‌عنوان‌مثال در سند راهبرد جهانی اتحادیه اروپا که به نظر نگارنده، به‌ویژه با هدف مواجهه با “تهدید جان شهروندان اروپایی” و “تهدید پروژه اروپا” تصویب شده است، آمده است: ” با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های محیط تغییریافته اتحادیه اروپا، ما مسئول محافظت از شهروندانمان هستیم درحالی‌که منافع و ارزش‌های جهانی خود را اشاعه می‌دهیم.” (Missiroli, 2015:123) در ضمن در این سند، شاهد”رویکرد جامع‌تر” نسبت به مقوله امنیت یعنی دربرگیری هم‌زمان مؤلفه‌های سخت و نرم قدرت هستیم. (Guéhenno, 2016)

برخی تحلیل‌گران نیز ضمن اینکه معتقدند سند راهبرد جهانی اتحادیه اروپا، همچنان بر قدرت نرم اتحادیه اروپا و مخالفت با نگاه به سیاست بین‌الملل به‌عنوان حاصل جمع صفر پا می‌فشارد، این سند را نشانه‌ای از رویکردهای عمل‌گرایانه‌تر اتحادیه اروپا می‌دانند که در آن امنیت به اولویتی مهم تبدیل می‌شود و توانایی‌های نظامی به‌اندازه مسائلی چون حقوق بشر اهمیت می‌یابد. (Vincenti, 2016) در ضمن این دیدگاه نیز مطرح‌شده است که “برای مدتی اتحادیه اروپا خود را قانع کرده بود که قدرت نرم به‌تنهایی برای صدور صلح و ثبات در مناطق همسایگی این اتحادیه کافی است. ولی سرانجام به این نتیجه رسیده است که در دنیای امروز قدرت سخت نیز مهم است.”(Guéhenno, 2016)

در این چارچوب است که در حال حاضر پیشرفتی آهسته در برنامه‌های نظامی اتحادیه اروپا وجود دارد (Patel, 2016) و اعتبارات امنیتی اتحادیه اروپا (شامل عملیات تروریستی) نیز در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی یافته است. در فرانسه نیز به دنبال حملات تروریستی ژانویه 2015، برای پنج سال پیش رو، اعتبارات عملیات ضدتروریستی 8/3 میلیارد دلار افزایش یافت. (European Parliament Think Tank, 2016) همچنین بعد از حملات تروریستی پاریس، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای اروپایی ازجمله در ارتباط با جرائم فراملی تقویت شده‌اند؛ کنترل مرزی شدت گرفته است؛ سیستم ثبت مشخصات مسافران فعال شده است و روش‌های بازجویی خاص گسترش یافته است. (Boutin, 2016:6)

یکی دیگر از قراین افزایش گرایش به نظامی‌گری و قدرت سخت در اروپا، بیانیه پایانی نشست سال 2013 شورای اروپا در خصوص اولویت‌های حوزه سیاست امنیتی و دفاعی مشترک (CSDP) است. بخش مهمی از اولویت‌های تصویب شده در این نشست، نمایانگر تقویت بعد نظامی و سخت‌افزاری سیاست امنیتی و دفاعی اروپا هستند. ازجمله: توسعه هواپیماهای بدون سرنشین نظامی توسط آژانس دفاعی اروپا؛ حمایت اقتصادی از تجارت اسلحه؛ گسترش سیستم سوخت‌رسانی هوا به هوا برای حمایت از بمباران هوایی و پاسخ نظامی در صورت مواجهه با حملات سایبری و یا حمله به زیرساخت‌های دریایی. ( Priority actions for stronger cooperation)

ملاحظه راهبردی برای ایران

تغییر در ابعاد “انگاره‌ای” و “نیت‌مندی” سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی، می‌تواند فرصت‌ها و تهدیداتی را برای ایران برسازد. در حوزه فرصت‌ها، جدا از این مسئله که کدام‌یک از سناریوهای محتمل پیش روی اتحادیه اروپا از واگرایی بیشتر گرفته تا همگرایی بیشتر متحقق شود، با توجه به بر روی میز بودن “تهدید جان شهروندان اروپایی” بر اساس تهدیدات تروریستی سه‌گانه مورداشاره در سطور بالا، “در میان‌مدت و بلندمدت، اروپا چاره‌ای جز مسئولیت‌پذیری بیشتر در خصوص همسایگان جنوبی‌اش نخواهد داشت. (Economides,2016:9)

به‌عنوان‌مثال، هم “استمرار بقای پروژه اروپا” و هم “رفع تهدید جان شهروندان کشورهای اروپایی” تا حدود زیادی منوط به حل معضل موج پناه‌جویی در کانون‌های بحران سازی چون عراق و سوریه است. این واقعیت می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های امنیت ساز همکاری ایران و اروپا به‌ویژه در حوزه مقابله با گروه‌های تروریستی؛ جلوگیری از ایجاد “دولت‌های مضمحل” در منطقه و حفظ مرزهای دولت‌ملت فعلی منطقه فرصت‌هایی را برای ایران مهیا سازد.

با این حال، همان‌گونه که گفته شد، تغییرات بعد “انگاره‌ای” سیاست خارجی اروپا – که البته علاوه بر ساختار در حال تحول و امنیتی شده مناطق پیرامونی این قاره، می‌تواند حاصل نگرانی از خارج شدن از چتر امنیتی آمریکای دوران ترامپ نیز باشد- موجب افزایش حساسیت امنیتی اروپا نسبت به مسائل خاورمیانه شده است. مهم‌ترین تهدیدات برآمده از این تحول نیز، کمتر شدن انعطاف امنیتی اروپا نسبت به تحولات خاورمیانه و کنش‌های سیاست خارجی ایران خواهد بود. نکته اخیر ازآنجا اهمیت می‌یابد که ایران به‌ویژه در حوزه اجرایی شدن برجام به‌عنوان یکی از نقاط عزیمت مهم توسعه اقتصادی خود نیازمند همراهی اتحادیه اروپاست. در این چارچوب، ایران از هرگونه کنش غیر ضرور که به امنیتی شدن سیاست خارجی‌اش بینجامد باید احتراز کند.

بازتولید فرایند خودشناسی و دگرشناسی در اروپا نیز باید در کانون توجه باشد. اینکه اروپا به دنبال بازشناسی “دیگران”؛ “دشمنان” و “تهدیدات” خود ازجمله عوامل، روندها و بازیگران امنیت‌زدا و امنیت ساز منطقه خاورمیانه است برای ایران می‌تواند فرصت ساز و درعین‌حال تهدید زا باشد. در این چارچوب، اینکه “در سال‌های اخیر شاهد رشد دیدگاهی در میان سیاست‌گذاران، دیپلمات‌ها و جامعه امنیتی گسترده‌تر اروپا هستیم که سابقه حمایت عربستان از گروه‌های افراطی ممکن است یکی از ریشه‌های تهدیدات تروریستی به اروپا باشد.” و یا، ” چشم‌انداز همکاری‌های منطقه‌ای با ایران برای مقابله با داعش، القاعده و طالبان، جزء اصلی کنفرانس‌های مراکز مطالعات استراتژیک اروپا در این روزها است؛ همچنین، ایده “نقش بالقوه ثبات ساز” ایران در منطقه در حال تبدیل‌شدن به جریان اصلی است” (Mamedov,2015)، فرصتی است که باید قدر یابد و واقعیتی است که باید تثبیت شود.

پی‌نوشت‌ها

1- Intentional dimension

2- Dispositional dimension

3- Common state of fear

4- Value-based

منابع

یزدان فام،محمود، 1387، مقدمه‌ای بر تحلیل سیاست خارجی، مطالعات راهبردی، شماره 40، صص: 247 تا 276

Boutin, Bérénice, 2016, The Foreign Fighters Phenomenon in the European Union Profiles, Threats & Policies, The International Centre for Counter-Terrorism

Carlsnaes, W 2007, ‘How should we study the foreign policy of small European states? Nacao Defesa, vol. 118, no. 3, pp. 7-20., in: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/1195/1/NeD118_WalterCarlsnaes.pdf

Catalinac, Amy L., 2007, “Identity Theory and Foreign Policy”, Politics & Policy, Vol. 35, No. 1, in: quarterly.risstudies.org/article_936_7e2ccf8b11c149886c249461eac0d492.pdf

Economides, Spyros, 2016, Britain as a Global Actor after Brexit, European Institute, in:http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/LSE-Commission/Hearing-7—Britain-as-a-Global-actor-after-BREXIT-REPORT.pdf

European Parliament Think Tank, 2016, Counter-terrorism funding in the EU budget, in: www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/580904/EPRS_BRI(2016)580904_EN.pdf

Guéhenno, Jean-Marie, 2016, How Brexit Affects EU Defense Policy, Spiegel, September 01, in: www.spiegel.de/international/europe/jean-marie-guehenno-on-european-defense-after-brexit-a-1110352.html

Mamedov, Eldar, 2015, EU Realignment on Saudi Arabia and Iran? Lobelog, February 17th, in: https://lobelog.com/eu-realignment-on-saudi-arabia-and-iran/

Missiroli, A. (2015). Towards an EU global strategy – Background, process, references, EUISS. In: http://www.iss.europa.eu/uploads/media/Towards_an_EU_Global_Strategy.pdf

Patel, Oliver, 2016, Brexit: The Consequences for the EU’s Political System, UCL Constitution Unit Briefing Paper, In: https://www.ucl.ac.uk/constitution-unit/research/europe/briefing-papers/Briefing-paper-2

Priority actions for stronger cooperation, 2013, in:https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/140245.pdf

WeBuildEurope, 2016, A Counter-Terrorism Strategy for the EU, in: webuildeurope.eu/think-europe/the-eu-as-an-international-counter-terrorism-actor

Zarate, Juan C., 2016, “Terror in Europe: Safeguarding U.S. Citizens at Home and Abroad”, Homeland Security and Counterterrorism Program, Center for Strategic and International Studies (CSIS(

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *