جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading
شورای روابط خارجی آمريکا بررسی کرد

صداقت درباره راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان

۱۳۹۵/۱۲/۰۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: ژنرال جان «میک» نیکلسون، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به‌تازگی در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا (SASC) شهادت داد. اگرچه جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا محسوب می‌شود؛ اما حضور نظامی جاری در افغانستان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا چندان جلب توجه نکرد و حتی از زمان ورود ترامپ به قدرت نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

میکا زنکو  در تحلیلی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: شاید به خاطر داشته باشید که در دسامبر 2009، رئیس جمهور اوباما اعزام 30 هزار نیروی دیگر به افغانستان را تایید کرد و بدین ترتیب تعداد کل نیروهای آمریکا در آنجا را به 97 هزار نفر رساند. در حال حاضر اکثر این نیروها به خانه بازگشته‌اند و حدود 84 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان به سر می‌برند (به‌علاوه 26 هزار پیمانکار نظامی که 9474 نفر آن‌ها شهروند آمریکا هستند).

از زمانی که اوباما نیروهای آمریکایی را در افغانستان افزایش داد، اوضاع امنیتی به‌طور قابل توجهی بدتر شده است. تقریبا 1700 نیروی آمریکایی در حین خدمت در افغانستان کشته‌شده‌اند، تعداد تلفات سالانه (که اکثر آن‌ها توسط طالبان کشته یا زخمی شدند) از 7162 نفر (در سال 2010) به 11418 نفر (در سال 2016) رسیده و تعداد گروه‌های جهادی نیز افزایش‌یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد یک پایگاه اقماری داعش در این کشور اشاره کرد. با همه این‌ها گسترش نفوذ و کنترل طالبان بر این سرزمین‌ها به بیش از هر زمان دیگری از زمان 11 سپتامبر تا امروز رسیده است. این در حالی است که اوباما وعده داده بود «نیروهای اضافی، پیشرفت طالبان را معکوس خواهد کرد».

در جلسه کمیته سنا، جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا به‌صراحت از نیکلسون پرسید: «طبق ارزیابی شما، ما داریم می‌بازیم یا می‌بریم؟» نیکلسون پاسخ داد: «ما به بن‌بست رسیده‌ایم». نیکلسون افزود که هدف فرماندهی وی در افغانستان «نابودی القاعده» بود و نیروهای امنیت ملی افغانستان (ANSF) اکثر نبردهای مستقیم برای نیل به این هدف را انجام می‌دهند. با این حال، نیکلسون به این نکته اشاره کرد که وی تنها «چند هزار» نیرو در اختیار داشته است، حال‌آنکه که برای آموزش و مشاوره نیروهای امنیت ملی افغانستان این تعداد نیرو کافی نبوده است. اگرچه نیکلسون صریحا اظهار نکرد، اما مضمون اظهارات وی این بود که وجود نیروهای بیشتر می‌توانست اوضاع را عوض کند. باوجود این، به‌سختی می‌توان تصور کرد که این نیروهای اضافی می‌توانستند اوضاع امنیتی را به‌طور پایدار بهبود بخشند.

گویاترین لحظه جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا هنگامی اتفاق افتاد که نیکلسون خاطرنشان کرد برنامه‌هایی برای «دستیابی به موفقیت» در افغانستان در طول چهار سال بعدی در حال انجام است. این امر به معنای 20 سال مداخله نظامی مستقیم آمریکا در افغانستان خواهد بود. از زمان ورود گروه‌های شبه‌نظامی سازمان اطلاعات مرکزی به افغانستان در نوامبر 2001 میلادی 2350 سرباز جان خود را از دست داده و حدود 900 میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان هزینه شده است. هم‌زمان، کشور افغانستان از نظر سیاسی از ثبات کمتری بهره‌مند است و از امنیت آن به خاطر انواع شورش و کشتار مجرمانه کاسته شده است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که این جنگ عمدتا فراموش‌شده چه زمانی به پایان خواهد رسید، اما «دستیابی به موفقیت» یقینا باید با واقع‌گرایی، صداقت و توازن در اهداف و انتظارات آمریکا همراه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *