جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading
شورای روابط خارجی آمريکا بررسی کرد

صداقت درباره راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان

۱۳۹۵/۱۲/۰۵ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: ژنرال جان «میک» نیکلسون، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به‌تازگی در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا (SASC) شهادت داد. اگرچه جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا محسوب می‌شود؛ اما حضور نظامی جاری در افغانستان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا چندان جلب توجه نکرد و حتی از زمان ورود ترامپ به قدرت نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

میکا زنکو  در تحلیلی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: شاید به خاطر داشته باشید که در دسامبر 2009، رئیس جمهور اوباما اعزام 30 هزار نیروی دیگر به افغانستان را تایید کرد و بدین ترتیب تعداد کل نیروهای آمریکا در آنجا را به 97 هزار نفر رساند. در حال حاضر اکثر این نیروها به خانه بازگشته‌اند و حدود 84 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان به سر می‌برند (به‌علاوه 26 هزار پیمانکار نظامی که 9474 نفر آن‌ها شهروند آمریکا هستند).

از زمانی که اوباما نیروهای آمریکایی را در افغانستان افزایش داد، اوضاع امنیتی به‌طور قابل توجهی بدتر شده است. تقریبا 1700 نیروی آمریکایی در حین خدمت در افغانستان کشته‌شده‌اند، تعداد تلفات سالانه (که اکثر آن‌ها توسط طالبان کشته یا زخمی شدند) از 7162 نفر (در سال 2010) به 11418 نفر (در سال 2016) رسیده و تعداد گروه‌های جهادی نیز افزایش‌یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد یک پایگاه اقماری داعش در این کشور اشاره کرد. با همه این‌ها گسترش نفوذ و کنترل طالبان بر این سرزمین‌ها به بیش از هر زمان دیگری از زمان 11 سپتامبر تا امروز رسیده است. این در حالی است که اوباما وعده داده بود «نیروهای اضافی، پیشرفت طالبان را معکوس خواهد کرد».

در جلسه کمیته سنا، جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا به‌صراحت از نیکلسون پرسید: «طبق ارزیابی شما، ما داریم می‌بازیم یا می‌بریم؟» نیکلسون پاسخ داد: «ما به بن‌بست رسیده‌ایم». نیکلسون افزود که هدف فرماندهی وی در افغانستان «نابودی القاعده» بود و نیروهای امنیت ملی افغانستان (ANSF) اکثر نبردهای مستقیم برای نیل به این هدف را انجام می‌دهند. با این حال، نیکلسون به این نکته اشاره کرد که وی تنها «چند هزار» نیرو در اختیار داشته است، حال‌آنکه که برای آموزش و مشاوره نیروهای امنیت ملی افغانستان این تعداد نیرو کافی نبوده است. اگرچه نیکلسون صریحا اظهار نکرد، اما مضمون اظهارات وی این بود که وجود نیروهای بیشتر می‌توانست اوضاع را عوض کند. باوجود این، به‌سختی می‌توان تصور کرد که این نیروهای اضافی می‌توانستند اوضاع امنیتی را به‌طور پایدار بهبود بخشند.

گویاترین لحظه جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا هنگامی اتفاق افتاد که نیکلسون خاطرنشان کرد برنامه‌هایی برای «دستیابی به موفقیت» در افغانستان در طول چهار سال بعدی در حال انجام است. این امر به معنای 20 سال مداخله نظامی مستقیم آمریکا در افغانستان خواهد بود. از زمان ورود گروه‌های شبه‌نظامی سازمان اطلاعات مرکزی به افغانستان در نوامبر 2001 میلادی 2350 سرباز جان خود را از دست داده و حدود 900 میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان هزینه شده است. هم‌زمان، کشور افغانستان از نظر سیاسی از ثبات کمتری بهره‌مند است و از امنیت آن به خاطر انواع شورش و کشتار مجرمانه کاسته شده است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که این جنگ عمدتا فراموش‌شده چه زمانی به پایان خواهد رسید، اما «دستیابی به موفقیت» یقینا باید با واقع‌گرایی، صداقت و توازن در اهداف و انتظارات آمریکا همراه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *